Hej!
Jag håller på att komponera ihop en ny elcentral.
Jag har köpt en "färdigmonterad" hager-central men vill utöka med lite andra saker.
1. Bergvärmepump på egen jordfelsbrytare (16A)
2. Utomhus el på en egen PSA (16A)
3. Kyl och frys på egen PSA (10A)
Inkommande el är TN-C 4-ledare 6mm2 RK (det som är ritat längst upp till vänster).
Jag tänker att bergvärmepumpen får nolla från utgående på den nedre jordfelsbrytaren.
Jag tänker på samma sätt att utomhuselen och kyl/frys får respektive nolla från respektive utgång.
Jag tänker att alla utritade streck blir 6mm2 RK, blå/svart.
Har jag tänkt rätt? Några förbättringar som jag borde göra?
Jag håller på att komponera ihop en ny elcentral.
Jag har köpt en "färdigmonterad" hager-central men vill utöka med lite andra saker.
1. Bergvärmepump på egen jordfelsbrytare (16A)
2. Utomhus el på en egen PSA (16A)
3. Kyl och frys på egen PSA (10A)
Inkommande el är TN-C 4-ledare 6mm2 RK (det som är ritat längst upp till vänster).
Jag tänker att bergvärmepumpen får nolla från utgående på den nedre jordfelsbrytaren.
Jag tänker på samma sätt att utomhuselen och kyl/frys får respektive nolla från respektive utgång.
Jag tänker att alla utritade streck blir 6mm2 RK, blå/svart.
Har jag tänkt rätt? Några förbättringar som jag borde göra?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Bygel mellan nollan och PEN.
Edit: om du tänker ha några grupper utanför JFB.
Edit: om du tänker ha några grupper utanför JFB.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Och bort med Rutab JFB!
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Kolla så kul+frys klarar 30mA jf. De två brukar jag lägga utanför JFB.
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Du har fått både direkt felaktiga och dåliga råd i början här.
Dina röda streck är i huvudsak korrekta. Ett fel är att de två PSAerna ska matas underifrån precis som en dvärg. Det skiljer alltså mot en JFB som matas uppifrån. Ett annat är att JFB2 måste få sin matning före JFB1. Du ska inte ha två JFBer i serie.
Dina röda streck är i huvudsak korrekta. Ett fel är att de två PSAerna ska matas underifrån precis som en dvärg. Det skiljer alltså mot en JFB som matas uppifrån. Ett annat är att JFB2 måste få sin matning före JFB1. Du ska inte ha två JFBer i serie.
Detta avråder man mot idag. Vi har mängder av trådar i ämnet. Bättre är att sätta två rena JFBer i centralen som man fördelar grupperna mellan, en för riskgrupper som utomhus och en för känsliga grupper som kyl. Lägg inte kyl utanför en JFB, det behövs inte utan är bara dåligt.V vreq skrev:
Befintlig ledning hoppas jag? Annars är 6 mm² för klent för en PEN-ledare.V vreq skrev:
Ja. Om du nu öht ska lägga den under en JFB. En LVP/BVP kan läggas utanför alla JFBer, eller under en "brandskydds-JFB" med Ian = 300 mA.V vreq skrev:
Utgång på PSAn, ja.V vreq skrev:
JaV vreq skrev:
Der ser ju rätt bra ut.
Man brukar försöka behålla placeringen av in och ut på skydden. Nedersta raden har du bytt plats på detta för de två personskyddsbrytarna. Om du flyttar inkommande ledningar till undersidan följer det samma stil överallt. Om nu inte Hager har en särskild plats för in och ut på sina personskydd dvs. I så fall följ detta.
Antar det är ett utbyte av en äldre elcentral som ska göras här? I så fall gäller reglerna om underhåll annars behöver du en 10mm2 kabel för TN-C-S.
Du skulle kunna byta de tre enpoliga för bergvärmepumpen till en trepolig om det går. Men det bryter inte mot några regler att ha det som det är heller.
Välkommen till forumet! Är du en elektriker när du gett dig på ett sådan här grej?
Man brukar försöka behålla placeringen av in och ut på skydden. Nedersta raden har du bytt plats på detta för de två personskyddsbrytarna. Om du flyttar inkommande ledningar till undersidan följer det samma stil överallt. Om nu inte Hager har en särskild plats för in och ut på sina personskydd dvs. I så fall följ detta.
Antar det är ett utbyte av en äldre elcentral som ska göras här? I så fall gäller reglerna om underhåll annars behöver du en 10mm2 kabel för TN-C-S.
Du skulle kunna byta de tre enpoliga för bergvärmepumpen till en trepolig om det går. Men det bryter inte mot några regler att ha det som det är heller.
Välkommen till forumet! Är du en elektriker när du gett dig på ett sådan här grej?
JFB2 ska få matningen från huvudbrytaren. Bara jag som ritade lite för fort.Bo.Siltberg skrev:
Du har fått både direkt felaktiga och dåliga råd i början här.
Detta avråder man mot idag. Vi har mängder av trådar i ämnet. Bättre är att sätta två rena JFBer i centralen som man fördelar grupperna mellan, en för riskgrupper som utomhus och en för känsliga grupper som kyl. Lägg inte kyl utanför en JFB, det behövs inte utan är bara dåligt.
Befintlig ledning hoppas jag? Annars är 6 mm² för klent för en PEN-ledare.
Ja. Om du nu öht ska lägga den under en JFB. En LVP/BVP kan läggas utanför alla JFBer, eller under en "brandskydds-JFB" med Ian = 300 mA.
Utgång på PSAn, ja.
Ja
Hm egen JFB för "känsliga" blir svårt att få plats med.. Får fundera vidare och läsa trådar i forumet.
Det är befinlig ledning ja.
Uppdaterade matningen till personskyddsbrytarna.A avh67f skrev:Der ser ju rätt bra ut.
Utbyte av äldre elcentral ja.
Tack! Nä jag är ingen elektriker 😬
Klicka här för att svara