2 737 läst ·
29 svar
3k läst
29 svar
Kabel till utekök
Sida 1 av 2
Ska dra el till uteköket, har nedgrävd slang så kabeln kommer tids nog bli fast installerad men för stunden så blir den bara att fungera som skarvsladd tills elektrikern kommer.
jag kan ha fel men det är väl lika bra att köpa och dra i den typ av elkabel som sen blir fast installerad. Vad heter lämplig kabel, ca 10 m lång?
jag kan ha fel men det är väl lika bra att köpa och dra i den typ av elkabel som sen blir fast installerad. Vad heter lämplig kabel, ca 10 m lång?
Jag är nyfiken och vill lära mig även om jag inte ska göra det själv.J Josth skrev:
Varför kan jag inte dra i rätt kabel och sätta på en stickpropp hane/hona i båda ändar och använda det som skarvsladd tills han har vägarna förbi?
Vad drar man för kabel i den nedgrävda skyddsrören utomhus?
Kablar för fast installation är normalt entrådiga och styva och passar inte med lös förläggning och stickpropp etc. För fast installation i nedgrävt kabelskyddsrör kan man använda EKLK/EQLQ/EXLQ etc eller N1XV etc.
Det är olika typer av kabel och installationskabel är varken lämplig eller tillåten att användas som "skarvsladd" med uttag/stickproppar monterade.
En lämplig kabel för förläggning i mark (med eller utan skyddsrör) är N1xv,grovlek beroende på vilken belastning du tänker ha.
Men den är direkt olämplig (och ej tillåten) att sätta uttag/stickpropp på.
En lämplig kabel för förläggning i mark (med eller utan skyddsrör) är N1xv,grovlek beroende på vilken belastning du tänker ha.
E elmont skrev:Det är olika typer av kabel och installationskabel är varken lämplig eller tillåten att användas som "skarvsladd" med uttag/stickproppar monterade.
Ok. Om jag ska göra en skarvsladd som får ligga o röret tills vidare, vilken kabel använder jag då och är det ”lämpligt”?J Josth skrev:
Om du lägger upp ett par bilder så man förstår förutsättningarna så får du bättre svar. Det är ju sannolikt inte tillåtet att göra det du frågar efter men man kan ändå hjälpa dig så det inte blir farligt. Allt som är otillåtet är inte farligt.
Det står på elbutik att det är för "lågspänning", vad räknas som det?E elmont skrev:Det är olika typer av kabel och installationskabel är varken lämplig eller tillåten att användas som "skarvsladd" med uttag/stickproppar monterade.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 255 inlägg
Draka ACEFLEX skulle jag välja. Den är godkänd både i rör och som anslutning.
Area beroende på hur stor effekt du tänker ta ut.
Area beroende på hur stor effekt du tänker ta ut.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 255 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 255 inlägg