MathiasS
MathiasS: [citat] Det där är ju heller inte ett problem på nya Paxar i 200serien eftersom man där tar bort hela motorn vid rengöring....!
5 svar · 7,7k läst
S
SkaneErik: [citat] Hagers personskyddsautomater indikerar faktiskt om det är jordfel eller överbelastning. Finns säkert motsvarande funktion för andra fabrikat. /C[/quote] Vad bra! :D Det visste jag inte.. :-[
9 svar · 12,5k läst
Z
zensurfer: Tackar. Den gamla rumstermostaten är märkt 15A, men det är kanske för att den även skall kunna användas utan kontaktor?
2 svar · 7,1k läst
M
Mats: Blev ca 12000 på Carporten med verkstad. Dock är nästan 3' av dessa ny markkabel till hus och nybygge (uppgradering från 3X2.5+2.5 till 3X10+10). 24 kvadrat carport plus 24 kvadrat förråd. Jag stod för det mesta av matrialet
1 svar · 2,6k läst
M
Mats: Om man inte nu ska skydda en grupp då jag föredrar att sätta jfb före den säkringen. Då kan man ta nollan direkt från jfb:n
37 svar · 9,8k läst
TLovskog
TLovskog: [citat] Detta får du hemskt gärna förtydliga för jag förstår inte varför eller vad du menar. Natyrligtvis ökar strömmen/effektuttaget med ökad belastning. Har aldrig varit med om annat. Dessutom steg naturligtvis förbrukningen i min stapel och detta till 100W med full belastning.
21 svar · 4,7k läst
H
hzzon: Lånar tråden lite... Har köpt 7st Lumiance Instar Trend som ska placeras i kökstaket. [bild] Vad gäller för placeringen av spottar i kök? Avstånd från vägg, avstånd mellan spottar, m.m.? Spottarna är vinklingsbara 30 grader...
3 svar · 2,5k läst
S
SkaneErik: Om du har elektroniskt transformatorer skall du dimma dessa med en transistordimmer. Har du järnkärne/ringkärne- transformatorer skall du dimma dessa med en tyristordimmer. Eljo har båda varianterna, www.eljo.se
2 svar · 2,6k läst
S
SkaneErik: [citat] Jaa! Jag hade rätt! ;D [citat] Det här ältades för ett tag sedan. Leta lite bland de andra trådarna, så hittar du säkert. det var en ganska rejäl diskussion kring hur "lätt sjönjbar" skall tolkas. Problemet med elföreskrifterna är väl att det inte finns så mycket utrymme för tolkning.. ;) Och ja, vp-rör i genomföringarna är nog ingen dum idé!
28 svar · 4,0k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Båda (utom ROT) alternativen på bild: http://www.familjenlindstrom.se/images/dosor.jpg Köpte dosor med skivfästen påmonterade direkt från Ahsell. Hittar du inga så använd en träbit med tjärpapp eller liknande bakom!
10 svar · 7,0k läst
E
El_-micke: är det automater så kan det hända att någon inte är helt ok..........dom har en massa små pryttlar som kan komma i självsvängning vid hög belastning .........speciellt om det är malmbergs eller andra budget varianter
5 svar · 13,1k läst
W
wille_p: i ett badrum i källaren helt och hållet byggt i leca undrar jag hur man bäst drar fram kabel till följande 1. Bubbelbad  fristående på tassar 2. Bastaggregat  Blir det för varmt att fräsa in kabeln i lecaväggen bakom aggregatet?(90mm leca) 3. Ångduschkabin Bör man fräsa in rör i lecaväggarna och hur går det till? All el kommer uppifrån och skall på ngt sätt ned till respektive
0 svar · 2,9k läst
snuttjulle
snuttjulle: Visst är det så att den drar en massa när den värmer. Men som sagt vi har just nu belysning källarplan (kanske inte så mycke då den inte är inredd) nästan alla uttag på boplanet (där är det desto mer) hela köket med kyl,micro mm. Säkringen har inte gått än iaf. Och detta har sett ut så sedan köket byggdes om för ca 4 år sedan. Så måste man få dit nya kablar lång väg så
4 svar · 3,7k läst
krillek
krillek: Jag håller med cpalm - hyr en spårsåg och en rejäl sugare! Dammar betydligt mindre plus att du får spårbredden och djupet rätt med en gång.
3 svar · 3,3k läst
H
Herman: Märkspänningen har ingen betydelse så länge som man väljer en som är högre. Dessutom skrev du ju själv lite data om den befintliga kondensatorn. Bättre att ligga lite för högt. Jag är inte hundra på hur det fungerar med 3-fas motorer som körs på 1-fas men när det är induktanser (motorn) och kapacitanser inblandade så är det inte alls orimligt att du får 400V över kondingen
9 svar · 35,0k läst
S
Snickar_Palle: 99 spenn för tre vitlackerade på Silvan för nån vecka sen, 230 V.
10 svar · 3,7k läst
A
TN-Funkis: Motfråga: Duschar ni mycket så det blir rejält dimmigt i badrummet ? (lützendimma) ? Råkade själv ut 2ggr för mindre överslag i porslinsarmaturen, närmare bestämt mellan lampans mittpigg och porslinsfästets plåt, p.g.a att fukt hade samlats där, så när strömmen slogs på blev det en liten gnista med dito ljusbåge och lampan dog direkt. 2:a gången blev det samma sak igen, då
2 svar · 1,5k läst
C
Caesar: Om man förutsätter att området bakom glasskivan räknas som en del av bastun finns det inte så många armaturer att välja på ,Ifö-electric har bla en plafond som man skulle kunna sätta i ena snedväggen.Vanliga glödlampor i som kan dimmas.Den är dock 240mm i diameter.Ensto har en plafond med diameter 250mm(E75 305 10).
2 svar · 2,8k läst
C
Caesar: IP44!!!
20 svar · 18,1k läst
C
20 svar · 18,1k läst
S
SkaneErik: Att den skall sitta 1,5m upp kanske just beror på att man inte skall ändra av misstag när man famlar i mörkret efter brytaren. Eller att barn inte skall komma åt den.
5 svar · 4,6k läst
T
tuffeuffe: Gipsputs funkar fint.
7 svar · 7,0k läst
J
jenny1: Tack för ditt svar! Jorden har jag koll på. Och jag antar att det sitter någon dosa någonstans eftersom det är både lyktstolpar och fasadbelysning som är kopplat till samma.
2 svar · 4,7k läst
Ranchn
Ranchn: Går dessa att dimmra? från en dimmerknapp på väggen? Art.nr. 32-8481 från www.clasohlsson.se Klipt från Classes hemsida "Halogenbelysning. Downlightsats med 3 st 10W armaturer IP44 diam.66 mm, elektronisk transformator och 2 m kabel med snabbkopplingar (AMP-kontakter). För utanpåliggande eller infällt montage (54 mm hål). Lämplig för montering i kök, badrum m.m. Utbyggbart upp till 6
13 svar · 3,3k läst
E
El_-micke: det skall vara en allpolig brytare o den skall sitta så att den inte går att nå från karet
4 svar · 5,7k läst
C
CarMan: [citat] nån som mätt om det är konstant spänning till lampan & i så fal vilken spänning.
6 svar · 3,4k läst
J
joppedaman: ja ok! Men vad menas? Vid vilken längd och så vidare...
12 svar · 4,4k läst
H
hempularen: Ok det där om att bryta alla faserna istället för nollan känns ju lite lugnare.
11 svar · 5,7k läst
J
jonasmj: Billiga gränslägen... Classes...
9 svar · 2,4k läst
J
jonasmj: Hmmm... det gäller som vanligt att googla på rätt sätt. Hittade lite själv nu: http://www.elproman.se/sv/produkter/kabel/anslutning/h05vvf.html Andra tips mottages dock gärna...
1 svar · 2,1k läst
S
saidlasf: Hej Vårt el-skåp står vid tomtgränsen. Sedan är det bara att skaffa 16/32A kablar fram till själva byggplatsen. Såg förresten ett bygge där de placerat skåpet ett par tomter bort men det skulle jag inte acceptera. Said
1 svar · 4,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.