Ska väl tillägga att det handlar om en splitter ny (jaja, en dag gammal) HAGER-elcentral med automatsäkringar.

Byta automat i en gruppcentral kräver behörighet.
Man får i princip bara byta uttag, brytare och dylika enkla ting själv.

När det gäller så små dimensioner som 2,5 mm² drar man alla trådar i samma dimension. För grövre dimensioner är det vanligt med klenare (60%) skyddsledare.

P=U*I, dvs P=230V*10A=2300Watt eller P=230*16=3680Watt per fas/säkring.
sen går det att belasta en säkring kortvarigare med högre effekt.

Det är ju han som ska bo där! Så länge inget händer! behöver man inte bry sig anser jag! Det är först när det händer något, det kan vara bra att ha någon som ansvarar för installationen.

Det finns många som inte vågar fråga och gör fel, då är det bättre med dem som är osäkra och frågar, så att det blir rätt. Det finns många grejer man behöver Certifikat för att kunna göra, men det blir ju bara mer och mer krångel! Själv gör jag det mesta och kan bara rörmokeri och har dock läst BB2 men har inte något certifikat! Även om jag kan det tänker jag inte betala de skyhöga priserna för att få dra en kabel. Det finns viktigare saker att ha behörighet för! Och även med behörighet kan det gå fel!

Mvh Jeja2000
----------Strömmen finner vägen!!!---------------------

Hm behörighetsdebatten spårar mer eller mindre alltid ur. Kan inte MathiasS fixa en klistrad tråd som förklarar en gång för alla vilka lagar och regler som gäller?

Jag brukar jämföra Elbehörigheten med dom högre körkortsbehörigheterna. Finns inte många utan CE kort som ger sig ut på vägarna med 24 meters ekipage, men det finns gott om händige harry som kopplar kors och tvärs hur som helst utan nån elbehörighet. Straffet för förseelserna är betydligt hårdare i olaga installationsarbete fallet.

I övrigt tycker även jag att det är lite väl lite man får göra som vanlig obehörig. Frågan är bara vart man ska dra gränsen. Svårt att få till en övergripande lagstiftning om man börjar göra undantag hela tiden.

Många diskussioner härinne vittnar dock om att det finns både en stor kunskap bland kreti och pleti samt vissa som absolut skulle försöka hålla sig ifrån el överhuvudtaget.

Nu är vi där igen.
Min åsikt är att man ska tala om vad som är tillåtet, sen får var och en bestämma själv hur kriminell han ska vara. Men det kan han inte om han inte vet vad man får och inte får.
OK?

jeja2000!
jag var till en "som bor där" som hade skarvat en kabel (kan själv)
tyvärr hade han lagt in 3-fas 400 volt i 230volt uttagen och trinettköket.
jag fixade till allt och försökte förklara för honom vad han gjort men han sa bara att han skarvat kabeln som man brukar. det var en ekkj3*2,5/2,5 som hade matats med enfas 230 volt som han istället kopplat in 3fas 400 volt på. som tur var hann han inte dräpa sej själv eller någon annan i familjen. hans kommentar"ja det var därför kökslampan lyste så starkt innan den slocknade"

en annan koppling som en annan gjort var en 3-fas förgrening med både rund och platt 16A hane! så det låg alltid spänning på den hane som inte var ansluten!!!
och den grejen hade han lånat ut till en barnfamilj med 3 små barn!!

klart ingen bryr sej så länge ingen i ovanstående fall hade skadat sej eller dött- men om det hade hänt då? då är det så dags att bry sej??

Jo självklart kan det bli fel, men han frågade säkert inte någon om hur man gjorde utan trodde att han kunde. Det är då det är farligt. Som mannen i detta fallet, tror jag inte det är någon fara eftersom, det han inte vet frågar han efter! Och det tycker jag ska uppmuntras eftersom då blir det oftast rätt!

Det finns ju speciella personer överallt. Jag menar, en person som kör 130 på en 110-sträcka är ju inte i ens i närheten av att vara lika dum i huvudet som en person som kör 130 på en 30-sträcka, enligt min mening. Ett pedagogiskt exempel skrivet av Jonasc! :)

ja han frågade mej!
jag sa att jag kommer nästa dag och skarvar kabeln eftersom jag hörde att han inte förstod riktigt allt

när jag kom dit nästa dag hade han kopplat ihop 1-fas kabeln med en 3-faskabel och använt en gammal utanpåliggande 3-fasbrytare i metall utan förskruvningar! den låg utomhus på backen!!

så vissa som frågar gör i alla fall och har kanske inte förstått allt eller bryr sej kanske inte om att koppla in tex jorden "för den nådde inte fram" eller något annat idiotiskt som en "riktig" elektriker förhoppningsvis inte gör.....

jeja2000!
hur gör du när du har hål i tänderna? tar du dremeln och borrar med och trycker dit lite plasticpadding eftersom tandläkarna tar så hutlöst betalt? ;)

Nej tusan inte dremeln, först bedövar man sig med gummisläggan ;-) sen tar man pelarborren eftersom det är lättare att borra rakt med den! Har inte varit på tandläkarn på länge! Men jag vet hur han gör! ::)

Jag har faktiskt en arbetskamrat som känner en herre, som lagade sina egna tänder. Med Plastic padding.

Till slut gick det inte längre, så han fick gå till tandläkaren. Han höll på att trilla av stolen.

apersson850 skrev:
Jag har faktiskt en arbetskamrat som känner en herre, som lagade sina egna tänder. Med Plastic padding.

Till slut gick det inte längre, så han fick gå till tandläkaren. Han höll på att trilla av stolen.
Vet också en som lagade sina tänder med Plastic Padding, hans ruttnade så det blev löständer istället. :P

Tillbaks till ämnet, jag håller till viss del med att vissa personer kanske borde få göra mer. Ta mig till exempel som jobbar som (obehörig) elektriker och kopplar el dag ut och dag in på jobbet men när jag hänger av mig blåstället så blir även jag degraderad till "nödig kännedom" och får inte utföra mer elarbete än en snickare, tandläkare, barnskötare eller hjärnkirurg.
Problemet blir ju som sagt en gränsdragning och den har man dragit vid behörigheter.

Jag håller med er som tycker att det är lite löjligt att man inte t.ex får montera tomrör i vägg som sedan används av elektriker för att dra i tråden.

Trots detta är jag faktiskt väldigt kluven i frågan, men det är ju trots allt lagstadgat så för mig är det bara att acceptera. :-?

Men kom ihåg att det inte är ett lagbrott att vara intresserad eller att hjälpa folk som har frågor trots att man kanske inte enligt lag får göra det som förfrågas.

Personligen svarar jag gladeligen på frågor som jag tror mig kunna besvara och svarar jag fel brukar folk rätta mig och då får jag lära mig något nytt. 8-)

• Gilla
Bangan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.