Egentligen är det väl inte så mycket jag begör. Att med min telefon kunna stoppa in NCS-koder, fylla telefonens eller paddans skärm med den färgen, och enkelt kunna justera den i ett litet fönster.
Ska det vara så svårt?
Ska det vara så svårt?
Kan inget vad gäller app. Men visning av en specifik färg i en mobiltelefon måste rimligtvis vara oerhört beroende av mobilens fysiska förmåga och dess inställningar (varav inte alla är åtkomliga).B Byggfuskarn skrev:
Skulle inte själv lita på att färgen skulle vara användbar för ett visst behov.
Omöjligt utan extern kalibrering av skärmen .
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 697 inlägg
Glöm NCS på skärmen. Det kräver en oerhört kontrollerad miljö med förutsägbarhet. NCS är en referens inte en receptblandare. Dessutom är skärmen additiv färgblandning (RGB) och all annan färg du betraktar är subtraktiv färgblandning.
Om du vill ha ett inspirerande verktyg för att läsa av färger på allt utom skärmen skall du skaffa en Colourpin
https://ncscolour.com/sv/product/ncs-colourpin-2update/
Om du vill ha ett inspirerande verktyg för att läsa av färger på allt utom skärmen skall du skaffa en Colourpin
https://ncscolour.com/sv/product/ncs-colourpin-2update/
Jag har haft stor nytta av Nordsjös expert app.B Byggfuskarn skrev:
Ger givetvis inte en korrekt kalibrerad kulör, men är ändå en stor hjälp när man väljer mellan snarlika kulörer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klart att det inte blir perfekt matchning.
Men hyfsat bra med datorns bildskärm tycker jag att det blir, och så dålig är inte telefonens.
Gråskalor fungerar däremot inte så bra förstås. Men själva nyansen av YRBG är bättre.
Får kolla upp den där appen, ifall det är något jag missat.
Men hyfsat bra med datorns bildskärm tycker jag att det blir, och så dålig är inte telefonens.
Gråskalor fungerar däremot inte så bra förstås. Men själva nyansen av YRBG är bättre.
Får kolla upp den där appen, ifall det är något jag missat.