2 642 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
elcentral vad är de gröna ringarna för något
det var 2 år el/tele och sedan gick jag 4 år maskinteknik på gymnasiet men det var några år sedanH hempularen skrev:
Det räcker knappast att man har fått en "elutbildning" för några år sedan, man bör även veta vad man sysslar med. Och strömtransformatorer som det handlar om är väl en rätt basal sak, det brukar aldrig sluta bra om man "kopplar" på halvchans
jag kopplar inte på halvchans det var bara de gröna ringarna jag undrade över.E elmont skrev:
Det är minst tio år sedan alla gymnasieutbildningar blev minst treåriga.U ulferik skrev:
Om jag uppfattar texten i följande länk rätt så är det tjugo år sedan tvååriga gymnasieutbildningarna försvann,
https://www.ifau.se/Press/Forskningssammanfattningar/effekter-av-trearigt-yrkesgymnasium/
Om du gick tvåårig el/tele senare så måste det varit via någon yrkesskola som tex Lernia.
Själv tycker jag att den självklara lösningen är att ha en kapsling mellan mätartavlan och övriga central(er).
I den kan man placera allt gemensamt som strömtransformatorer, överspänningsskydd, fördela (med brytare) till olika undercentraler etc.
Sällan det görs så dock.
I den kan man placera allt gemensamt som strömtransformatorer, överspänningsskydd, fördela (med brytare) till olika undercentraler etc.
Sällan det görs så dock.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 679 inlägg
Kolla vad de går till, det ser ut som att det är lampsladdarna i nedankant.U ulferik skrev:
Det kan vara en gammal lastvakt till elpatron om huset en gång gick på elvärme, så är det hos oss.
Klicka här för att svara