3 465 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Hällinstallation i lgh
Sida 1 av 2
Vi byger just om ett litet pentry i en BR.
Tyvärr blir vi tvugna att kasta ut gasen och måste således installera en 2"lågig" häll.
Elledningarna som går från centralen till pentryt är 1,5 mm²
Är det över huvud taget möjligt att koppla in hällen (3000W) och en varmluftsmicro (1250w) på den befintliga eldragningen?
Det är tyvärr inte möjligt att dra om elen pga gamla och smala rör. Utanpåliggande är tyvärr inte heller ett alternativ.
Säkringen är på 10Amp, men den är ju lätt att byta.
/Dadid
Tyvärr blir vi tvugna att kasta ut gasen och måste således installera en 2"lågig" häll.
Är det över huvud taget möjligt att koppla in hällen (3000W) och en varmluftsmicro (1250w) på den befintliga eldragningen?
Det är tyvärr inte möjligt att dra om elen pga gamla och smala rör. Utanpåliggande är tyvärr inte heller ett alternativ.
/Dadid
Detta är alltså i en lägenhet.Dadid skrev:Vi byger just om ett litet pentry i en BR.
/Dadid
Då är risken stor att du faktiskt bara har enfas framdragen till centralen.
Har du däremot 400V och båda apparaterna vore omkopplingsbara till detta hade du kunnat köra högre effekt genom att koppla om till den högre spänningen och koppla om till två faser.
10A ger 4kW på 400V, och det hade nog klarat din totala effekt på 4,2kW rätt bra.
Du får inte säkra upp från 10A så länge du kör 1,5mm[sup]2[/sup] ledningar!
Att koppla in 3kW+1,25kW på enfas 10A är inte att rekommendera.
Säkringen lär lösa ganska ofta. Det kan fungera hjälpligt rent praktiskt om hällen värmer upp sig fort och du inte kör micron samtidigt, men det är ingen bra lösning!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Tragiskt att ni måste ta bort gasen.
Får man fråga varför?? Har för mig att man får ganska bra bidrag för att sätt in gas om man har möjlighet.
Det är det som är kruxet!sverre skrev:
Man måste bedöma från fall till fall, eftersom det inte längre finns någon specifikt den-och-den-ledningsarean-får-säkras-si-och-så-mycket-regel !
Det går nästan aldrig att på ett sådant här forum ge ett rakt besked i detta.
Precis, och så får man inte blanda gammla föreskrifter och nya!GM skrev:
Synd att ni inte får behålla gasen, dock...
Håller med Snuttjulle att det är tragiskt!
Gasen är ju överlägsen en elspis i mångt och mycket.
Håller med Snuttjulle att det är tragiskt!
Gasen är ju överlägsen en elspis i mångt och mycket.
Ett alternativ är att säkra upp spisens matning till 13A = 2990 W och skicka med en annan fas till micron i samma rör...
OBS!!! elektrikern måste märka upp detta ordentligt!!!
Fyra trådar bör man kunna dra om.
Känns bäst med ny FK i detta fall
OBS!!! elektrikern måste märka upp detta ordentligt!!!
Fyra trådar bör man kunna dra om.
Känns bäst med ny FK i detta fall
Visst är det tragiskt att behöva byta ut gasen.
Vi hade en underbar Ankarsrum Spis med ugn. 400mm bred och 800mm hög. Då pentryt är mikroskopiskt (1130x1100) och fönstret som öppnas inåt har bröstningshöjd 810 är speciallösningar det enda som gäller vid ombyggnad.
Från början hade vi tänkt byta plats på spis och ho för att kunna stå raka och tex diska.
Vid kontakt med gasinstallatör visar det sig att Spisen är obrukbar (och ej ombyggnadsbar) när stadsgasen inom kort byts mot naturgas.
Jämmer och elände! Vår nya plan var att installera en liten elektrisk inbyggnadsugn och en liten snygg gashäll (Nya spisar är minst 850mm höga så denna lösning är utesluten)
Vi anlitade Birka energi som kopplade ur spisen och tog bort den gamla gasmätaren som satt mkt olyckligt.
Detta kostade 3700:-
Vid installation av ny gashäll tvingas vi ha hit en installatör igen för uppskattningsvis samma summa utöver merkostnaden mot en glashäll.
Summorna blir lätt orimliga om de ställs i relation till kökets mkt ringa yta och hur det används.
Vidare avser vi sälja den nu tämligen välrenoverade minilägenheten inom en inte allt för avlägsen framtid.
Nåväl. Kan någon rekommendera en prisvärd gasinstalltör i Stockholmsområdet vore vi tacksamma och återgår mer än gärna till gasalternativet.
/Dadid
Vi hade en underbar Ankarsrum Spis med ugn. 400mm bred och 800mm hög. Då pentryt är mikroskopiskt (1130x1100) och fönstret som öppnas inåt har bröstningshöjd 810 är speciallösningar det enda som gäller vid ombyggnad.
Från början hade vi tänkt byta plats på spis och ho för att kunna stå raka och tex diska.
Vid kontakt med gasinstallatör visar det sig att Spisen är obrukbar (och ej ombyggnadsbar) när stadsgasen inom kort byts mot naturgas.
Jämmer och elände! Vår nya plan var att installera en liten elektrisk inbyggnadsugn och en liten snygg gashäll (Nya spisar är minst 850mm höga så denna lösning är utesluten)
Vi anlitade Birka energi som kopplade ur spisen och tog bort den gamla gasmätaren som satt mkt olyckligt.
Detta kostade 3700:-
Vid installation av ny gashäll tvingas vi ha hit en installatör igen för uppskattningsvis samma summa utöver merkostnaden mot en glashäll.
Summorna blir lätt orimliga om de ställs i relation till kökets mkt ringa yta och hur det används.
Vidare avser vi sälja den nu tämligen välrenoverade minilägenheten inom en inte allt för avlägsen framtid.
Nåväl. Kan någon rekommendera en prisvärd gasinstalltör i Stockholmsområdet vore vi tacksamma och återgår mer än gärna till gasalternativet.
/Dadid
Inte för att jag tror att ni fortfarande letar gasinstallatör men Gasservice i Stockholm med kontor i Västertorp tog bort våran gamla gasspis, tog bort räknaren och plomberade rören, plus tog dessutom med sig gasspisen för 1700 kronor. Dyrt för tio minuter arbete tyckte jag men jämfört med 3500 är det ju riktigt kanon.
Gasinstallationen är gjord.
Utförd av ovan nämnda Gasservice till det facila priset 4500kr!!!
Installatörerna inledde med att konstatera:
- Ah, detta blir krångligt. Det går inte att dra gasen därifrån å dit.
Jag berättade hur jag skulle ha hade gjort.
- Böj röret 90gr där och där. Skarva med ytterligare två böjar där och där. Sim salabim.
Replik från installatören:
-Aah, juste..
Sen sprang de som tettingar mellan köket och bilen för att hämta saker de hade glömt.
De tittade missmodigt på den av mig inhandlade spisen.
- Den där kan inte vara godkänd.. Har du nåt papper på det?
Jag hade kollat med leverantören, som bedyrade att den var godkänd enligt bla bla..
Jag bad att få ett cert, vilket inte skulle behövas iom att den var godkänd enligt ovan nämda bla bla..
När installatörerna trilskades ringde jag åter till leverantören. Han i sin tur sökte nån överstegucku på Fortum, som skulle kunna meddela installatörerna att gasspisen var godkänd. Detta framgick för övrigt av en kod på dess undersida.
Tyvärr fick vi inte tag på Fortumkillen i tid, varvid installatörerna fick åka hem när de var klara med resten.
Strax därpå ringer Leverantören igen. Han har talat med Fortumkillen och spisen är jättegodkänd.
Installatörerna lovar att återkomma följande dag för att slutföra det de påbörjat.
Vilket de gör någorlunda snabbt fort och lätt.
Döm om min förvåning när fakturan dimper ned. De tar betalt för två utflykter, varav den senare dessutom är dyrast.
I min värld hade gasfirman inte koll på vilka godkännandekoder som gällde och vad de innebar.
I min värld torde det ligga i deras (inte mitt) intresse att hålla sig uppdaterade.
I min värld är det magstarkt att fakturera kunden för ett återbesök framkallat av att man inte satt sig in i de nya reglerna.
Jag ringde givetvis gasinstallationsfirman och påtalade mina dubier.
De höll hårdnackat fast vid att:
- Vi kan inte hålla koll på alla spismodeller. (Nä, det behövs inte. Kolla bara koden)
- Regeln är ny. Vi visste inte. (Nä, må så vara, men det innebär inte per automatik att ansvaret vilar på mig.)
Jag betalade under protest, men har lite svårt att rekommendera sagda firma till mina vänner....
Spisen blev iaf himla bra.
Vi har nu hunnit använda den 4ggr och det är dags att sälja lägenheten

/Dadid
Utförd av ovan nämnda Gasservice till det facila priset 4500kr!!!
Installatörerna inledde med att konstatera:
- Ah, detta blir krångligt. Det går inte att dra gasen därifrån å dit.
Jag berättade hur jag skulle ha hade gjort.
- Böj röret 90gr där och där. Skarva med ytterligare två böjar där och där. Sim salabim.
Replik från installatören:
-Aah, juste..
Sen sprang de som tettingar mellan köket och bilen för att hämta saker de hade glömt.
De tittade missmodigt på den av mig inhandlade spisen.
- Den där kan inte vara godkänd.. Har du nåt papper på det?
Jag hade kollat med leverantören, som bedyrade att den var godkänd enligt bla bla..
Jag bad att få ett cert, vilket inte skulle behövas iom att den var godkänd enligt ovan nämda bla bla..
När installatörerna trilskades ringde jag åter till leverantören. Han i sin tur sökte nån överstegucku på Fortum, som skulle kunna meddela installatörerna att gasspisen var godkänd. Detta framgick för övrigt av en kod på dess undersida.
Tyvärr fick vi inte tag på Fortumkillen i tid, varvid installatörerna fick åka hem när de var klara med resten.
Strax därpå ringer Leverantören igen. Han har talat med Fortumkillen och spisen är jättegodkänd.
Installatörerna lovar att återkomma följande dag för att slutföra det de påbörjat.
Vilket de gör någorlunda snabbt fort och lätt.
Döm om min förvåning när fakturan dimper ned. De tar betalt för två utflykter, varav den senare dessutom är dyrast.
I min värld hade gasfirman inte koll på vilka godkännandekoder som gällde och vad de innebar.
I min värld torde det ligga i deras (inte mitt) intresse att hålla sig uppdaterade.
I min värld är det magstarkt att fakturera kunden för ett återbesök framkallat av att man inte satt sig in i de nya reglerna.
Jag ringde givetvis gasinstallationsfirman och påtalade mina dubier.
De höll hårdnackat fast vid att:
- Vi kan inte hålla koll på alla spismodeller. (Nä, det behövs inte. Kolla bara koden)
- Regeln är ny. Vi visste inte. (Nä, må så vara, men det innebär inte per automatik att ansvaret vilar på mig.)
Jag betalade under protest, men har lite svårt att rekommendera sagda firma till mina vänner....
Spisen blev iaf himla bra.
Vi har nu hunnit använda den 4ggr och det är dags att sälja lägenheten
/Dadid
snyggt kök.Dadid skrev:
vilka klåparhantverkare.
de skulle man kanske ringa, de borde ha lärt sig vid det här laget.
nej, ärligt, jag slår vad om att de strulade med flit :
ett tips, dra av allt du överhuvudtaget har kvitton på, spackel, tapet, silikon, rubbet. jag skrev ihop allt som en klumpsumma för renovering av kök och det godkände skattmasen