2 814 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Koppla om elmotor semko 17 kontakt?
D Dilato skrev:
Har alltid haft respekt för dessa handskar på 70-80 talet medans man var inom den världen (familjejordbruk). Att det var testad av Semko på dessa ökade inte förtroende ett dugg vilket gjorde efter några lättare incidenter (med strömchock genom kroppen lär man sig fort) att man aldrig tog med båda händerna på var sin kontakthalva när dessa skulle dras isär innan man var helt säker på att det var spänningslöst - oftast genom att personligen säkra att den matande kabeln var urdragen ur vägganslutnigen
Det fans sådana handskar i plast och som man kunde vända på 2 faser om motorn gick åt fel håll....
Menar du likt dagen CEE-don av fasväxlartyp?X xxargs skrev:
Annars så tog man bort styrstiftet på ena "kortsidan" på den 3-poliga handsken, så kunde man vända på hela handsken för att växla två faser, men nackdelen med det var att man även tappade jorden när man gjorde så.
Det gick ju mindre bra när en del provade det på 4-poliga stickproppar. 😞Demmpa skrev:
Demmpa skrev:
Har inte koll på hur CEE-don av fasväxlingstyp ser ut, på Semko 17 i plast så gick det att vrida 2 av stiften ett halvt varv och snäpptes fast i endera ändläget. - skall också säga att vi hade typ en enda av den bland alla maskiner med handskar, oftast var det mejseln och skruva upp och kasta om tåtarna och skruva ihop igen när det var ett problem, och man lärde sig att det var många olika insekter som tyckte att det var en bra plats övervintra eller att förpuppas sig i inne i handskens utrymme
Denna sida har en exempelbild:X xxargs skrev:
https://www.chinahtdq.com/upload/UpLoadFile/20136195925849.jpg
(vänd hankontakten mot sig, stoppa in skruvmejsel och vrid så att två faser byter plats ie L2-L3)
Eller drängadödare.spikplanka skrev:
Glöm inte att kontrollmäta att dina röda CEE trefasuttag verkligen har en fungerande nolla. Det kan spara många maskiner.
Den kan väl nästan kallas för "dödshandsken" med tanke på hur lätt det går farligt fel med denna typ av kontakt. Primärt att fasledare får kontakt med metallhöljet med dålig jordning. Den är som sagt förbjuden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden