S
SpikArne: Ja, båda ledarna, precis på samma sätt som i gamla uttaget. Det nya uttaget är ett likadant, fast med både USB A och C, så det var inga konstigheter.
10 svar · 2,5k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Och jag tror att den elektrikern pratar ren goja. Man får gå till ytterligheter för att hitta någon substans i det uttalandet. Tillverkaren kräver ju inte anslutning av jordspettet, det är bara en rekommendation. Men det går inte att lita på tillverkaren heller... Så, kan du, så tryck ned en jordpinne av något slag. Om det gör någon nytta kan diskuteras, men du har i alla fall följt
6 svar · 1,4k läst
·
Bono_R
Bono_R: Och så hänger du en fin tavla över locket. 😀 /B
3 svar · 1,3k läst
·
C
Chko: [citat] Det blev gjort så här till slut, av elektriker.
39 svar · 6,1k läst
·
E
elmont: Men trådarna ligger väl inte lösa på taket utan går väl förhoppningsvis i ett rör/slang till nästa "dosa".
5 svar · 1,5k läst
·
GK100
GK100: [citat] Nej det är ingen fara att ha det så.
14 svar · 1,5k läst
·
E
elmont: [citat] Skaffa en som räcker för allt, en typ sådanhär är 25cm https://www.elbutik.se/product.html/schneider-resi9-cx-normkapslingar-utanpaliggande?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwltKxBhDMARIsAG8KnqVXRXXsKlKXKGfE9Ae-FiMMTpyV_tLfR7RL-BfUTk5npQ_VjyawTjQaAo4oEALw_wcB Då blir det lite mindre plottrigt och enklare installation prisskillnaden mot en ny lite smalare är försumbart.
5 svar · 678 läst
·
E
elmont: Att skenan sitter på ovansidan kan tom vara till en fördel i vissa miljöer, men man håller sig väl på över eller undersidan och blandar inte så att vissa säkringar matas underifrån.
2 svar · 795 läst
A
akhtonbroms: Hej, Har stött på samma problem som trådskaparen? Vem kontaktade ni?
8 svar · 5,2k läst
·
E
elmont: Ja är du rädd för att det ska ta eld i ditt proppskåp så varför inte. Skulle jag själv vara rädd för att proppskåpet skulle ta eld så skulle jag åtgärda det så att faran försvann. I ett helt och normalt omskött "proppskåp" finns det inga risker, speciellt inte i vanliga bostäder. I industrier där lasterna kan vara mångfalt större blir ju riskerna även större men även där
1 svar · 614 läst
C
cpalm: Sen är väl grejen att olagligt elinstallationsarbete inte faller inom elsäkerhetsverkets tillsynsansvar utan ligger under allmänt åtal. Och polisen har ju annat att syssla med som vi vet. https://www.elsakerhetsverket.se/kontakta-oss/gor-en-anmalan/polisanmal-olagligt-elinstallationsarbete/
27 svar · 4,3k läst
·
A
AndersS: Vill inte vara otrevlig, men utifrån frågans kunskapsnivå tar jag det ett steg till. Kablarna är avklippta, har du verktyg och kunskap om hur man skalar trådarna utan att skada dem, gället även att avmantla på kabel? Du kanske inte behöver en elektriker men hjälp av någon på plats som "kan lite mera".
6 svar · 1,5k läst
·
A
avh67f: Jag kontrollerar alltid vad som sitter monterat och köper samma fabrikat och typ om vi inte kommit överens om annat. Så ja det är praxis att göra så. Att sätta något helt annat är inte något man ska göra utom i nödfall. Men det kan ju vara så att elektrikern faktiskt tänkt på kunden och monterat det hen hade i bilen för att spara kundens pengar. Det bästa är ju att låta kund
8 svar · 1,0k läst
A
avh67f: Ja. Kraft och signal ska alltid vara separerade så varsin kabel för detta är lämpligt om inte instruktionsboken säger annat.
16 svar · 4,3k läst
·
D
datja: [citat] Jag har lärt mig på detta forum att före jordfelsbrytarnas intåg var enbart rakapparatsuttag tillåtna i badrum, dvs nedtransformerade till, på den tiden, 110V.
7 svar · 1,3k läst
·
D
Dacko: Se på tusan, det där lät ju jättebra, tack så mycket! Då får det bli så, antar sedan att man fortsätter från dosan med vanliga 3G1,5-kablar till varje värmare och till uttagen för belysning/kameror? Nåväl, då får vi se vad elektrikern vill ha för det här kalaset :D 25m kabel, tre nya säkringar i ett gammalt proppskåp och nya uttag...
2 svar · 592 läst
Jakopp
Jakopp: [citat] Förstår din tanke, men det är inte tänkt att vara någon takdosa. Med taklampa menade jag en pendellampa i ena hörnet [citat] Ja det lutar åt denna lösningen. Finns ju dosor med utrymme för exempelvis en dosdimmer under dosan. Big box.
7 svar · 988 läst
T
Tionolltre: [citat] Där blir det dubbeltrapp
10 svar · 818 läst
·
snaggletooth
snaggletooth: Ja precis.
3 svar · 603 läst
G
11 svar · 1,4k läst
·
G
11 svar · 1,4k läst
·
Tomture61
Tomture61: Det är fixat nu + nya elmätaren på plats .
69 svar · 48,9k läst
·
Z
zwanzig: Det vore bra (bättre) med en säkring närmare ena batteripolen, t.ex. plus. Nu ser det att finnas tillräckligt långt kablage för att oavsäkrad kortslutning kan ske.
8 svar · 1,2k läst
·
G
GoGetLost: [citat] Du menar att du mätte aldrig utan bara gissade alltså? 🤦‍♂️😐
10 svar · 7,2k läst
·
J
jonaserik: [citat] Vad jag vet finns det bara för runda batteripoler snabbkopplingar som kläms på, har själv till båtmotorn
10 svar · 2,4k läst
·
H
HenrikHuslöse: [citat] Något rörisen hade liggande? 😉 Jag gissar att det är en tysk bild.
17 svar · 2,2k läst
·
K
_KirderF_: Beror hur långt iväg från dosan du ska ha brytaren. De lättaste är rakt ner, går du åt sidan så får du sätta hålsågen mitt över regeln för att fiska slangen åt sidan. Kraftig 🧲 med snöre eller tumstock brukar funka.
7 svar · 927 läst
·
Jakopp
Jakopp: [citat] Använd hellre symbolen över. Det är en summer. Den piper helt enkelt när det är kontakt och är tyst i annat fall. Du borde som nämnts tidigare dock kunna rycka dig fram till vilken ledare du är ute efter
5 svar · 700 läst
·
N
Nalleman64: Lite off topic men jag hade aldrig bytt bort de gamla högkvalitativa brytarna så länge de fungerar mot Julas skräp. Jo jag gillar gamla rejäla saker. 😉
9 svar · 2,7k läst
·
C
cc_cj: En liten uppdatering. Jag öppnade ett täcklock ovanför proppskåpet och kunde bekräfta att i alla fall de utgångar jag såg gick rakt uppåt. Sen borrade jag försiktigt och tittade mellan varven i hålet. Det kanske var lite dumt, men denna gång gick allt bra och nu sitter hyllan där den ska. Tack för hjälp! ✌️
7 svar · 981 läst
F
Fr Ch: [citat] Fint! Så har jag också tänkt. Har nya återfjädrande strömställarinsatser att sätta dit.
3 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.