En nära bild på en kopplingsdosa med smält ihopklumpad sockertopp, med elaggregatet för en bastu synligt bredvid på höger sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grabben min köpte en nyckel färdig bastu för 3-4 år sedan och han beställde den med både el och vedeldat aggregat .El aggregatet har använts ett fåtal gånger. Sist han använde elaggregat gick säkringarna eftersom socker bitarna har smält ihop till en klump.
Det är endast 115 mm från aggregatet till kopplings dosa.Tycker det är alldeles för nära.
Har nån koll på om den här installationen ens är laglig.Tillverkaren säger bara att garantin har gått ut.

Vad säger installatören?

Byt kopplingsdosa till en som är avsedd för ändamålet. Tillverkaren och/eller installatören bör kunna rekommendera bra alternativ.

Och säg till elektrikerns som installerar att dra åt skruvarna ordentligt. Fast det vet redan elektrikern att man skall. Speciellt när man ser detta...

...och byt installatör till en riktig elektriker. 400V skall man inte pilla med om man inte vet vad man gör!

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J jasa1 skrev:
Det är endast 115 mm från aggregatet till kopplings dosa.Tycker det är alldeles för nära.
Det har smält pga att skruvarna varit dåligt åtdragna, inte pga närheten till bastuaggregatet.

• Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Anslutningsledningen till bastuaggregatet saknar dessutom dragavlastninvvg

• Gilla
  • Wow
Jonas Svensson1978 och 6 till
  • Laddar…
Är det vanligt med sockerbitar installationer idag?

Det är tillräckligt många fel här för att jag skall misstänka att installationen inte är gjord av en elektriker.

Därför min rekommendation att anlita en elektriker så det blir rätt. Istället för att förklara så att någon som inte har tillräcklig koll gör nya misstag. Det är ett snabbt jobb för den som kan, så det är inte så dyrt att få gjort rätt om man inte är säker på det själv.

Om man är säker frågar man inte här resonerade jag. Det är som sagt 400V och det skall man verkligen inte pilla med om man inte vet vad man gör!

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
O O skrev:
Vad säger installatören?

Byt kopplingsdosa till en som är avsedd för ändamålet. Tillverkaren och/eller installatören bör kunna rekommendera bra alternativ.

Och säg till elektrikerns som installerar att dra åt skruvarna ordentligt. Fast det vet redan elektrikern att man skall. Speciellt när man ser detta...

...och byt installatör till en riktig elektriker. 400V skall man inte pilla med om man inte vet vad man gör!
Vet inte vem installatören är ,det är en nyckel färdig bastu från tillverkaren

• Gilla
Öyivind
  • Laddar…
O O skrev:
Det är tillräckligt många fel här för att jag skall misstänka att installationen inte är gjord av en elektriker.

Därför min rekommendation att anlita en elektriker så det blir rätt. Istället för att förklara så att någon som inte har tillräcklig koll gör nya misstag. Det är ett snabbt jobb för den som kan, så det är inte så dyrt att få gjort rätt om man inte är säker på det själv.

Om man är säker frågar man inte här resonerade jag. Det är som sagt 400V och det skall man verkligen inte pilla med om man inte vet vad man gör!
Kan du precisera vad som är fel.Bastun är levererad nyckel färdig med all el färdigdragen från fabrik.Tillverkaren säger bara att garantin gått ut.Men även om garantin gått ut borde dem ha ett ansvar för att åtgärda det här.Bastun kunde ju brunnit ner pga det här

J jasa1 skrev:
Vet inte vem installatören är ,det är en nyckel färdig bastu från tillverkaren
Då får man reklamera till tillverkaren.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
A
Tillverkarens anvisningar gäller. Det är bara att ta fram manualen till aggregatet och bläddra fram till elinstallationen så ser du om placeringen verkar stämma och valet av material etc

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Tillverkarens anvisningar gäller. Det är bara att ta fram manualen till aggregatet och bläddra fram till elinstallationen så ser du om placeringen verkar stämma och valet av material etc
Ja enligt tillverkarens anvisningar så är det max 500mm från golv. Hur nära aggregatet finns det inget om.Det här aggregatet har öppet stenmagasin på sidorna. Jag ska höra med tillverkaren Harvia hur dem egentligen tänkt när man installerar ett sånt här öppet stenmagasin aggregat

• Gilla
Ursviken och 1 till
  • Laddar…
Jag har ett Harvia Cilindro med öppet stenmagasin. Bifogar bild med säkerhetsavstånd.

• Säkerhetsavstånd för Harvia Cilindro aggregat med öppet stenmagasin med måttangivelser i millimeter och olika installationstyper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Su®k och 1 till
  • Laddar…
S
P Pin skrev:
Är det vanligt med sockerbitar installationer idag?
Nej. En ”elektriker” som använder sockerbitar skulle jag aldrig någonsin anlita.

Inte heller en elektriker som inte använder dragavlastningar 😂

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Nej. En ”elektriker” som använder sockerbitar skulle jag aldrig någonsin anlita.

Inte heller en elektriker som inte använder dragavlastningar 😂
Ja det är nog så att bastu tillverkaren inte haft elektriker till installationen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.