El
Kurtivan: [citat] visar vilka i ett inlägg i den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/roerelsedetektor-trapp.442753/
HenrikHuslöse: Ett TT-system med lokalt jordtag ger väl ungefär det du frågar efter?
Alexander HB: [citat] Jag tänker ofta ett steg för kort, ser jag. Tack! Så, finns där jordade uttag så är det möjligt att skapa jordtag var som helst i rummet, genom att koppla in (helt i sin ordning) skyddsjordade apparater. Då blir kombinationen mellan dessa och en ojordad apparat (som i teorin kan bli strömförande vid fel) dålig/farlig.
AngelFB: [citat] Tack för svar! Testade att spraymåla, och det blev förvånansvärt bra 😅
tyomka: [citat] Det gick bra att ansluta iaf. Huset är från slutet av 40-talet. Det såg ut att kablar hade någon typ av plastinkapsling, det vara bara de bitar som hängde utanför installations kåpan (eller vad den nu heter, där knappsatsen sitter i) hade nå extra tygtejp. Själva metalltrådar såg ut att vara av stål och inte koppar, eller så har de mörknat med tiden. Gammalt är ju iaf
avh67f: Jag tror inte det är kondens i röret. Har det inte bara runnit ner längs med vp-röret efter rörets utsida och ner i dosan? Det såg ju blött ut där det går ner. Det bästa är ju att öppna upp ordentligt på de ställen du misstänker det kan behöva torkas upp. Det går ju alltid bygga igen eller montera hila-luckor. Ser det mer omfattande ut har du alltid ditt försäkringsbolag att
Farstatjej90: Du kommer greja detta lätt. Jag har inget annat att bidra med men du har tänkt mer än 99,99% av personer som sätter upp uttag så det kommer garanterat bli bra.
elmont: Ofta kan man genom att rycka i trådarna och samtidigt lyssna höra vart trådarna tar vägen, ett annat sätt är att ta några dm kabelskal och stoppa in i röret i dosan för att sedan blåsa, spela "trumpet" medans någon går runt och lyssnar.
Demmpa: [citat] Har du tänkt koppla hällen när den ligger på plats? Byt annars installationskabeln (enkeltrådig) till en anslutningskabel (fler-/mångtrådig).
Stefan_Kba: [citat] Så var det .. Blev tydligt när jag öppnade en dosa där brun och svart var ihopkopplade. Hade bara bilden före detta. Sedan var det lätt att byta till en Plejd CTR-01. Allt funkade till 100%. Lite trist att gamla scheman försvinner fort från nätet. Även från leverantörerna.
jonaserik: Ett doslock med näsa och en kabel rakt upp mot tak och in till fläkten, har för mig att dom har intag bokom och från översidan.
Tjoa: [citat] Vet inte, men eget jordtag har jag. Min elektriker löste drt med EON. Men Eon var ute och besiktigade när det var klart.
highstream: [citat] [citat] Löste det genom att byta transformatorn till en kopplingsbox med wago så det blev 220 ner till spottarna och där sitter nu nya LED-spottar Fungerar perfekt 🤩
mojjen: [citat] gjorde jag men inte hela:)
Jakopp: [citat] Det jag menar är att den ska kunna upptäcka så lite kontinuitet som möjligt. Minst 300kohm.
elmont: [citat] JFB inbyggd i badrumsskåp med inbyggt uttag var rätt så vanliga på den tiden som kravet på JFB i badrum kom. Att det inte blev så väldigt vanligt berodde troligen på prisbilden, dom skåpen kostade ungefär dubbelt mot dom utan JFB. Alla "dom stora" tillverkarna saluförde modeller med JFB.
hus520: Har du läst denna tråden? https://www.byggahus.se/forum/threads/ugnen-loeser-ut-jordfelsbrytaren.249140/ Det finns några där som har samma problem med varmluftsugn
Bo.Siltberg: [citat] Den enda vägen framåt jag ser för dig är att du fortsätter att titta i dosor. Jag finner det ytterst tveksamt till att det suttit en lampa i dosan på första bild. Ingen ägare skulle göras sig omaket att plocka bort ledarna från torixhattarna. Det kan också vara så att det gömmer sig en tändtråd i dosan som inte syns. Då du pratar om källare så ska det finnas en
elmont: Normalt är det kunden som ska bekosta och äga mätarskåpet och allt efter det, så man kan ju säga att nätägaren "bjudit" på lite kabel och arbete men inte mer än nödvändigt för att få el i huset.
MBL19: [citat] Rita gärna en enklare skiss samt avsäkring idag på befintliga kablar så kanske det går att ge råd. Lägga kabel ovan på mark är sista alternativet och rekommenderas väl inte för permanent installation. Om det ska göras rekommenderar jag N1XV med PEM-slang med gul markering. Arean behöves mer info. Belastning, avsäkring, längder.
jonaserik: [citat] Men det var ett jäkla pris på dom, snacka om att sko sig. Men så är det när plånboken är framme och köplusten kommer. Då åker priserna upp för att dom nästan är ensamma om en produkt. Skit med Schneider
etompau: Dimmerratten kopplas ihop med dimmern när grejorna snäpps ihop. Ingen kabel. [bild]
jonaserik: Om det ska göras om med ny kabel till garaget, passa på att få dit en central. Laddare brukar var för att ge något, fast anslutna. Sen från centralen tas det ut till ett 3 -fasuttag där du vill ha det, kanske t.o.m ett par vanliga uttag med. Då finns allt som behövs i ett garage. Prata med elektrikern så får du svar.
nikoman: Exakt detta hände mig idag och jag trodde jag var inkompetent och nära döden. Tack vare denna tråd vet jag nu att jag bara är inkompetent!🙏
Elanna: Måste varit att någon av kablarna inte suttit helt rätt i klämman. Gjorde om och då fungerade det.