Hej jag flyttat in i en lägenhet och det mullrar dygnet runt vi misstänker att det är något fel på elen och därför har vi testat med en emf mätare.
Den visar högsta värde med elen avstängd 11,7 mG och lägsta med elen avstängd 1,8 mG. Med elen på visar den högsta värde 17,6 mG och lägsta 2,0 mG.
Bör vi kontakta en elektriker?
Den visar högsta värde med elen avstängd 11,7 mG och lägsta med elen avstängd 1,8 mG. Med elen på visar den högsta värde 17,6 mG och lägsta 2,0 mG.
Bör vi kontakta en elektriker?
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Det låter mer som att det är en ventilation som för oväsen. Försvinner mullret när ni bryter vid proppskåpets huvuströmbrytaren?
Ventilation är helt ny, nyss utbytt. Som jag skrev i inlägget så har vi mätt med elen avstängd alltså stängt av huvudbrytaren så det har vi gjort. Vi fick då dom resultat som står i inlägget.T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Min fråga var om mullret försvann när ni stängde av elen med huvudbrytaren.E Emma Svensson6 skrev:
Vad för typ av emf-mätare använde ni? En telefon-app? Glöm det, det ger inga tillförlitliga värden.
Nej mullret försvann inte, nej det är inte en app, men har testat med en app också och den visade förhöjda mätvärden på samma ställen.T Thomas_Blekinge skrev:
Jag hade ett hummande ljud som kom från säkringsskåpet efter det installerats elbilsladdare - det var en skruv som inte satt åt ordentligt. Så visst kan elen låta om något är fel.E EB2 skrev:
Men det är förmodligen ventilation som ni säger. Testa att bryta alla säkringar men låt huvudsäkringen vara på. Slå sedan på en säkring i taget tills ljudet kommer tillbaka så vet ni vilken apparat det är som låter.
Ljudet försvann ju inte när TS stängde av strömmen. Det är något annat som låter.S sjoelund skrev:Jag hade ett hummande ljud som kom från säkringsskåpet efter det installerats elbilsladdare - det var en skruv som inte satt åt ordentligt. Så visst kan elen låta om något är fel.
Men det är förmodligen ventilation som ni säger. Testa att bryta alla säkringar men låt huvudsäkringen vara på. Slå sedan på en säkring i taget tills ljudet kommer tillbaka så vet ni vilken apparat det är som låter.
En dåligt dragen skruv kan absolut låta men man kan diskutera om det är skruven som låter eller elen. 😉
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 390 inlägg
man pratar ju om att grön el kan låta i form av vindkraft, men detta är ju löjligt!
Givetvis står jag bakom bullerfri kärnkraft
Givetvis står jag bakom bullerfri kärnkraft
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Va tydlig nu: vad är det för mätinsturment/app du använder?E Emma Svensson6 skrev:
Jordens normala magnetfält är 250 - 600 mG. Tydligen uppfattar dit mätdon inte detta så då kan du slänga det.
Biter du inte på forumets argument kan du ringa en elektriker eller emf-specialist. Bli av med tusentals kronor och bli inte klokare.
Lycka till!
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Du ska veta att min sol-el är komplett bullerfri!R Robin Lindberg skrev:
Ett kärnkraftverk behöver massvis med fläktar som bullrar. Dessutom brukar transformatorerna brumma en hel del.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det var väl en lägenhet det gäller? Inte en villa.
Flerbostadshus har ju oftast (nästan alltid) ett ventilationssystem, som bullrar mer eller mindre.
Det hjälper alltså inte att bryta lägenhetens el, för fläktarna i ventilationssystemet sitter ju på fastighetens el, inte lägenhetens.
Dessutom så finns det ju massor med grejer runt en lägenhet som ger upphov till olika sorters mer eller mindre jobbigt buller, och som inte kan påverkas alls av lägenhetsinnehavaren, utan som hör ihop med fastigheten som lägenheten ligger i, eller som hör ihop med miljön utanför lägenheten.
Jag har bott i en lägenhet i Stockholms innerstad med en busshållplats på andra sidan gatan. Det märktes...
Flerbostadshus har ju oftast (nästan alltid) ett ventilationssystem, som bullrar mer eller mindre.
Det hjälper alltså inte att bryta lägenhetens el, för fläktarna i ventilationssystemet sitter ju på fastighetens el, inte lägenhetens.
Dessutom så finns det ju massor med grejer runt en lägenhet som ger upphov till olika sorters mer eller mindre jobbigt buller, och som inte kan påverkas alls av lägenhetsinnehavaren, utan som hör ihop med fastigheten som lägenheten ligger i, eller som hör ihop med miljön utanför lägenheten.
Jag har bott i en lägenhet i Stockholms innerstad med en busshållplats på andra sidan gatan. Det märktes...
Min fru jobbade som personlig assistent hos ett par som bodde precis mitt emot en 90 graders böj i spårvägsspåren och det gnisslade så flera boende där rökte på dagligen för att kunna bo där 😂S skogaliten skrev:Det var väl en lägenhet det gäller? Inte en villa.
Flerbostadshus har ju oftast (nästan alltid) ett ventilationssystem, som bullrar mer eller mindre.
Det hjälper alltså inte att bryta lägenhetens el, för fläktarna i ventilationssystemet sitter ju på fastighetens el, inte lägenhetens.
Dessutom så finns det ju massor med grejer runt en lägenhet som ger upphov till olika sorters mer eller mindre jobbigt buller, och som inte kan påverkas alls av lägenhetsinnehavaren, utan som hör ihop med fastigheten som lägenheten ligger i, eller som hör ihop med miljön utanför lägenheten.
Jag har bott i en lägenhet i Stockholms innerstad med en busshållplats på andra sidan gatan. Det märktes...