J
jonaserik: Har du vikt slangen lite och ser kabeln, är det ingen skada utan den ser intakt ut, så en rulle el-tape på skadan och på sidorna om går bra.
3 svar · 1,1k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Kanske, men ofta visar sig inte isolationsfelet förrän elementet är varmt.
8 svar · 1,1k läst
·
H
Husramash: Toppen, tack så mycket för alla svar och hjälp!
12 svar · 3,9k läst
·
J
jonaserik: Em bräda mellan alla takstolar på topp och då har du för att fästa kablel och armtur i.
5 svar · 2,2k läst
·
Fario
Fario: Tack för all information jag fått. Lärorikt som alltid. Det löste sig på enklaste sätt. Jag var inte hemma när den installerades (hade sedan tidigare planerat en dag för öringfiske med danica) och när jag kom hem var den snyggt monterad och elen kopplad till brytaren. Trådarna sitter där de förväntas och vi är glada som barn på julafton med en fungerande pump. Jag blev irriterad
8 svar · 1,4k läst
·
D
datja: [citat] När jag gjorde resan från 12V-halo till 12V-LED bytte jag ut ljuskällor och trafo/drivdon, men behövde nästan aldrig byta dimrar.
4 svar · 1,9k läst
·
A
avh67f: Edit: IEV heter det stora registret för definitioner https://electropedia.org/ Håller med dig att arbeta säkert är viktigast.
30 svar · 2,9k läst
·
A
avh67f: Gör ändå mätningen av kontinuitet som har föreslagits ovan. Om man inte hade slarvat med den vid installationen hade detta upptäckts som fairlane skrivit. Man tror att man alltid gjort rätt och inte glömt något men kontrollen fångar upp dessa misstag så man får inte hoppa över den och det är nog just därför den är rekommenderad att alltid göra.
39 svar · 4,1k läst
·
A
Ajaxx: Vi hittade problemet till slut, det var Cinderellatoalettens värmeslinga som orsakade problemet. Förstår inte hur vi missade det med tanke på att vi slog av och på olika säkringar. STORT tack för alla kommentarer.
4 svar · 2,4k läst
·
J
jonaserik: [citat] Det går utmärkt genom att använda den gammla kabeln som finns på den gamlma spisen. Bara att koppla den nya enligt schemat på den nya. 1 fasutförande.
3 svar · 2,3k läst
·
tensiden
tensiden: [citat] Är väl betydligt vanligare att avfuktare brinner än routrar? Killgissar jag på. Åtminstone så länge man inte lägger ett täcke över routern eller liknande.
10 svar · 1,5k läst
tommib
tommib: Då fortsätter du med 2,5 kvmm
36 svar · 7,9k läst
·
S
senosh: [citat] Tack då vet jag :)
5 svar · 5,1k läst
·
S
Småfixren: [citat] Bra, bra. Då skaffar jag wago. Omdragen el och central med Jfbrytare 2005. Släcker jag en automatsäkring, slocknar 4 takarmaturer. Finns något mera jag kan ta reda på ?
2 svar · 1,4k läst
·
C
carlfredrik: [citat] Smart! Öppnar nog den igen och fäster motorn som du säger. Känns annars som att det är en tidsfråga innan den går av igen.
9 svar · 1,3k läst
·
O
oppelainen: Tack och bock, kära internet! Visst var det så att flärpana skulle tryckas in. Nu är uttaget borta! ☺️
6 svar · 1,2k läst
·
D
Daniel 109: De har rubricerat produkten fel. Det är ingen centrumplatta. Här benämns den täcklock. https://www.elbutik.se/product.html/exxact-tacklock-2x-rj-45--f-kontakt Den kan inte användas med ramar. Edit: Den tillverkas inte längre. https://www.se.com/se/sv/search/?q=WDE002435&submit=Search
4 svar · 738 läst
M
Mickael Jensen: [citat] Näää, att byta proppskåp skulle jag aldrig våga mig på 😂😂 Men att byta nästan 60 år gamla kablar som går i rör vågar jag mig på att byta ut, men rätt ska vara rätt. Sen får elektrikern glida in o göra det svåra jobbet. Mvh Micke
5 svar · 2,4k läst
S
sofblo99: [citat] Ja måste fixa det. Får se till att boka in en elektriker snart. Tack för input.
7 svar · 2,1k läst
·
trumanders
trumanders: [citat] Vad är [citat] Yes! Nu ska jag sätta i proppen i väggen!
7 svar · 1,9k läst
·
A
avh67f: Mycket finns i SS 437 01 02 del 7 som dock är rekommendationer. Ute: - Kopplingsdosa: Tror ej det finns standardiserat utan svaret blir nog lämplig höjd. - Eluttag: Samma som inomhus. Måttet minst 1,7m över mark/golv kan vara ett sätt att skydda barn om uttaget saknar pet-skydd. Inne: - Vägguttag: Generellt gäller att eluttag placeras på en lämplig höjd som är anpassad till den
1 svar · 872 läst
mexitegel
mexitegel: Om matningen kommer från vänster in i dosan ser denna ut att vara 2,5 mm2, men kabeln åt höger ser ut att vara 1,5mm2. Vilken storlek har säkringen? Du måste ordna med dragavlastning också för anslutningskabeln till hällen.
6 svar · 1,0k läst
·
R
roli: [citat] Är inte någon direkt skillnad mot ett hus eller lägenhet med 3-fas som oftast har huvudsäkring på 20A en del t.o.m 16A som huvudsäkring. Och där fungerar det för det mesta, för det är sällan som en häll eller ugn behöver sin "max effekt". I ett hus med 3-fas ligger förvissa inte ugn och häll på samma fas men det finns andra storförbrukare som delar fas med häll och/eller
21 svar · 3,0k läst
·
E
elmont: Klipptången/nibblingstången fungerar i ditt fall utmärkt, det är tångens ändamål.
7 svar · 930 läst
·
J
Josth: Precis, lamputtaget hamnar i mitten och armaturen hålls på plats av bygeln som sitter över kroken i lamputtaget. Framgår tydligt av manualen. Är man osäker på om den sitter fast ordentligt finns det ju dessutom hål för tre skruvar.
8 svar · 2,8k läst
·
Bono_R
Bono_R: I vår stuga kopplade elektriker våra 400 v element omväxlande med brun, svart och blå kabel för att lastbalansera olika faser. Vi har även lite olika sätt att styra elementen. Dels via en termostat typ den du har på bild samt att vi även kan ringa ”på elementen samt en brytare som också kan koppa in alla elementen (eller eg kontaktorer som styr alla elementen. Termostaten fungerar
9 svar · 2,1k läst
·
Fairlane
Fairlane: [citat] Lagen kräver en elektriker eftersom du gör ändringar i den fasta anläggningen. [citat] Istället för att sätta tejp i kablarnas ändå så kopplar du bort kablarna och drar ut dem. [citat] Det är alltid dumt, eftersom du kommer ha antingen lösa kablar där eller en skarv där, som är svår att hitta i efterhand.
2 svar · 1,6k läst
·
GK100
GK100: [citat] Du borde tänka som så att du får det tekniskt bättre med femledaren och dessutom skulle jag påstå alltid billigare också även om nu inte kronorna var så viktiga. Tyvärr verkar du på något sätt blockerad här så inte mycket att göra åt det.
7 svar · 1,3k läst
C
Cerb: Felet är nu funnet och problemet avhjälpt. När jag öppnade centralen så visade det sig att bläcket som sitter mellan de två jordplintarna bara hade skruven dragen i ena plinten och helt oskruvad i andra. Dvs, ingen eller extramt svag koppling mellan dessa. Totalt var nog ~8 grupper påverkade av felet. Vilket är lite otäckt då senast någon öppnade centralet var förra året när en
20 svar · 7,2k läst
Müssli
Müssli: Ta en PEX-slang, den finns i olika storlekar och duger utmärkt som markslang om du vill ha tunnare än en 50-slang.
6 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.