Undrar om det är vanligt med vagabonderande ström i fjärrvärme.
Bor ovanför fjärrvärmerummet i vårt hus. Och läste nu detta på nätet
som jag aldrig tidigare hört om. Blir nu jätterädd att jag har massa
elektromagnetiskt strålning hos mig. Elen i huset är nygjord i år.
Likaså vattenrör mm. Men fjärrvärmen är inte rörd.
Hur orolig behöver jag vara?

H Hannemaj skrev:
Hur orolig behöver jag vara?
Inte alls.

• Gilla
N!klas och 1 till
  • Laddar…
Nej, inte särskilt vanligt och framförallt inte farligt i förekommande nivåer

Du behöver inte vara orolig alls, det finns inga direkta skademekanismer som inte samtidigt kan förnimmas (värme, urladdningar). Dvs, känner du inget är det inte heller farligt. Om du tror du kanske känner nått känner du inget, det är mycket tydligt när det faktiskt förekommer

• Gilla
Hannemaj
  • Laddar…
Detta är i Göteborgs kommun. Via Göteborgs Energi. Borde de ha koll
på om deras fjärrvärme leder vagabonderande strömmar? Jag menar
om de kan märka att detta sker i deras rör?

Det förekommer högst troligt vagabonderande strömmar i alla fjärrvärmenät, mer eller mindre och olika från tidpunkt till tidpunkt.
Det finns inga bevis på att magnetfälten som förekommer i vår vardag skulle vara skadliga på nått sätt.
Den skada dom gör är att vissa människor är rädda och av den anledningen mår dåligt.
Så är du rädd för "fält" skaffa dig ett boende där det inte förekommer elektriska eller andra fält.
Tyvärr blir dina valmöjligheter begränsade och din vardag lite jobbigare, men det är helt klart görligt.

• Gilla
Talskog och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Inte alls.
Hej, Ditt svar kändes bra för en mycket orolig. Men är så misstänktsam
mot det här, så undrar om du vet något mer om det som kan lugna
en mycket orolig själ?

Magnetfältet i vanliga elinstallationer ger upphov till inducerad ström i kroppen. Denna ström är betydligt lägre än den ström som uppstår då nerver arbetar. Alltså, om det är farligt med fält från elinstallationer är det också farligt med nervfunktionen. Alltså, det faller på sin egen orimlighet att det skulle vara på något sätt farligt.

Den farligaste typen av fält (eller, här är det faktiskt strålning) som vi vanligen utsätt för är solstrålning. Den är bevisat farlig och leder till ökad risk för cancer. Fält från elinstallationer ger inte det över huvud taget.

• Gilla
Hannemaj
  • Laddar…
M Millox skrev:
Magnetfältet i vanliga elinstallationer ger upphov till inducerad ström i kroppen. Denna ström är betydligt lägre än den ström som uppstår då nerver arbetar. Alltså, om det är farligt med fält från elinstallationer är det också farligt med nervfunktionen. Alltså, det faller på sin egen orimlighet att det skulle vara på något sätt farligt.

Den farligaste typen av fält (eller, här är det faktiskt strålning) som vi vanligen utsätt för är solstrålning. Den är bevisat farlig och leder till ökad risk för cancer. Fält från elinstallationer ger inte det över huvud taget.
Vet du om det är vanligt att fjärrvärmebolagen (göteborgs energi i detta fallet) har koll på sina ledningar på något sätt? eller om det är vanligt att det finns vagabonderande ström i deras ledningar?
Blir inte klok på detta. Finns ju hur mycket fjärrvärme som helst i städerna.
Läser detta på en elforskningssida:

Vagabonderande strömmar medför ingen fara elsäkerhetsmässigt, men de alstrar magnetfält som kan vara av samma storleksordning som de magnetfält som finns vid kraftledningar.

Jag slipar stål och svetsar i min verkstad.
Efteråt ser man mönster på golvet där metallpartiklarna har rätat in sig efter magnetfältet från svetskablarna. Det ser rätt fränt ut. Och jag är inte ett dugg orolig. Så släpp oron .

H Hannemaj skrev:
Vet du om det är vanligt att fjärrvärmebolagen (göteborgs energi i detta fallet) har koll på sina ledningar på något sätt? eller om det är vanligt att det finns vagabonderande ström i deras ledningar?

Vagabonderande strömmar medför ingen fara elsäkerhetsmässigt, men de alstrar magnetfält som kan vara av samma storleksordning som de magnetfält som finns vid kraftledningar.
Det är inget de behöver ha koll på mer än när de gör vissa jobb på rörledningarna och då inte pga magnetfält utan elsäkerhetsskäl för personalen som kopplar isär rören. Din oro är precis som alla skriver helt obefogad i de här fallen.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Med risk för att bli tjatig, för jag kan inte sluta tänka på detta.
Om jag gör en mätning i fjärrvärmerummet, tex lägger mätaren
på inkommande rör. Är det rätt att göra så, och om värdet blir lägt
kan jag då släppa detta?

Då får du en ögonblicksbild som gäller vid mättillfället så det ger inget.
Men läs på om den forskning som gjorts och dom slutsatser forskarna drar. Och blanda inte ihop forskning med den pseudovetenskap som cirkulerar (dvs foliehattar)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Hannemaj skrev:
Med risk för att bli tjatig, för jag kan inte sluta tänka på detta.
Om jag gör en mätning i fjärrvärmerummet, tex lägger mätaren
på inkommande rör. Är det rätt att göra så, och om värdet blir lägt
kan jag då släppa detta?
Man kan nog utgå från alla "mätare" som säjs för privatpersoner för att mäta elektromagnetiska fält är rent skräp. Det är ingen konst att göra en "mätare" som reagerar på elektriska eller magnetiska fält men en helt annan sak att göra något som mäter på ett seriöst sätt. Jag tvekar inte att påstå att det som säljs till elallergiker mm är att lura oroliga människor att köpa meningslösa grejer. Personerna blir sedan jätteoroliga när man ser ett mätarutslag. Den som vill se vansinnigheter kan kika på Vågbrytaren Stockholm och Strålskyddsstiftelsens kvacksalverisidor. Någon av dem hade utsetts till "årets förvillare".

Säkert kommer en mätare, såväl simpel som dyr, antagligen registrera höga nivåer när man håller instrumentet omedelbart intill något. Ett exempel är att mäta magnetfält alldeles intill ett switchat nätaggregat (laddare, drivdon till LED mm). Magnetfältet omedelbart intill är starkt från trafon och tar sig säkert igenom även metall. Men fältet avtar sedan väldigt snabbt med avståndet. Sedan kan sådana produkter vara felkonstruerade (fusk) som gör att störningar leds ut på ledningarna.

Samma sak är det med fält från mobiltelefonbaser, starkt alldeles intill antennerna men det avtar mycket snabbt. Den egna mobilen ger oftast mycket starkare fält trots att sändaren är mycket svagare men det beror på att mobilen är så mycket närmare. Oroar man sig - använd handsfree så mobilen är på lite avstånd från kroppen.

Jag vill hävda att det mesta man utsätts för i normala miljöer är helt harmlöst och är man orolig så se till att hålla lite avstånd till grejerna. Håller med om att solens strålning säkert är mer riskabel. Tittar man på t ex Strålsäkerhetsmyndighetens (inte -stiftelsen!) och Arbetsmiljöverkets gränsvärden är det inget som uppnås i vanliga hem. Däremot kan väldigt mycket vardagliga apparater kraftigt störa radiomottagning men det är en helt annan sak.

• Gilla
Hannemaj
  • Laddar…
H Hannemaj skrev:

Magnetfältet från kraftledningar är ofarliga, så även om det är samma nivå spelar det ingen roll.

Det går att mäta, men det är inget som en privatperson klarar av att göra. Det behövs underlag för bedömning, korrekt mätuppställning, dyr utrustning och erfarenhet av korrekt mätteknik. Mätaren ska vara kalibrerad och antennen ha rätt förstärkning. Utrustningen för att göra en magnetfältsmätning kostar inte mindre än 20 000 kr och ska det bli riktigt bra kanske närmare 100 000 kr.

En 500 kr mätare från temu är helt värdelös, och dessutom sannolikt sämre än att inte mäta för den ger nog foliehattsnivåer på referensvärden och inte relevanta värden.

Släpp rädslan för magnetfält, undvik istället solen och solarium.

• Gilla
Hannemaj
  • Laddar…
Börja med att sluta oroa dig, så kommer kroppskomforten genast att bli bättre

- vill inte skriva mer för då blir folk bara arga - men om man inte kan låta bli, titta tex. på mekanismerna när folk drabbas av rörelsesjuka (sjösjuka, åksjuka etc.) från mer respektabla källor och man inser snart paralelleller som inte har att göra med hård sjögång... och en gemensam nämnare är påverkan av vagusnerven och därmed av kroppskomforten eller snarare ickekomforten som vid svår sjösjuka... kroppen gör som hjärnan beställer...

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.