Vi är i startgroparna av att bygga hus. Fasaden, av trä, kommer att levereras grundmålat från hustillverkaren (ingår i priset). De försöker även att sälja in att vi ska köpa en mellanstrykning (enbart av panel och foder) som kostar strax över 40 000 kr. Initialt var vi inne på att utföra järnvitriol lasyr men nu tänker vi att vi ska måla med mörkt grå (nästan svart) istället.

Har försökt leta på nätet efter svar på mina frågor men hittar inga tydliga svar... Hoppas att någon här kan upplysa mig.

En grundmålad fasad, har jag förstått att, ska man slutmåla så snart som möjligt och helst då vädret är torrt och varmt (möjligen maj till augusti). Men om vi skulle få huset på plats, låt oss säga mitt i hösten/regnsäsongen...

- Hur länge står sig en grundmålning innan man behöver slutmåla? (har hört att man kan vänta upp till 1 år innan man slutmålar men hittar inga belägg för det när jag letar på nätet.)

- Klarar grundmålningen av månader med minusgrader eller kommer det att medföra framtida bekymmer?

Vad tycker ni om mellanstrykning?
Vilka är fördelarna med en mellanstrykning?
Kanske bäst att låta huset stå grundmålad fram till dess att vädret tillåter med en slutmålning på direkten?
Priset jag har fått känns som att det kostar mer än vad det smakar...

Tack alla på förhand för era svar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.