7 750 läst ·
26 svar
8k läst
26 svar
Elstängsel för hund
Sida 1 av 2
Jag är helt novis när det gäller teknik.
Har ett begagnat aggregat Hobbygard N. Surrar när man kopplar den till nätet så den bör fungera. Klarar den 200 m? Har även lina.
Behöver man jordspett?
Det är inte meningen att strömmen ska vara på hela tiden - bara när jag släpper hunden lös. Räknar med att han ska respektera linan efter att han fått sig en kyss eller två.
Kan jag fästa linan ovanpå/vid sidan av ett konventionellt rutat fårstängsel? Om linan snuddar stålrutorna - blir hela fårstängslet strömförande då?
Hur känsligt är det om en häck-kvist eller trädgren snuddar stängslet?
Skall linan löpa fram och tillbaka till aggregatet?
Har ett begagnat aggregat Hobbygard N. Surrar när man kopplar den till nätet så den bör fungera. Klarar den 200 m? Har även lina.
Behöver man jordspett?
Det är inte meningen att strömmen ska vara på hela tiden - bara när jag släpper hunden lös. Räknar med att han ska respektera linan efter att han fått sig en kyss eller två.
Kan jag fästa linan ovanpå/vid sidan av ett konventionellt rutat fårstängsel? Om linan snuddar stålrutorna - blir hela fårstängslet strömförande då?
Hur känsligt är det om en häck-kvist eller trädgren snuddar stängslet?
Skall linan löpa fram och tillbaka till aggregatet?
Du behöver ett jordspett eller annan jordning ( EJ "jord" i elkontakt). Stängselinan sedan ska vara isolerad från fårstängsel, kvistar och grenar och behöver inte gå tillbaka till början.
Marken är återledare för strömmen, och spänningen läggs på mellan marken och tråden. Aggregatet behöver dessa två anslutningar, och jordspettet används främst för att få en god kontakt med marken.
Objektet sluter strömkretsen mellan tråden och återledaren (marken denne står på) och får en strömstöt.
Objektet sluter strömkretsen mellan tråden och återledaren (marken denne står på) och får en strömstöt.
Elstängselnicke1 skrev:
Det är inte tillåtet att använda osynliga elstängsel som ger hunden en stöt när den passerar det. Synliga elstängsel som ger hunden en stöt när den kommer emot det får bara användas om ytan som omgärdas av elstängsel är minst 50 gånger minimimåtten för rastgård för hundar upp till 45 cm i mankhöjd. För större hundar måste ytan vara minst 800 kvadratmeter.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Enkelt och måhända burdust svar:
Om man tänker ha elstängsel för en hund, så bör man inte ha hund alls
Elstängsel är till för "dumma" djur som kor och får, inte för kloka husdjur som hundar och kattor.
Om man tänker ha elstängsel för en hund, så bör man inte ha hund alls
Elstängsel är till för "dumma" djur som kor och får, inte för kloka husdjur som hundar och kattor.
Äsch! Jag har hittills haft hundar i detta hus och de har hållit sig inom tomten utan problem och inte ens forcerat den gamla 60 cm höga, stenmuren som löper längs hela långsidan av trädgården, mot en kohage.
Nu förlorade jag tragiskt min 4-benting för någon månad sedan. Har övertagit en 3-åring från min uppfödare. En ytterligt potent avelshanne som skall få "tjänstgöra" någon gång till - beroende på hur den väntande kullen blir. Sedan blir jycken min. Att inhägna del av trädgården avses endast för begränsad period, fram till att jag kan ha honom lös. Han är tyvärr inte heller koppeltränad och det jobbar vi på. Jycken avses inte tillbringa tiden i trädgården utan mitt sällskap, men jag vill att han ska få röra sig fritt någon stund dagligen; sedan har vi ju de sedvanliga långa promenaderna.
Knockonwood - dra inte förhastad slutledning! Detta är min 6:e jycke av ras vakthundstyp och inte en ras som är speciellt lättfostrad. Men jag har lyckats förr med omplacering, så det ska nog gå bra denna gång också. I övrigt håller jag med - jyckar ska inte bo i hund/rastgårdar.
Nu förlorade jag tragiskt min 4-benting för någon månad sedan. Har övertagit en 3-åring från min uppfödare. En ytterligt potent avelshanne som skall få "tjänstgöra" någon gång till - beroende på hur den väntande kullen blir. Sedan blir jycken min. Att inhägna del av trädgården avses endast för begränsad period, fram till att jag kan ha honom lös. Han är tyvärr inte heller koppeltränad och det jobbar vi på. Jycken avses inte tillbringa tiden i trädgården utan mitt sällskap, men jag vill att han ska få röra sig fritt någon stund dagligen; sedan har vi ju de sedvanliga långa promenaderna.
Knockonwood - dra inte förhastad slutledning! Detta är min 6:e jycke av ras vakthundstyp och inte en ras som är speciellt lättfostrad. Men jag har lyckats förr med omplacering, så det ska nog gå bra denna gång också. I övrigt håller jag med - jyckar ska inte bo i hund/rastgårdar.
Oj då! Det avlas alltså på en hund som behöver elstängsel för att lära sig vart gränsen går. Låter inte helt 100, kan jag tycka.yonna skrev:Äsch! Jag har hittills haft hundar i detta hus och de har hållit sig inom tomten utan problem och inte ens forcerat den gamla 60 cm höga, stenmuren som löper längs hela långsidan av trädgården, mot en kohage.
Nu förlorade jag tragiskt min 4-benting för någon månad sedan. Har övertagit en 3-åring från min uppfödare. En ytterligt potent avelshanne som skall få "tjänstgöra" någon gång till - beroende på hur den väntande kullen blir. Sedan blir jycken min. Att inhägna del av trädgården avses endast för begränsad period, fram till att jag kan ha honom lös. Han är tyvärr inte heller koppeltränad och det jobbar vi på. Jycken avses inte tillbringa tiden i trädgården utan mitt sällskap, men jag vill att han ska få röra sig fritt någon stund dagligen; sedan har vi ju de sedvanliga långa promenaderna.
Knockonwood - dra inte förhastad slutledning! Detta är min 6:e jycke av ras vakthundstyp och inte en ras som är speciellt lättfostrad. Men jag har lyckats förr med omplacering, så det ska nog gå bra denna gång också. I övrigt håller jag med - jyckar ska inte bo i hund/rastgårdar.
Säkert ett fin jycke på många sätt men elstängsel gör inte dig till ledare........och det är ledaren som visar vart (tomt)gränsen går
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Berätta du åt hunden var gränsen går när den ser ett rådjur i skogen.Nils82 skrev:
elstängsel måste väl vara kanon!
sedan kan ju syftet vara att stänga ute kor på rymmen eller liknande, som ett plus har man jycken kvar på tomten
sedan kan ju syftet vara att stänga ute kor på rymmen eller liknande, som ett plus har man jycken kvar på tomten
Du kan ju prova att få en stövare att hålla sig på tomten om det går ett färskt harspår över gården när den kommer ut på morgonen!Nils82 skrev:
Oj oj oj ! Nu tände jag brandfacklan! Många förutfattade meningar där forumister med mer eller mindre (här tydligen mindre) hundkunskap passar på att tycka till. Bara för att jag vill skydda min jycke från den trafikerade landsvägen utanför tomten och för att vi i lugn och ro vill kunna träna inkallning.
Suck suck.
Suck suck.
