K
Samma hos mig.. jäkligt irriterande när man fick betala drygt 400 kr för ett 250-pack långa dosskruv när han använt kanske 10 st.. sen när han gått så inser man att flera uttag sitter kass för att de behövde längre dosskruv - elektrikern går inte att få tag på så man tvingas köpa egna på Biltema..

Inte mycket tur med förra elektrikern som visserligen fakturerade exakt vad han använt men körde typ två mil fel och fakturerade 8 mils resa trots att firman ligger 2 mil härifrån. Sen la han 3 timmar på att fixera vårt markskåp perfekt i lod och våg.. mycket fint. Problemet var att elbolaget välte alltihopa när de skulle dra in den tjocka kabeln.

Det första nästa (överst) elektriker klagade på var att skåpet inte stod helt rakt. Vi fixerade det lite bättre sen och elbolaget menar att det inte spelar någon roll...

• Ledsen
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Efter kontakt med firman så kommer överskottet levereras.

• Gilla
Mazdarune och 14 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Blir en väldigt konstig och egentligen helt meningslös materialspec i så fall även om priset på sista raden är korrekt. Eller missuppfattar jag hur du gör?

Lite som om snickaren som bygger om ett hus skulle räkna om allt till 2”x4”
ja ibland kunde vi ej skriva div förbrukningsmaterial, då var det den minst dåliga lösningen.
men materialspec vart som du säger totalt värdelös.

E Elajomannen skrev:
Ja vi har en post som heter FÖRBRUKNINGSMATERIEL den är perfekt att ta lämpligt betalt för. Istället för 8 Wago 12 klammer osv. Naturligtvis så kör vi korrekt antal av x o y vid större åtgång.

Med förbrukningsmaterial så blir det ju ett häftade men ändå smidigt.

Någon enstaka gång undrar en kund över exakt åtgång m3n inte är det ofta.
när vi kunde körde vi så. vissa kunder hade lyckats få avtal där det ej var tillåtet. hur nu sjutton det gick till.

E Elajomannen skrev:
Ja vi har en post som heter FÖRBRUKNINGSMATERIEL den är perfekt att ta lämpligt betalt för. Istället för 8 Wago 12 klammer osv. Naturligtvis så kör vi korrekt antal av x o y vid större åtgång.

Med förbrukningsmaterial så blir det ju ett häftade men ändå smidigt.

Någon enstaka gång undrar en kund över exakt åtgång m3n inte är det ofta.
Kört likadant i många år nu, satt och specade varje plugg i början men nu är det bara en höftning på klamringsmaterial (oftast under 100kr)
niklasn niklasn skrev:
Men lämnar inte kvar överskottet…

vad är comme il faut?

om man fakturerar för en heldag när jobbet tar 6 timmar är inget att orda om, men 2x50m EXQ när man använt 2x20m, 1 FP vardera av klammer, plugg och skruv (250 st/fp) när man förbrukat 20 osv.
Är jag onödigt gnidig, eller är det en systematik i detta?
Jobbet väl utfört i övrigt, men när man tar upp 1 kontramutter à 6.22 så känner jag att noggrannheten är enkelriktad…
Såg att det löst sig, vi brukar köra på LPM +10-15% spill eller t.ex halv frp/rör om det är som det var i ditt fall, dvs, 25m för 20m monterat (VS däremot och inte el).

Skönt att det löste sig smidigt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Purre
niklasn niklasn skrev:
Efter kontakt med firman så kommer överskottet levereras.
och den troligen felaktiga kabeln då?

Farstatjej90
Purre Purre skrev:
och den troligen felaktiga kabeln då?
Tycker det är tråkigt när man betalar proffs för nytt och rätt men det ändå blir fel. Men i det här fallet är nog skadan inte så stor? Eller vad ska hända med kabeln och hur stor är risken?

Ja man kan ju undra varför man skiljer på jordkabel och icke jordkabel??? Kan det vara så att det skiljer i materialet ?

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
niklasn niklasn skrev:
Men lämnar inte kvar överskottet…

vad är comme il faut?

om man fakturerar för en heldag när jobbet tar 6 timmar är inget att orda om, men 2x50m EXQ när man använt 2x20m, 1 FP vardera av klammer, plugg och skruv (250 st/fp) när man förbrukat 20 osv.
Är jag onödigt gnidig, eller är det en systematik i detta?
Jobbet väl utfört i övrigt, men när man tar upp 1 kontramutter à 6.22 så känner jag att noggrannheten är enkelriktad…
Givetvis bedrägeri. Lämnade dom resten? Chefen där jag jobbade tyckte vi skulle skriva upp kostnaden för material med 1000%.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.