Medlem
· västra götaland
· 116 inlägg
När man kopplar tre fas så är det ju grön/gul skyddsjord, blå nolla. Men l1 l2 l3 Finns det bestämda färger där? eller gör det inte det
Renoverare
· Kalmar
· 3 052 inlägg
Brun-svart-grå
Den moderna färgsättningen är vanligen L1-brun, L2-svart, L3-grå eller vit. Andra varianter har förekommit och är precis lika vanliga. T.ex. var ordningen L1-svart, L2-brun,L3-svart m vit rand vanlig. Även Svart-Röd-Vit har förekommit, med biledare/skärm/bar kopparledare som skyddsjord.
Varför frågar du? Ska du ändra något befintligt eller ska du koppla nytt? Om du ändrar befintliga anläggningar måste du mäta vilken ordning faserna ligger i om det är viktigt (t.ex. motordrift).
Varför frågar du? Ska du ändra något befintligt eller ska du koppla nytt? Om du ändrar befintliga anläggningar måste du mäta vilken ordning faserna ligger i om det är viktigt (t.ex. motordrift).
Mäter man ordningen de ligger i med oscilloskop?tommib skrev:
Den moderna färgsättningen är vanligen L1-brun, L2-svart, L3-grå eller vit. Andra varianter har förekommit och är precis lika vanliga. T.ex. var ordningen L1-svart, L2-brun,L3-svart m vit rand vanlig. Även Svart-Röd-Vit har förekommit, med biledare/skärm/bar kopparledare som skyddsjord.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 810 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 810 inlägg
Vanligaste är nog fasföljdsmätare eller spänningsprovare med sådan inbyggd funktion: https://instrumentcenter.se/sortiment/handhallna-instrument/el-test-instrument/fasfoeljdsprovare
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Smidigt.
Jag blev att klura lite.
Damen hade tydligen beställt en spis.
Det visade sig att det var 230V
Sitter nu 400V.
Fick lite panik då elen är svajigt fördelad och blev även nojig över att behöva riva halva huset för att dra ny kabel.
Snabbkollade i uttaget bakom spisen och såg att 5 ledare var framdragna (2,5). Färgerna på faserna var svart, brun, svart med vit rand.
Klurade om jag ska extrakolla att de ligger i rätt ordning eller om det är skit samma när det är en spis.
(behöver mäta om jord och nolla har kontakt så jag vet att nollan är inkopplad i centralen också) .
Spisen ska i alla fall gå att koppla in på 3 faser (fast alltid mot nolla =230v)
Jag blev att klura lite.
Sitter nu 400V.
Fick lite panik då elen är svajigt fördelad och blev även nojig över att behöva riva halva huset för att dra ny kabel.
Snabbkollade i uttaget bakom spisen och såg att 5 ledare var framdragna (2,5). Färgerna på faserna var svart, brun, svart med vit rand.
Klurade om jag ska extrakolla att de ligger i rätt ordning eller om det är skit samma när det är en spis.
(behöver mäta om jord och nolla har kontakt så jag vet att nollan är inkopplad i centralen också) .
Spisen ska i alla fall gå att koppla in på 3 faser (fast alltid mot nolla =230v)
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Är du helt på det klara med spänningen och hur spisen ska kopplas då?........Ibland finns det ju lite olika alternativ.S salbo skrev:Smidigt.
Jag blev att klura lite.
Sitter nu 400V.
Fasföljd kan du helt strunta i när det gäller en spis.S salbo skrev:Smidigt.
Jag blev att klura lite.
Sitter nu 400V.
Det stod olika alternativ i manualen jag hittade på nätet.S Stefan1972 skrev:
Att fördela på 3 faser lär ju vara mest stabilt för elnätet i huset. (Bor i gammalt hus där det kopplats friskt i generationer och är lite snedbelastat. Ska fixa elektriker som drar om lite och balanserar upp senare).
Det borde väl bara vara att man skiftar vilken fas tex plattorna eller ugnen ligger på?Mikael_L skrev:
Kan tänka mig att typ 2 plattor ligger på fas1
Nästa 2 plattor på fas2
Och ugnen fas3.
Brukar det vara ungefär så det är upplagt?
(i manualen finns det t.o.m bild på inkoppling men jag är nyfiken och vill få koll)
Det är lite olika så bekymra dig inte om fasföljden, den enda gången den har betydelse är med roterande maskiner. Och hur faserna belastas i en spis är inget du behöver fundera på för belastningen på dom olika faserna styrs av hur spisen används.
Vill du ha koll! .. , så antar jag att det är fasföljden du vill ha koll på.S salbo skrev:
Och det är ju inte lätt om du inte vet ifall fasföljden på inkommande ledning in i huset är korrekt.
Servisledningar inkopplade de senaste 20 åren har rätt ofta korrekt fasföljd på mätartavlan, inte alltid, men ofta. För 30-40 år sedan och längre tillbaka skulle jag vilja påstå att det är ungefär 50% chans att det är korrekt och 50% att det är fel, dvs det verkar som att man inte alls brydde sig på den tiden ...
Vanliga enkla elektriker hade ju inte heller tillgång till något som de kunde kontrollera fasföljden med, det var ett instrument som var ovanligt då.
Enklast är väl att du skaffar/lånar/stjäl något man kan kontrollera fasföljden med.
Om du bodde i Uppsala hade du kunnat låna någon av mina.
Fasföljden är, som sagt var, helt ointressant på den typen av apparat som en spis är. Däremot kan det vara bra att faserna i uttaget stämmer överens med inkommande faser i centralen. Inte så mycket av tekniska skäl, men det blir lite enklare när man bränner en huvudsäkring och funderar på vilka prylar som går på den fasen..
I mitt fall är det nog bara att koppla in en fas i taget till spisen och sedan kolla när huvudsäkringen till fas 1 ryker. Då vet man i alla fall vilken 1an är. Den ryker med jämna mellanrum på vintrarna när elelementen också används.useless skrev:
Fasföljden är, som sagt var, helt ointressant på den typen av apparat som en spis är. Däremot kan det vara bra att faserna i uttaget stämmer överens med inkommande faser i centralen. Inte så mycket av tekniska skäl, men det blir lite enklare när man bränner en huvudsäkring och funderar på vilka prylar som går på den fasen..