Totte_S
Totte_S: Fler än 4 tändpunkter så blir man knäpp 😵‍💫. Satte 4 st dubbeltrapp i köket, dvs 8 tändpunkter. Dålig ide, man tänder o släcker ett par st innan man är rätt. Fast jag har lärt mig efter 15 år, värre med gäster fru och barn.
18 svar · 2,6k läst
·
S
Solvide: [citat] Kanon. Tusen tack igen för all info!
10 svar · 2,4k läst
·
larskarlsson
larskarlsson: [citat] Exakt ja behöver sån där gammal variant.
6 svar · 1,1k läst
·
Dan1891
Dan1891: [citat] Tack för en bra förklaring!
7 svar · 1,2k läst
·
Fotografen
Fotografen: Har en liknande brytare liggande, den heter Merten på vippa och ram men Eljo på brytare...Eljo 100877-1, ram Merten 3970, vippa Merten 310. Såg detta nu när jag tittade efter, har alltid trott det var en Merten, raktigenom...😮
7 svar · 2,2k läst
·
A
Avemo: Till exempel: https://www.hornbach.se/p/trekantsnyckel-pg312-12-mm/7255459/ eller https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-installation/vvs-tatning/universalnyckel-elvvs-024784/
11 svar · 957 läst
·
M
malabala: [citat] Jättesnällt med din hjälp och tips! Vi har dock redan köpt uttaget och kan inte lämna tillbaka det eftersom det har gått för lång tid. :( Men jag håller med om att det hade varit snyggare
17 svar · 2,6k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Det räcker som sagt inte för att du ska kunna få några konkreta råd härifrån. Den vita kabeln behöver följas bakåt. Helst vill jag se att det är en trefasgrupp som kommer direkt från elcentralen utan avgreningar. Då du förmodligen kör både TM och TT här så är det inte riktigt läge att slarva så att det uppstår glappkontakt och varmgång.
18 svar · 1,5k läst
·
jbr
jbr: [citat] Vad är det som är uppenbart? Jag förstår inte ens vad som menas med göra sin egen "fulel".
23 svar · 9,7k läst
C
Chris0157: [citat] Du gissade rätt på Renova och nu sitter den fast med clipsen. Första gången på forumet men inte sista 🙌😁
6 svar · 2,5k läst
·
wildeside
wildeside: [citat] Nä dom tycker inte det är kul. Men det behövs dom har 1 heldags utbildning häromkring😂 Har blivit en o annan fadäs när dom byter mätare.
3 svar · 769 läst
D
datja: Jag lärde mig att bergvärmepumpar sätter man inte under JFB utan man ansluter dem fast. Allt för att slippa problem med den viktigaste eldrivna saken en kall vinterdag.
9 svar · 1,3k läst
Hawaii_
Hawaii_: Haft svårt med gruppförteckning mallar. Speciellt en som har en liten karta, så jag gjorde mina egna. Det är bara ett program jag funnit som man kan lägga ihop olika tabeller, för att det är olika kolumner osv. För att använda filerna krävs alltså OpenOffice. Det finns två versioner, en med "karta" som är till för diazed centraler, och en utan. Mallarna kommer inte passa alla
0 svar · 1,7k läst
prototypen
prototypen: [citat] Jag är övertygad att min cirkulationspump full med elektronik klarar strömavbrott utan att balla ur utan snällt fortsätter där blev strömlös. Eller? Protte
6 svar · 1,2k läst
E
elmont: [citat] Det fattas en täckram
11 svar · 4,2k läst
·
Demmpa
Demmpa: Se följande inlägg, https://www.byggahus.se/forum/threads/foensterlampa.486229/post-5720948
1 svar · 2,8k läst
·
Hawaii_
Hawaii_: [citat] Gammal tråd men vill tillägga: Jag numrerar diazedcentraler med positionnummer först och gruppnummer (som börjar med bokstav F) efter. För det blir ofta problem när man ska skifta runt i befintliga centraler. I gruppförteckningens "preview" karta så kör jag alltid pos. nummer och ritar in där gruppnummer är ihop, vilket gör den enkel att förstå. Det är inte dumt att
3 svar · 2,4k läst
·
Hammarskallen
Hammarskallen: Det tycker jag låter sunt. Det är heller inte förbjudet med 2 faser/grupper i samma rör/slang, men det är praxis att man inte gör så. Men ibland har nöden ingen lag!
7 svar · 1,3k läst
Tobbe.A
Tobbe.A: Vilket jäkla hus! 👍😀
38 svar · 8,2k läst
·
D
Daniel 109: [citat] Vad har du mätt?
7 svar · 1,1k läst
·
C
CLBJ: [citat]
6 svar · 1,2k läst
A
AG A: [citat] Hur kan du vara så säker på att de tre vita är faser. Det kan väl trots allt vara så att två vita och en grå är faser. Jag håller med om att det inte borde ha gjorts så. Men jag har sett flera "trådar" på detta forum där de s.k. elexperterna (däribland du själv) där både sannolikheten för fel samt konsekvens varit mycket mindre. Där det absolut INTE går att chansa.
19 svar · 2,9k läst
·
data55
data55: [citat] Är det inte ett spänningsfall över ljusbågen så säga kortslutning är kanske fel ord då det är 0v över en kortslutning. På ett sätt så beter det sig lite som en diod.
47 svar · 9,4k läst
·
G
gamlahulta: [citat] Ja det hamnade fel tyvärr ursäkta!
65 svar · 9,7k läst
·
maah
maah: Man undrar ju om TS är klar såhär 14 år senare?
13 svar · 4,7k läst
Müssli
Müssli: Så som du beskriver har tråden för push på brytare två släppt. Tråden som går idare till brytare tre alltså.
2 svar · 2,1k läst
·
O
Oldfart: Det finns utmärkta ändtätningar för kulvertrör som fungerar minst lika bra på elkablar/kabelskyddsrör som för kulverrör med PEX-innerrör. Då pratar vi helt andra pengar, men resultatet blir riktigt bra.
12 svar · 3,2k läst
J
Josth: De som inte fick stadsgas i fastigheten var ju hänvisade till el-spis. Dessa säkrades med 20 A och hela lägenheten med 25 A alltså 1-fas 220 V. Då kunde spisen dra max 4600 W vilket var lite även på den tiden med tre plattor plus ugn. Tycker det var smart tänkt av dem som hade möjligheten att behålla tvåfas även när systemspänningen ökade.
21 svar · 2,8k läst
·
RoTe
RoTe: [citat] Vanligtvis men inte nödvändigtvis
40 svar · 2,7k läst
·
K
Knox85: [citat] För väggmontage ja. Jag får hit en elektriker i nästa vecka som ska dra nytt till en paxfläkt. Han får ge sig på det där inser jag nu så kör jag med bygglampan ett par dagar till 😊.
9 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.