1 593 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Färg till altanräcket som inte bländar?
Jag har nyss gjort mig nöjet att slipa ner altanräcket för att sedan lägga på grundolja, grundfärg + Beckers halvblanka Fönster och snickerifärg i vit kulör. Det ser väldigt snyggt ut. Men, när solen lyser på räcket på morgonkvisten blir det så ljust att man rent av bländas av räcket. Då jag hade samma färg hemma fast i utevit kulör så strök jag på lite för att testa. Det blev ingen nämnvärd förbättring. Är problemet här att färgen har för mycket glans?
Vad jag förstått ska man använda sig av fönsterfärg till den typen av snickerier. Men finns de att få med lägre glanstal? Eller borde jag välja någon annan färgtyp?
Tacksam för tips
Vad jag förstått ska man använda sig av fönsterfärg till den typen av snickerier. Men finns de att få med lägre glanstal? Eller borde jag välja någon annan färgtyp?
Tacksam för tips
Ingen som har någon aning?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Halvblank är ju inte väldigt glansigt så jag tror inte det beror på det. Men väldigt släta ytor reflekterar mer i en snäv vinkel så då blir det reflekterade ljuset skarpare. Du bör ju använda utomhusfärg utomhus eftersom den bättre tål solljus, regn och temperaturskillnader, samt en färg som är avsedd för snickerier.
Om du tycker att det är för vitt kan ju en kulör som går åt det ljusgrå och gula hållet vara bättre.
Om du tycker att det är för vitt kan ju en kulör som går åt det ljusgrå och gula hållet vara bättre.
Tack för svar. Provade utevit som troligen är 0502-y men tycker den är för gul. Kanske ska be färghandeln blanda ihop 0700-n. Det borde väl inte se alltför grått ut när räcket är ett par meter ifrån övriga detaljer målade i 0500?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Om 0502-y upplevs som gulaktig utomhus beror det antagligen på att du har annat i närheten som saknar gult. Ögat är bra på att anpassa sig till de färger som det ser mycket av och sen upptäcka små skillnader mot majoriteten.
Det är vanligt att 0700-n och andra färger ser blåaktiga ut utomhus, åtminstone vid vissa ljusförhållanden.
Det är vanligt att 0700-n och andra färger ser blåaktiga ut utomhus, åtminstone vid vissa ljusförhållanden.
Klicka här för att svara