Färg, Måla & Tapetsera
arasmus: Ursäkta, läste slarvigt och trodde det rörde sig om klinkers. Har inte målat laminatgolv.
KavehC: Ser runt på fasadfärg inför kommande ommålning av huset. Hade landat i Demidekk Ultimate (ca 1900kr/10L) men funderar nu på möjliga alternativ. Vad har ni för rekommendationer (beprövade) som ligger antingen liknande, eller lägre, i pris än Demidekk Ultimate? Ska vara sprutbart (stor Graco-spruta).
BirgitS: Om jag kommer ihåg rätt så tittar en besiktningsman på 1 m håll för att avgöra om något uppfyller kraven och ljuset ska vara rakt på och inte släpljus. Du kan läsa besiktningsanvisningarna här: https://www.maleriforetagen.se/maleribranschen/besiktning-av-maleriarbeten/
Spanarn10: Målar om invändigt i ett gammalt garage. Från ”verkstad” på ovanvåningen har det (uppenbarligen, för många år sedan) runnit olja från typ någon motorsåg. Det verkar stört omöjligt att ”bli av med” dessa fläckar/ränder genom att måla över dem. Är säkert uppe i tvåsiffrigt antal färgstrykningar (har även testat alternativ färg) och senast med spackel. Men icke -
Rolle314: Jag har också köpt en förrådsdörr som måste målas. (KALLFÖRRÅDSDÖRR 8X19 VÄNSTER LODRÄTA SPÅR (bauhaus.se)) Har en skvätt Jotun Visir kvar från fasadmålningen. Är den bra för att måla dörren?
Dublin: Alcro har en bra guide om du inte målat staket förut https://alcro.se/tips-rad/mala-utomhus/mala-staket Det är ingen nackdel att välja produkter från samma tillverkare som är gjorda för att fungera ihop.
Sackaros: Med tanke på rådande klimatförändringar och varma somrar är vitt en färg som minskar kylbehovet samt står emot solens strålning bättre. Bytet av kulör är ett sätt att rädda världen.
Maximilian Ljungqvist: Tjena. Ska måla om en köksbänk hemma. Börjar med att slipa ner träskivan lite för hand. Tänkte jag! Vet någon här var man får tag på riktigt bra och gärna billigt sandpapper? Modell 120-240 typ. Arken i mina lokala butiker kostar typ 20-40 kr st och slipar relativt dåligt. Tyvärr. Har testat ett par olika.... Tänkte jag postar här till er experter och frågar. Istället! Tusen
TheMoon: Vi är i startgroparna av att bygga hus. Fasaden, av trä, kommer att levereras grundmålat från hustillverkaren (ingår i priset). De försöker även att sälja in att vi ska köpa en mellanstrykning (enbart av panel och foder) som kostar strax över 40 000 kr. Initialt var vi inne på att utföra järnvitriol lasyr men nu tänker vi att vi ska måla med mörkt grå (nästan svart) istället.
BirgitS: Om 0502-y upplevs som gulaktig utomhus beror det antagligen på att du har annat i närheten som saknar gult. Ögat är bra på att anpassa sig till de färger som det ser mycket av och sen upptäcka små skillnader mot majoriteten. Det är vanligt att 0700-n och andra färger ser blåaktiga ut utomhus, åtminstone vid vissa ljusförhållanden.
Johan Gunverth: Glans 15 skulle väl kunna karakteriseras som gammal linoljefärg i glansen. Jag skulle själv inte ha något emot det i ett gammaldags kök. NCS är en referens, så i teorin skall glans inte påverka utseendet av färgen i en ideal betraktningssituation I verkligheten spelar ljusinsläpp och andra ljuskällor roll. Däremot brukar olika glanser och färgtyper med samma NCS ”kännas”
TH-huset: Hej, jag ska bygga en liten attefallare med en fasad plywoodpanel på 12mm. Under den sitter en vanlig luftspalt och sedan Vindpapp isolering etc. nu till frågan, vilken färg bör jag använda. Fungerar vanlig fasadfärg? Och behöver baksidan målas eller ska jag bara måla framsida, kanterna och kanske någon dm in på baksidan för att luta skivan luftas? hoppas någon kan hjälpa mig!
mrsnhp: [citat] Jo, det bubblade på en del ställen när vi målade med tapetgrund, men det var ju enkelt att riva loss och måla en gång till direkt. De flesta bubblorna plattade ut sig när tapetgrunden torkade. Vi spacklade väldigt tunt. Då bubblade det inte särskilt vid spacklingen eftersom vi redan hade rivit så mycket av tapeten. Det hade antagligen gått fortare med gips om vi hade kunnat
Byggfuskarn: Klart att det inte blir perfekt matchning. Men hyfsat bra med datorns bildskärm tycker jag att det blir, och så dålig är inte telefonens. Gråskalor fungerar däremot inte så bra förstås. Men själva nyansen av YRBG är bättre. Får kolla upp den där appen, ifall det är något jag missat.
Bectrew: [citat] Hej Bo Arnold! Är silikonfärg annat än silikatfärg? är silikonfärg samma som plastfärg? Jag har samma problem hemma med fukt i ett ställe i en vägg i källaren, hade målat det med en vanlig Norsjö väggfärg men den håller inte mer 1 år och sedan börja lossna. Vad rekommenderar du att använda? jag kan ta bild om du vill också. Stor tack för hjälpen!
AG A: Högtryck fungerar utmärkt. Gammal myt att panelen gpr sönder, och att det aldrig torkar ordentligt osv. Om det sedan är Falu rödfärg eller annan slamfärg så är det inte så noga med rengöring. Behövs egentligen enbart om det är stora mängder löst färgdamm. Borsta bara av det värsta med stålpiasava. Men det givetvis med högtryckstvätt också. Akrylfärger tas med fördel bort
JohanLun: Jag har inte svar, men jag har målat över "okända" färgtyper med linoljefärg och det verkar oftast funka, även om linoljefärgens fördelar inte kommer till rätta. Tror linoljefärg är känslig för "vanlig" målartvätt... Kvistlack för linoljefärg verkar vara shellack. Jag har använt både schellack och vanlig kvistlack på kvistar på kajsa varg maner (jag minns inte var jag använt
stahre87: Målar om huset med faluröd, viss delar är angripna av svartmögel. Vilket är det bästa medlet för detta innan målning?
Sangris: [citat] Ja. Sådan färg som man målar fönster och dörrar inomhus med.
HEM2121: [citat] Trärent används på golv och sen olja med lite vitt pigment. Kolla med butiken vad som är lämpligast.
cergod: Jula säljer något som heter Tapetgrund, i skrivande stund kostar det 199 kr per 3 liter. Om det är bra vet jag inte än, men det är billigare än motsvarande produkter av andra märken Som jag tolkar det ska detta minska risken att blåsor uppstår samt försegla så att inga nya blåsor kan uppstå efter att tapetgrund påförts. Har blåsor redan uppstått hjälper det nog inte. [bild]
Hesta Gård: Hej! Vi bor på en gård ett par mil utanför Uppsala, med fyra stycken ekonomibyggnader som behöver rödfärgas ibland. Senast vi rödfärgade var 2007. Då tog vi in en firma som täckte portar och fönster, och sprutmålade byggnaderna med rödfärg, utan något förarbete, för 17 500 kr. Det är nog så vi alltid har gjort med ekonomibyggnaderna. Nu är det hög tid att rödfärga igen, och
Teacer: Hej. Finns det någon risk att måla dessa takreglar? Dom har varit utsatta för fukt förr. Därav missfärgade, antar jag. Nu torra sen åratal. Vad tror ni? Har målat panelen med Flugger Window. Vill ha samma vita på dessa reglar [bild] /T
SimonLe: Har köpt Titan från Colorex för att måla lekstugan (Emil från Skånska Byggvaror) utvändigt. Men vad hade ni valt för färg invändigt? Det är tunna väggar, hur utsatta blir innerväggarna i en lekstuga? Känns som att man bör skydda golvet på något sätt med, eftersom de kommer dra med sig vatten in med blöta skor osv. Lekstugan har även en liten veranda ute. Obehandlat virke där
Styrman_jansson: Slipa och måla? Alternativt lämna in den på omlack.
jerydh: Hej! Har byggt en glasveranda med gamla fönster och pardörr. Jag har skrapat dörren trären, färgen som satt på lossnade i flisor/flagor som går att bryta sönder (om det säger något). Jag har grundat den med en utegrund för alkydoljefärg men färgen släpper på många platser. Det får mig att undra vad den kan vara behandlad med och hur jag kommer förbi detta. Några idéer? tar med