Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grabben min köpte en nyckel färdig bastu för 3-4 år sedan och han beställde den med både el och vedeldat aggregat .El aggregatet har använts ett fåtal gånger. Sist han använde elaggregat gick säkringarna eftersom socker bitarna har smält ihop till en klump.
Det är endast 115 mm från aggregatet till kopplings dosa.Tycker det är alldeles för nära.
Har nån koll på om den här installationen ens är laglig.Tillverkaren säger bara att garantin har gått ut.
Vad säger installatören?
Byt kopplingsdosa till en som är avsedd för ändamålet. Tillverkaren och/eller installatören bör kunna rekommendera bra alternativ.
Och säg till elektrikerns som installerar att dra åt skruvarna ordentligt. Fast det vet redan elektrikern att man skall. Speciellt när man ser detta...
...och byt installatör till en riktig elektriker. 400V skall man inte pilla med om man inte vet vad man gör!
Byt kopplingsdosa till en som är avsedd för ändamålet. Tillverkaren och/eller installatören bör kunna rekommendera bra alternativ.
Och säg till elektrikerns som installerar att dra åt skruvarna ordentligt. Fast det vet redan elektrikern att man skall. Speciellt när man ser detta...
...och byt installatör till en riktig elektriker. 400V skall man inte pilla med om man inte vet vad man gör!
Anslutningsledningen till bastuaggregatet saknar dessutom dragavlastninvvg
Det är tillräckligt många fel här för att jag skall misstänka att installationen inte är gjord av en elektriker.
Därför min rekommendation att anlita en elektriker så det blir rätt. Istället för att förklara så att någon som inte har tillräcklig koll gör nya misstag. Det är ett snabbt jobb för den som kan, så det är inte så dyrt att få gjort rätt om man inte är säker på det själv.
Om man är säker frågar man inte här resonerade jag. Det är som sagt 400V och det skall man verkligen inte pilla med om man inte vet vad man gör!
Därför min rekommendation att anlita en elektriker så det blir rätt. Istället för att förklara så att någon som inte har tillräcklig koll gör nya misstag. Det är ett snabbt jobb för den som kan, så det är inte så dyrt att få gjort rätt om man inte är säker på det själv.
Om man är säker frågar man inte här resonerade jag. Det är som sagt 400V och det skall man verkligen inte pilla med om man inte vet vad man gör!
Vet inte vem installatören är ,det är en nyckel färdig bastu från tillverkarenO skrev:
Vad säger installatören?
Kan du precisera vad som är fel.Bastun är levererad nyckel färdig med all el färdigdragen från fabrik.Tillverkaren säger bara att garantin gått ut.Men även om garantin gått ut borde dem ha ett ansvar för att åtgärda det här.Bastun kunde ju brunnit ner pga det härO skrev:
Det är tillräckligt många fel här för att jag skall misstänka att installationen inte är gjord av en elektriker.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Ja enligt tillverkarens anvisningar så är det max 500mm från golv. Hur nära aggregatet finns det inget om.Det här aggregatet har öppet stenmagasin på sidorna. Jag ska höra med tillverkaren Harvia hur dem egentligen tänkt när man installerar ett sånt här öppet stenmagasin aggregatA avh67f skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg