Takfunderingar
Takfunderingar: Samma problem här, hur gjorde du?
2 svar · 4,5k läst
WilhelmSJ
WilhelmSJ: [citat] Fortfarande inte löst . Tacksam för tips
2 svar · 2,9k läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: Hej. Svar #4 är vettigt, misslyckas det får du mjukfoga. Detaljer kostar, finliret får du försöka göra själv nu då inget ser fel ut men kan bli bättre :-) Men det är också så att när alla lister sitter där och tapeterna är uppe och gardiner och belysning och en god middag på bordet i glada vänners lag så kommer du vara jättenöjd.
5 svar · 2,8k läst
·
Martin321
Martin321: Inga problem att måla, mellanslipa lite mellan varven.
1 svar · 1,8k läst
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Hus rör alltid lite på sig och mest i början så det man får göra är att sätta elastiska fogar (mjukfogar, målarfogar) som håller ihop fast sidorna rör sig i förhållande till varandra. Alltså bort med befintlig fog och lägg dit ny som du målar över. Spackla innan fogningen om det behövs för att få det slätt.
1 svar · 2,8k läst
·
G
Grafström: [citat] tänker köra 2 varv med Beckers panelgrund, lär duga som färdig färg
8 svar · 3,6k läst
·
T
tank77: [citat] Öhh....va? Finns absolut ingen risk att plattorna lossnar innan det är fogat. Kan vara bland det mest konstiga jag har läst på detta forum:thinking: Ibland kan det vara en fördel att foga till sist då vissa målare inte är så duktiga på att täcka golvet och sliprester från till exempel väggspackel har en förmåga att sätta sig rejält i klinkerfog.
2 svar · 2,9k läst
·
F
fiskestugan: Hej, Har sökt igenom en mängd olika trådar och pratat med diverse färghandlare men kommit inte fram till något riktigt svar. Vi har ett fritidshus som är byggt på 60-talet med fjällpanel utan luftspalt. Färgen har gjort sitt i söderläge där det går att skrapa av flagnor på vissa ställen. Utifrån vad vi hittat i gömmorna av gamla färgburkar verkar det som att huset är målat med
0 svar · 1,1k läst
T
Trafikverket1: Vi har liknande luckor i vårat kök, ekfaner. Jag tänkte spackla alla luckor släta och sedan måla. Att bara måla på luckorna funkar väl men de resultat jag sett tycker jag inte varit så lyckade. Tror det blir svårt att dölja hålen om man ska byta handtag och inte spackla hela luckan.
2 svar · 3,8k läst
·
T
Timbuktu: [citat] Fast jag har ju rivit ner gammal tapet och dålig gips och satt ny osb+gips just för att slippa tapet. Allt är redan målat så är inget alternativ.
6 svar · 9,6k läst
·
S
sunqan: [citat] Det här funkar också. Ursprungligen duvblå vävtapet, som gulmålades för några år sen [bild] Nästa gång blir det nog nytt gips och vanlig tapet på det.
19 svar · 5,0k läst
·
B
BloomingOnion: Vi har låtit tunnputsa en fristående tegelvägg utomhus. Den ligger i sol stora delar av dagen. När är det möjligt att måla över? Har läst om långa brinntider och att det tar många veckor för att kunna måla putsade väggar inomhus. Men gäller detsamma när det är tunnputs på befintlig vägg och det är utomhus eller kan det gå snabbare då och hur snabbt i så fall?
0 svar · 903 läst
B
Beckidekk: [citat] Som Litengubbe nämner har inte utomhusgrunden kvistlack på samma sätt som en inomhusgrund har. Kvistar och kåda kommer vara synligt. Inget konstigt med det. Dubbelkolla bara så att det inte bara är transportgrundat, vilket jag har svårt att tro. Sen är det bara att köra på 2 lager med täckfärg. Ang. grundmålningen skulle jag säga att du inte vinner på att grundmåla en
4 svar · 2,5k läst
·
S
sultanen1: Tack jag tror jag ska måla med någon form av fasadfärg på utsidan mot gatan. Sedan Jotun Drygolin lacknaftabaserad på insidan där det finns reglar i och för sig snedsågade, så träet kan andas lite bättre
2 svar · 1,4k läst
BirgitS
BirgitS: Svårt att se säkert på bilden men det ser ut som att det är vitt bakom rören och lite till innan det gråa. Sen får du nog se över belysningen också. Väl placerade golvlampor etc. gör ett rum ljusare också.
3 svar · 3,1k läst
·
S
svestr: 240 meter från vattnet på Ölands östra sida så har jag målat med Thor för 7 år sen. Efter 7 år var det dax att måla om för att slippa besvärligt underarbete. Jag tycker att det är en mycket bra färg. På vindskivorna har jag vit Nordsjös VX. Den håller betydligt sämre. Jag kommer att fortsätta köpa färg från Nordenpaint. Från början hade vi Nordsjö röd lasur på huset.
23 svar · 17,9k läst
M
målerej: Finns en tråd om Nordenpaint här: https://www.byggahus.se/forum/threads/faerg-fran-nordenpaint-nagon-som-har-provat.204373/ Jag har själv målat med Thor från Nordenpaint och även använt andra produkter från dem. Är hur nöjd som helst med Thor. Skulle säga att den är likvärdig Demidekk, fast till mindre än halva priset.
3 svar · 3,7k läst
A
Alehak: Hej Hoppas det finns någon målarkunnig här som kan hjälpa mig för jag har gjort en tavla. Jag bor i lägenhet och hade lite fläckar/märken i taket som jag ville måla över. Vet dock inte vilken färg som taket är måla med ursprungligen eller exakt material men troligen är det bara målad cementplatta. Skaffade därför Bekers Interio takfärg som jag tänkte skulle kunna lösa
0 svar · 1,4k läst
·
G
Gabsson: Slutgiltig uppdatering. 1. Det går bra att bredspackla spänntapet men det tar 3 dagar innan det dragit sig tillbaka. 2. Det funkar med Easy-Up på spänntapet men överlapp med 1mm krävs. Det innebär att mönsterpassningen blir lite fel. I vårt fall med diffusa mönster så syns det inte. Skulle rekommendera att inte ha mönsterpassning då man kan ha marginaler med 2mm överlapp. Nu hade vi
27 svar · 4,9k läst
·
Bronken
Bronken: En bild kan nog hjälpa dig med tips...
1 svar · 896 läst
B
byggeskafram: Har en målad murstock. Jag trodde färgen var silikat men när man rispar den lite är det flera lager. Färgen känns väldigt torr. Den känns inte som plast färg. Men när man drar kniven så släpper små bitar nästan som akrylat känns. Gissar att det är ngn kalkfärg. Vilken färg kan jag måla över detta med? Jag vill måla med silikat så att ev fukt kan ta sig ut. Men högst troligt
0 svar · 1,2k läst
Sjöbod
Sjöbod: [citat] Hör i Norrland och det här är länge sen. Vi pratar 1900 tal. Tyvärr är saken lika aktuell idag när vi vill ha ett tak bytt så här snickarna fullt upp i minst 1,5 år framåt. Begär man in en offert så vet dom inte hur mycket det kostar när det ska göras. Man kan få en hum om materialet och timmar men hur det ser ut när det ska göras reserverar dom sig från. Inte lätt att
190 svar · 62,0k läst
G
Gabsson: Kan konstatera att detta var ett utmärkt sätt att måla englasfönster. Bara att skrapa efteråt med rakblad. Ingen maskering behövs alltså.
2 svar · 4,6k läst
·
Kalleohl
Kalleohl: Hej gott folk! Tänkte ge denna bänk några år till tips på behandlig, slipa och olja in som gäller?
0 svar · 1,1k läst
·
Alströ
Alströ: Tack Birgit! Svarta strecket är bara en skugga
2 svar · 1,9k läst
·
F
Förvirrade Hönan: [citat] Har inga sugrör hemma, men att jag inte tänkte på att sätta tejpen på längden istället. Tack!
2 svar · 2,3k läst
·
C
cpt: [citat] tack!
5 svar · 1,4k läst
·
K
Klabbis 3000: [citat] Grejen är att det är så pass mycket att det syns även om det är knutbräda som gräns mellan.
4 svar · 1,9k läst
S
Sommarstugerenoverare: Hej, alla! I höstas blev altanen av tryckimpregnerat trallvirke (furu) klar, och nu dags för ytbehandling, och jag är sååå villrådig. Jag vill att trallen ska vara LJUS, så träolja blir det inte. Oljade annan altan med UV-olja med pigment (sandfärg) men blev så missnöjd för se målat ut. Den gamla altanen lutade jag först av, så underlaget var ju lite sämre. Nu gäller det nybyggd
0 svar · 942 läst
K
Klabbis 3000: Jag har varit ute för ett liknande bekymmer nu på senare tid. Har kört med Beckers hela tiden och då har det varit samma men så tänkte jag testa Cuprinol Täckfärg som ska vara av hög kvalitet fast den är en hel del billigare. De är mixade enligt det gamla alcronumret som vi har använt i 40 år och det fanns i datorn på båda ställena. För att vara extra säker så köpte jag först
15 svar · 7,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.