Grått kabelskåp utomhus på trottoar nära buskar och en lyktstolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är vad jag tror är aktuellt kabelskåp, men det tänker jag inte är aktuellt att börja pilla på för egen del dock.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag tog upp märkningen efter att du förminskade faran med oskyddade skenor.

Varför tror du att nätägaren åker runt och sätter varningsdekaler på alla kabelskåp med oskyddade skenor?
De elektriker som öppnar dessa kabelskåp borde om någon känna till faran med el utan några extra dekaler på skåpen?
Jag är övertygad om att varningen är till för att "pulare" ska tänka sig för innan dom rotar i skåpen. Det är svårt att tro att någon som har i skåpet att göra inte är klar över vad som finns i skåpet.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Vad är det för nyckel som behövs?
Går det bra med en kombinyckel och du vet vilka säkringar som går till anläggningen så hade jag öppnat och skruvat ur dessa
Ta en närbild på låset

13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
Här är vad jag tror är aktuellt kabelskåp, men det tänker jag inte är aktuellt att börja pilla på för egen del dock.
Det är nog klokt, jag antar att det inte blir så bra om du börjar skruva ur grannens servissäkringar..

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Planen nu är att se om jag kan ragga upp en OW1, alternativ se om jag får loss skruven med en helisolerad tång.
Funkar inte det råder jag min far att kontakta en elektriker.

• Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
Planen nu är att se om jag kan ragga upp en OW1, alternativ se om jag får loss skruven med en helisolerad tång.
Funkar inte det råder jag min far att kontakta en elektriker.
Om det blir elektriker kan du se till att säkringselementet byts. Det såg ut som ganska skadat av varmgång i själva skenan passdelen är gängad i. Inte sällan det kommer igen när materialet varit så hett och ytbehandlingen borta och mässing/kopparskenan oxiderad mer än i ytan så inte ens lite putsning är att lita på som bot.

• Gilla
Schäfer och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
A avh67f skrev:
Jag har ännu inte misslyckats med att skruva ut trasiga passdelars bottenskruv med en spetstång eller plattång. Har tagit ut väldigt många så utan problem.

Men man måste givetvis slå av spänningen först.
Problemet är att slå av strömmen om det är på nätägarens sida (mätarsäkringar/huvudsäkringar/servis-säkringar)
Jag har bytt sådana utan att slå av strömmen.
1. Slå av huvudbrytaren som sitter efter säkringen, så anläggningen inte försöker dra någon ström ifall man råkar göra kontakt mellan bottendel och gängade delen i säkringshållaren, med gnistbildning och obehag som följd.
2. Använd en hyggligt rejäl spetstång MED ISOLERADE handtag, det är ju spänningsatta prylar man jobbar med nu. Förstärk ev isoleringen nedåt tångens metalldelar med t.ex. några varv isoleringstape - ifall nu skulle råka slinta med fingrarna ner mot den bara metallen.
3. Skruva ur den trasiga passkontakten, var försiktig som bara tusan.

Sug ur porslinsrester med dammsugare som har plastslang och plastmunstycke.

Det finns många problem här, främst är det lite farligt, nästan lika farligt som att köra bil i Indien, sen är det i yrkesmässig kontext för det mesta olagligt arbetssätt (om det inte finns lite speciell utbildning (AMS) och rätt verktyg, de flesta elfirmor har principen att deras elektriker inte får göra såhär.
Man ska ju sen inte vara alltför darrig på handen, inte vara alltför orolig typ, och en massa sånt.

Men trots allt har jag själv gjort såhär några gånger.

Bottendelen kan sen också sitta förjävl... hårt, kan ha "svetsat" fast, så det är inte ens säkert att man lyckas, sluta att ta i om du känner att du måste ta i så pass mycket att du inte längre har full kontroll över vad som händer om det plötsligt lossnar eller det slinter.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
[bild]
Jag var in i ett sådant och fixade kundens problem lite tillfälligt, nära arbetsdagens slut, och dagen efter ringde jag nätägaren och berättade vad jag gjort och bad dem åka och byta den brända säkringsfrånskiljaren.
Jag kan ju säga att jag fick så mycket skäll (men ganska snällt och beskedligt skäll, jag kan lite snällare kalla det kraftiga förmaningar, men det var lite värre än förmaningar) att jag nu vet hur lite popularitetspoäng man samlar om man är in i nätägarens skåp.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag var in i ett sådant och fixade kundens problem lite tillfälligt, nära arbetsdagens slut, och dagen efter ringde jag nätägaren och berättade vad jag gjort och bad dem åka och byta den brända säkringsfrånskiljaren.
Jag kan ju säga att jag fick så mycket skäll (men ganska snällt och beskedligt skäll, jag kan lite snällare kalla det kraftiga förmaningar, men det var lite värre än förmaningar) att jag nu vet hur lite popularitetspoäng man samlar om man är in i nätägarens skåp.
Ja, de flesta är väl kinkiga om man är inne och pillar någonstans där de absolut inte vill ha obehöriga.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Är det hela löst nu?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.