Müssli
Müssli: [citat] Det ser rätt ut, utan att ha sett hur det är kopplat.
17 svar · 2,5k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Tja, det finns många bostäder i Sverige, fler än offentliga byggnader. Där är elinstallationerna gjorda av en elektriker eller hempulare, mer sällan en elinstallatör. Dessa arbeten besiktas inte i motsats till offentliga byggnader. Så siffrorna är inte speciellt förvånande tycker jag. Vad ESV misslyckats med är att få "folket" att förstå när det är dags för underhåll, eller
49 svar · 11,1k läst
·
Färgskalan
Färgskalan: 😇 Tack alla för era synpunkter och förslag. 🔌Det blev induktionshäll och varmluftsugn plus ny kylfrys och förstagångsinstallation av ny diskmaskin. ▪︎ Igenpluggning av gas. ▪︎ Det drogs två utanpåliggande elkablar 3-fas från elskåp till köket via hallen. ◇ Den ena till nytt uttag bakom spisen/ugnen. ◇ Den andra till diskmaskinen. ▪︎ Uttag bakom kylfrys flyttades
12 svar · 3,6k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Det går endast mäta sig fram till vad som är nolla och skyddsledare om man har två trådar som man VET är nolla och skyddsjord, och om man har en JFB. Då kan en kontinuitetsmätning mot känd en skyddsjord visa vilken tråd som är vilken. Det är alltså inte så enkelt eftersom man måste vara 100% säker på resultatet.
13 svar · 1,4k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Jag bytte lysrör i ett spegelskåp i badrum i veckan hos en kund. Det gick fortfarande bra att köpa ett T5 13W, och det var väldigt underliga drivdon som jag aldrig sett, så säkrast var att köpa ett vanligt lysrör. Nu kommer ju detta hålla spegelskåpets kvarvarande livslängd, för det var redan nu en del anfrätt av den fuktiga badrumsmiljön, så kan problemet skjutas till framtiden
4 svar · 3,0k läst
·
B
baszmeg: [citat] 😐
6 svar · 4,1k läst
·
A
avh67f: [citat] I det fallet har flera fel inträffat. Man säger normalt bara att ett fel inte får utgöra fara. I 411 i elinstallationsreglerna står det att utsatta delar ska anslutas till skyddsledare. Definitionen av en utsatt del är just att den ska vara berörbar. Skärmen på en eklk är inte berörbar så det är ingen utsatt del och det krävs två fel för att den ska bli farlig. Så ser jag
42 svar · 3,9k läst
·
A
Arnodt: Finns det plats för automatssäkring 32 A i befintliga elcentralen? Sommarstuga, då tänker man sig någon enkel stuga och kanske inte har så rymlig elcentral. Tidigare ägaren kanske lagade mat med gasspis. Är det lång sträcka(hur många meter) från elcentral till ny häll? Vad har du för huvudsäkring(A), förmodligen endast en "propp" om bara 1-fas serviskabel från elnätsägaren.
3 svar · 782 läst
Totte_S
Totte_S: Har 165m2 med elvärme, el vvb & 16A huvudsäkring. Har haft förbrukning över 20000kWh /år i ca 20 år utan större problem med huvudsäkringarna när centralen balanserats vettigt. En stuga på drygt 50m2 ska inte ha mer än 16A huvudsäkring utan anledning (typ 3-fas billaddning, solceller, spabad osv), då är något riktigt snett. Blir ju som att trimma bilen för att slippa släppa på
24 svar · 11,5k läst
·
Walle85
Walle85: Jag håller med @Demmpa, går/vill ni inte sätta en distans/ram bakom spegeln är det nog bästa approachen.
18 svar · 2,3k läst
·
Nissens
Nissens: [citat] Ok, du hade kopplat om där också? Eller det gamla uttaget kanske inte heller fungerade?
23 svar · 4,8k läst
·
Tommty
Tommty: Ja
1 svar · 694 läst
·
Tommty
1 svar · 694 läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Jaha, det är tydligen praxis i Portugal att dra en separat skyddsledare av något slag mellan elcentraler, för det är väl inte en PEN-ledare? Den har uppenbarligen avbrott. Inte ens en lampsladd skulle mäta 500 ohm. Du har väl en skyddsledare även i kabeln mellan elcentral och pool? [citat] Ok, huset är troligen matad med TT, trefas. [citat] Hur yttrar sig denna krypström? Går
3 svar · 1,3k läst
P
ptlf: [citat] Gjorde det o det var någon av artiklarna jag skulle beställa som hade felaktigt värde så dom löste det åt mig direkt, bra service där 👍🏻
17 svar · 2,0k läst
·
F
Färdigbyggt: [citat] [citat] Det kom ut ett vp-rör till ett gammalt vägguttag som nu går in i dosan från baksidan. Sen grenar det ut till två uttag inne på altanen.
30 svar · 2,5k läst
·
S
Stefanbygger: Guldsvar hörni, tack så mycket!
6 svar · 1,1k läst
mikkelo
mikkelo: [citat] Ah, man kanske har samma i DK numera? Får kolla nästa gången.
11 svar · 864 läst
·
A
alfista: CAT III 600V anger säkerhetsklassning, 500V är högsta mätområde att döma av bilden, dessa följer inte alltid varandra. Det som är helt fel på hemsidan är att det i specifikationerna anges 0-600V.
4 svar · 779 läst
·
F
FredrikS91: [citat] Elcentral med jordfelsbrytare installerades för några år sen så då nöjer vi oss med det tänker jag :)
18 svar · 1,9k läst
·
Daftwood
Daftwood: [citat] Underbart, tack! Då kör jag på det
2 svar · 1,1k läst
·
A
avh67f: [citat] Motståndet i elpatronen bör vara ungefär 53 ohm. Om man minskar spänningen till 230V minskar den aktiva effekten till 1 kW. P=U*U/R (230*230)/53= ~1 kW Dilatos lösning borde fungera också. Det ser ju ut att vara två element. Man måste bara se till så kalkskyddet fortfarande fungerar.
8 svar · 927 läst
·
P
ptlf: Bara innan jag klickar på beställa, visst är det den här kabeln ni menar? Jag beställer isf 5gx1,5 https://www.elbutik.se/product.html/n1xv-jordkabel-/-kraftkabel
33 svar · 2,7k läst
·
A
avh67f: [citat] Svagströms-sidan på drivern och dess kablar måste vara separerade från starkströmssidan.
15 svar · 8,8k läst
·
MultiMan
MultiMan: [citat] Egentligen helt off topic, men jag antar att ditt namn kommer från kompositören Paul Hindemith? Glömmer aldrig originalserierna av samnordiska Kontrapunkt (Broman, sedan Nordström) som var fantastiska och Hindemith var med i en match mellan Sverige och Island 1990 minns jag. Sverige vann i det programmet men förlorade finalen mot samma land. Tack för påminnelsen!
38 svar · 10,9k läst
·
S
sepani: [citat] Kan ha funnits men tror snarare att gått fram till huset innan kommunalt vatten kom
8 svar · 2,0k läst
·
M
Mikedigitize: [citat] Är det inte bara att dammsuga rent?
23 svar · 15,8k läst
·
Padde Kvist
Padde Kvist: [citat] Håller med. Det är rekommenderat att man som villaägare har regelbundna inspektioner av loft för att hålla koll på skick och ovälkomna gäster. Gnagna kablar har jag hittat i villor, men det är väldigt sällan, trots att man mer ofta ser råttskit som du säger. Det är långt mer vanligt ute på landet med gnagna kablar.
4 svar · 1,1k läst
GK100
GK100: [citat] Vill du lite bättre sätta dig in i elfrågor och själv vettigare bedöma olika fall som tex vagabonderande strömmar börja med att skaffa ett instrument så du kan mäta ström, spänning mm. Det kan du ha nytta av i de flesta fall hemma vid felsökning av lampor, brytare osv. Med en kombinerad strömtång och voltmeter kan du enkelt konstatera om dina lampor matas med för hög
30 svar · 2,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.