H hempularen skrev:
Fast då tror jag att du bör läsa på rätt mycket innan du ger dig på att byta elcentral. Antingen var det en rätt begränsad utbildning du gick, eller så var det väääldigt länge sedan.
det var 2 år el/tele och sedan gick jag 4 år maskinteknik på gymnasiet men det var några år sedan
 
Det räcker knappast att man har fått en "elutbildning" för några år sedan, man bör även veta vad man sysslar med. Och strömtransformatorer som det handlar om är väl en rätt basal sak, det brukar aldrig sluta bra om man "kopplar" på halvchans
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
U ulferik skrev:
det var 2 år el/tele och sedan gick jag 4 år maskinteknik på gymnasiet men det var några år sedan
Och då är det ännu sämre att du inte förstår vad det handlar om och hur det fungerar.
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det räcker knappast att man har fått en "elutbildning" för några år sedan, man bör även veta vad man sysslar med. Och strömtransformatorer som det handlar om är väl en rätt basal sak, det brukar aldrig sluta bra om man "kopplar" på halvchans
jag kopplar inte på halvchans det var bara de gröna ringarna jag undrade över.
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
U ulferik skrev:
det var 2 år el/tele och sedan gick jag 4 år maskinteknik på gymnasiet men det var några år sedan
Det är minst tio år sedan alla gymnasieutbildningar blev minst treåriga.

Om jag uppfattar texten i följande länk rätt så är det tjugo år sedan tvååriga gymnasieutbildningarna försvann,
https://www.ifau.se/Press/Forskningssammanfattningar/effekter-av-trearigt-yrkesgymnasium/

Om du gick tvåårig el/tele senare så måste det varit via någon yrkesskola som tex Lernia.
 
  • Gilla
@ndreas och 2 till
  • Laddar…
Själv tycker jag att den självklara lösningen är att ha en kapsling mellan mätartavlan och övriga central(er).
I den kan man placera allt gemensamt som strömtransformatorer, överspänningsskydd, fördela (med brytare) till olika undercentraler etc.
Sällan det görs så dock.
 
Som andra skrivit så är det säkert effektvakt till din värmepump där den då inte slår på ev tillskottsvärme. Väldigt bra att ha om man ligger lågt i huvudsäkring.
 
U ulferik skrev:
Hej
jag undrar vad de gröna ringarna är i elcentralen? är det något slags magneter eller vad? vad gör de för nytta?
Ulf
Kolla vad de går till, det ser ut som att det är lampsladdarna i nedankant.

Det kan vara en gammal lastvakt till elpatron om huset en gång gick på elvärme, så är det hos oss.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.