Färg, Måla & Tapetsera
Simonstina: [citat] Såklart! Golvfärg måste ju vara det mest hållbara! Tack för tipset!
Balthazar: Hej, Jag har ett vidbyggt kallgarage I källartrappan som går jäms med huset så är det betong. Ser att ex bauhaus har lite olika sorters sockelfärg. Undrar vilken man ska välja? Den billigaste Beckers färgen är en mineralfärg, nästa steg är en akrylatfärg. Akrylatfärgen sticker iväg i pris. Duger mineralfärgen? B
BirgitS: När man slipar får man bort ytskiktet som har påverkats av ljuset och mörknat. Sen måste man behandla det så att det inte än en gång mörknar. Någon vitpigmenterad lasyr kanske?
Niklas777: Ska måla om foder och vindskivor. Är dock osäker på vad det är för typ av färg jag ska måla med för att inte misslyckas?Oklart vad för typ av färg nuvarande är. Har gnuggat med en trasa t-röd och då blir det lite avfärgning på trasan, dock upplever jag inte att färgen blir mjuk/ kladdig. Kan jag måla med falu-svart? Alkyd? Akryl? Olja? Vattenbaserad? Vad är bäst?
bettanr: [citat] Det är Det Jag är osäker på...hur djupt in nikotinet/hjärna tränger...
Challenger: [citat] [citat] [citat] [citat] det kan krångla med silikatfärger även med större graco,,,, 517 munstycke funkar inte mer än 5min sen får man rensa å de blit tätt direkt. 521 går lite bättre men man ska upp i 535 , 543 då funkar silikat bättre å spruta, om man har en spruta som orkar me, så har dom större graco jag använt betett sig iaf med silikat
Jonatan79: Enklast är innerpanel, inte pärlspont utan kanske 120mm bred, kanske betsa eller köpa färdigmålad.
anders07: [citat] Ah, jag skulle knacka bort det och limma och skruva våtrumsskivor. Ta bilder på alla moment och kvitton och produkter du använder så blir försäkringsbolaget glada om det händer något i fr och du kan bevisa att det är enligt reglerna.
LA RS: Vi har precis bytt tak på vårt hus och valt röda hängrännor och stuprör i färgkod RAL3009. Den färgen verkar översättas till 5533-Y85R Nu till problemet. Firman som avvattningen köptes ifrån har semesterstängt i 3v och vi skulle vilja komplettera till garaget som står ca 5m från huset. Vad säger ni experter om att skruva upp Wijo’s avvattning (finns på byggmax/bygghemma) som
SprallE: Hej! Har målat taket färdigt men blir inte riktigt nöjd. Det inringade på fotot är det som jag hakat upp mig på,syns mest när solen står på. Är det att jag fått för lite färg där helt enkelt eller är det något annat det beror på? Allt är målat med pensel kanske man ska testa roller istället?
Bulten37: Uppdaterar lite: Beställde en tvåhandsbredspackel (60cm) och en syntetroller för rullspackling, båda från samma märke. Rullspacklet blev Nordsjö original rullspackel. [bild] [bild] [bild] Rullspacklet var inga problem att få upp på väggen, fuktade rollern innan. Däremot släpper den lite nylonhår i spacklet på väggen. Provade bredspackla en vända innan jag hade fått hem
lob: [citat] Fungerar overkligt bra på putsade väggar iaf om det är någon form av betong bakom. I synnerhet om väggarna i botten varit målade. Tapeterna nästan anfaller den som håller i skrapan.
Jenniejjj: [citat] slet bort så mycket jag kunde men tog ALDRIG slut. Slutade med bredspackling med osäkerhet ifall det skulle hålla pga av underlaget men det håller än idag så det funkade.
BirgitS: Man kan sätta en stor tavla eller liknande över dekal och hål i väntan på ommålningen. En spackling brukar synas eftersom det inte blir samma struktur som på resten av väggen.
hapazard: [citat] Håller med om att diffussionsöppet verkar vara onödigt, vilken fukt ska ventileras ut? Kan även bidra med att min öppna spis är målad med vanilg väggfärg (akrylat) i flera omgångar utan andra problem än att färgen klibbar om man stället saker på den när den är nymålad, men så är det med akylatfärg. Värme verkar färgen tåla ganska bra, finns iaf ingen tendens att den
imported_Benno: Jag köpte grundfärg till äldre golvsocklar och fönsterfoder som först skrapats och slipats. I affären stod jag och valde mellan olika burkar och läste på den här Scotte att den var "framtagen för yrkesmålare", med "rätt känsla" och "god täckförmåga". Jag tycker inte att täckförmågan är god då färgen delar sig i penselränderna. Svårt att få den att täcka med en strykning.
Henningelvis: [citat] Så gör jag när jag renoverar. Grundolja på hela ytterramen och sedan grundmålning av ytter och innerram (kopplade tvåglasfönster som jag tar isär). Sedan kitt i falsen, i med glaset, stift och kitt. Därefter slutstrykning, ytterramen med utefärg och innerramen med innefärg.
Klabbis 3000: [citat] Det allra bästa är ju att grundolja allt som är trärent men annars kan det nog funka att stryka grundfärg lite extra flödigt så det verkligen kan suga in och mätta träet. Men ta åtminstone grundolja på allt ändträ och hela vindskivorna som ju alltid är extra utsatta.
Bo arnold: Ta vanlig vattenbaserad olja för trallgolv o häll i lite vattenbaserad vit färg
useless: Ja, jag förstår principen, men hade hoppats att nån skulle säga att det är exakt samma väv gjord i samma fabrik. Färgtillverkarna gör ju inte den där väven själv, så det är inte osannolikt. Men frågar man så är den väl specialbeställd med helt unika egenskaper för att endast passa ihop med just den specifika färgen... Jaja, jag får be den lokala färgbutiken ta hem en rulle.
bryggarebob: Håller på att måla om i vardagsrummet och köket och ser nu när det torkat att det blir ränder i visst ljus. Det är målat totalt tre varv, färgen är Nordsjö Ambiance. Använder rikligt med färg när det målas. någon som har tips på vad det kan bero på och framförallt hur man kan lösa det? [bild] [bild] [bild]
oskarson: Hej! Sonen har anlitat en byggfirma i trakten för att bland annat renovera fadaden på sin spritputsade villa från 50-talet. Arbetet är klart och fakturan har kommit. Hantverkaren valde en kalkfärg (från colorama) som han av allt att döma sprutade på fasaden. Men vid påsyn är det krackeleringar och blåsor i den nya färgen, se bild. Är detta normalt? Kan man hävda att
hapazard: [citat] Varken engwall och claesson eller ottoson har terpentin i färgen från fabrik. EoC skall spädas med lacknafta vid grund och mellanstrykning, Ottoson med rå linolja och terpentin - men skulle utan att blinka använda lågaromatisk lacknafta där med om jag stod inomhus och strök.
Bjerke88: Vad för typ at färg används till moderna putsade trähus? Jag behöver måla en bit utan sand i färgen.
Leffe08: Förutsättningarna är enligt följande: souterrängradhus i lättbetong. Aktuell innervägg är yttervägg under markplan. För några år sedan renoverades rummet och EasyCover-tapet monterades. Efter ca ett år började större bubblor/släpp ses, när jag nu rivit bort tapeten ses stora saltutfällningar i dessa områden, motsvarande ca 1/3 av väggen. Alltså tydligt fuktpåslag och för
Oldboy: Det är en alkydoljefärg, så det fungerar säkert. Edit: Det fungerar även på plastfärg, och bättre ju mer sliten/matt färgen är, men resultatet blir inte bättre än vad plastfärgen medger. Dvs allt beror på hur bra plastfärgen sitter fast i underlaget. Med -lin i namnet och torgförd som en oljefärg skulle man lätt förledas att tro att det faktiskt är en linoljefärg, men det
hapazard: [citat] De anger det i sin beskrivning iaf (latex = akrylat eller PVA).
Bjelkan: Lånar tråden och tänkte kolla om någon har använt Beckers Primer Lackfärgsgrund? (Bindemedel Akrylat) Undrar om den är slipbar eller om den bara kommer kladda igen som beskrivet tidigare i tråden? Ska måla en tv-bänk i mdf. Sedan slutmåla med Beckers Living lackfärg 40.