J
jerydh: Hej! Har byggt en glasveranda med gamla fönster och pardörr. Jag har skrapat dörren trären, färgen som satt på lossnade i flisor/flagor som går att bryta sönder (om det säger något). Jag har grundat den med en utegrund för alkydoljefärg men färgen släpper på många platser. Det får mig att undra vad den kan vara behandlad med och hur jag kommer förbi detta. Några idéer? tar med
0 svar · 765 läst
·
V
Vonsmelly: [citat] Flugger är helt okej. Vill du ha matt skulle jag ta deras Flutex pro 5 eller ultramatt 1glans.
2 svar · 2,1k läst
Nissens
Nissens: [citat] För 20 år sedan hade jag möjlighet att använda ett konto via en firma när jag köpte färg. Jag fick 70% rabatt…
4 svar · 7,2k läst
ecb182
ecb182: [citat] Det Düsseldorff skriver är ju riktigt men om lekstugan står en bit från huset är det inte troligt att någon tänker på att det är en lite annan kulör. Jag målade vår lekstuga med överbliven provfärgsburk i "nästa" nyans i färgkartan eftersom husfärgen tog slut när vi målade huset. Brevlådan fick en tredje nyans. Nu handlade det om gråa kulörer men tippar på att det
9 svar · 4,8k läst
U
Ubbe55: Jag har använt rullspackel när jag hjälpt farsan med ett rum. lätt att använda och snabbt med bra resultat
6 svar · 5,4k läst
·
Skärgårdsbyggare
Skärgårdsbyggare: [citat] Tänkte också att det borde vara så. Skulle ju röra sig om kubikmeter för hela huset annars :crysmile:
2 svar · 1,6k läst
R
RogerS80: Tack för svaren! då ger ja f**n it :-) får använda färgen till o måla om lekstugan av trä när de behövs istället.
5 svar · 956 läst
L
LinaOlsson: [citat] Ja jag är också nyfiken
34 svar · 3,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det brukar vara svårt att täcka 1 cm med fog och fortfarande få det att se snyggt ut. Förr var det mer vanligt med sneda/ojämna väggar (utan gips) och då skruvade man fast golvlisten.
6 svar · 1,4k läst
·
T
TypRätt: Om möjligt är det väl alltid bra att återanvända gamla hål så slipper man göra nya. Pluggarna går nog fint att använda om förra skruven skruvats ut och inte slitits ut med kofot. Ni känner ju på skruven om pluggen sitter fast i väggen. Om ni gör nya så måste ni ju flytta sakerna (det går inte att fästa en plugg i spacklet i ett trasigt hål och få det att hålla, då får man
1 svar · 7,5k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Kan du inte be att få det grundat från fabrik? Falu rödfärg späds med ca 10% vatten för att användas som grundfärg. Panelen ska dessutom helst grundas före läkten spikas på.
1 svar · 2,5k läst
fingret
fingret: Jag har ganska nyligen köpt en badtunna tillverkad i ohyvlad gran och vill såklart skydda denna så den håller längre. Första tanken var olja men det skyddar väl inte nämnvärt mot UV-strålning. Finns det något som både skyddar bra mot väta och UV-strålning och som samtidigt andas bra? Mvh Martin
0 svar · 1,8k läst
Jiji
Jiji: Är det chalk-färg du menar? Jag har målat med rust-oleum chalk paint. Jag målade en stol. Färgen är ff väldigt ömtålig trots att det är två år sedan och den definitivt måste vara genomhärdad. Jag gjorde helt enligt instruktionerna och använde också den vax som rekommenderades ovanpå. Det ser förvisso fint ut men jag tycker inte att det var värt pengarna. Jag gav resten av
5 svar · 3,0k läst
B
Byggis15: Tack snälla för alla svar! Gällande ytbeläggning så blir det nog till att spackla och måla. Det blir inte någon gipsbaserad spackling och vet inte riktigt vad jag ska använda mig av. Har frågat runt lite men har inte fått något vettigt svar gällande putsbruk A,B&C i källare. Kanske finns något som jag missat? Det smartaste är väl att måla med en diffusionsöppen färg som ni
5 svar · 2,3k läst
·
J
Johan456: Elhyvel. Men man misstänker att det kan spricka där sen. Renoveringstapet eller mikrolitväv gör det bättre.
3 svar · 1,3k läst
·
A
Ante35: Gentlemen, Ni som har svarat på detta ämne: Tack för alla svar! Såhär har vi gjort: Vi målade på våtrumsgrund på den målade ytan. Den hade hunnit bli ca 1½h torr. Våtrumsgrundfärgen är mer som ett "lim" än färg upptäckte vi. Vi återkopplar om några år om det har blivit några färgsläpp eller problem :) Vi önskar en fortsatt skön nationaldag!
8 svar · 3,6k läst
Embee
Embee: Ingen aning men priset verkar för bra för att vara sant https://www.byggahus.se/forum/threads/rullstaellning.454443/
1 svar · 917 läst
Embee
Embee: Tjo, håller på att måla golv på gästtoan, dvs enkelt badrum inte våtrum. Lagt första lagret färg ä, späds 10%, men märker att det är silikonfog i skarven mellan golv och vägg. Självklart fäster inte golvfärgen på detta. [bild] Min fråga då - biltema har ett övermålningsbart silikon, funkar det att lägga på det på befintlig silikonfog och sen måla på den? I mitt huvud
0 svar · 2,7k läst
·
A
Angjo: [citat] det är sant! Anledningen till att vi funderar på det är att vi vill modernisera huset och dessa pelare vittnar lite om att det är lite äldre. Kan man behandla med något annat för att få träet att se nyare ut?
5 svar · 1,8k läst
·
J
JIbbys666: [citat] Nu har jag testat, verkar dock som att pigmentet har satt sig djupt i tröskeln...kan de finnas nån lasyr som möjligen tar bort de röda pigmenten?
5 svar · 5,0k läst
·
F
floodhorse: [citat] Tack för alla tips, verkligen! Bra att få tips av nån med liknande erfarenhet som inte försöker göra det krångligare än det behöver vara. Har rivit lite för mycket på nåt ställe men det ska nog gå att fixa. Översta lagret i hälften av rummen var nån strukturtapet av nåt slag så var illa tvungen att riva den. Kollat på tapeter från lite olika tillverkare, ex.
10 svar · 2,5k läst
·
T
topmount: Ett bra tips hemma att ta och spruta lite i luften med en blomspruta innan du börjar måla. Vatten dimma fångar upp damm och drar ned det till golvet. Lite fukt på golvet binder också damm så de inte virvlar upp nytt. Målar du med vattenburen färg ger det också längre öppentid.
6 svar · 2,4k läst
Bo arnold
Bo arnold: Det var en härdlack den var nog förbjuden redan för 20 år sedan luktade något förfärligt jag har använt sådan . Men du kan göra som du har beskrivit o slipa lätt och stryka med en modern vattenbaserad. Parkettlack stryk två ggr med en lätt slipning emellan lacken torkar fort o du kan göra båda strykningarna på samma dagDu får en ny yta o lacken gör ingen skada om du någon gång
1 svar · 1,1k läst
S
Srixon: 16 timmar
3 svar · 1,3k läst
T
topmount: Rekommenderar att färga furu med te. Ger en varm ton och är lätt att lägga på lager till önskad nyans. ”Brygg” en kopp med lite för mycket te blad och låt dra länge. Låter konstigt men de efterliknar gulnad furu väldigt bra.
5 svar · 1,4k läst
·
krillek
krillek: Om du backar tillbaka och tar ett par nya bilder så är det enklare att bedöma helheten.
13 svar · 7,8k läst
·
F
Förvirrade Hönan: Tänkte använda en målarvante för första gången och tar gärna emot råd på hur den används för bästa resultat. Tar man ett grepp runt hela röret och drar handen rakt ner i en enda rörelse eller använder Ni en annan teknik? Hur skulle Ni göra om handen inte riktigt räcker runt hela röret? Exempelvis börja med ett drag på baksidan för att sedan, snabbt, dra ett lager på
0 svar · 1,9k läst
Calle-81
Calle-81: Just målat klart ”hela” kåken med biltema v PRO fasadfärg å vill säga att den känns bra att måla med. Återstår att se vad som Händer om några år ” falu-röd”
3 svar · 4,0k läst
·
Takfunderingar
Takfunderingar: Samma problem här, hur gjorde du?
2 svar · 4,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.