1 254 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
kabelrättigheter
tjena har upptäkt att komunen har dragit kablar över min mark för några år sedan i tron om att marken tillhörde dom,har dom rätt till det ?.
Har jag rätt till ersätning .?
Kan kommunen köpa en ledningsrätt?
Tacksam för svar
Van the man
Har jag rätt till ersätning .?
Kan kommunen köpa en ledningsrätt?
Tacksam för svar
Van the man
Nu är jag inne på ett ämne som jag inte vill påstå att jag kan. Men på en kurs jag gick för ett antal år sedan så kom just det här problemet upp. Och då var svaret att det beror på vad kablarna är till för och vem som dragit dom.
Om kommunen dragit dom för egen räkning så kan man nog protestera. Men ifall en nätleverantör dragit dom för så kallad "infrastruktur" så är det bara att gilla läget. Samma gäller för Telias kablar o.s.v.
Alltså kortfattat. Om kommunen drar en kabel till sin egna stuga som personalen kan hyra/låna. Då kan du protestera. Om nätleverantören/Telia eller annan liknande drar kabel för att kunna bygga ut nätet (trafo-stn eller dyligt). Då är det bara att gilla läget.
Men som sagt. Jag kan inte hänvisa till några lagar eller regler. Men så har jag noterat i mina kurspapper.
// DeBe
Om kommunen dragit dom för egen räkning så kan man nog protestera. Men ifall en nätleverantör dragit dom för så kallad "infrastruktur" så är det bara att gilla läget. Samma gäller för Telias kablar o.s.v.
Alltså kortfattat. Om kommunen drar en kabel till sin egna stuga som personalen kan hyra/låna. Då kan du protestera. Om nätleverantören/Telia eller annan liknande drar kabel för att kunna bygga ut nätet (trafo-stn eller dyligt). Då är det bara att gilla läget.
Men som sagt. Jag kan inte hänvisa till några lagar eller regler. Men så har jag noterat i mina kurspapper.
// DeBe
Vad jag minns från den tiden jag va på Televerket så behövs det Servitut för att få dra kablar över tomt om inte kabel slutar i fastighet på tomten. Har även en bekant som köpte tomt från komunen där servitut är inskrivet för att komunen mätte fel när de grävde ner VA längs gatan så att VA sneddar övern hans tomt. Så att komunen bara kan gräva sig över ens tomt utan att skriva in servitut tror jag inte om det nu inte är så att inte har något alternativ väg men då är det tvångsinlösning som gäller om man inte ställer upp på servitutet.
Normalt sett krävs servitut men sen vill jag minnas att det finns en del regler om att det är ok om kablarna har legat där en viss tid eller om man hadde ett avtal med föregående ägare, räcker med muntligt avtal
Fråga lite idag på jobbet angående detta. De företag jag jobbar åt lägger ner kabel i marken och gör intrång på mark. Då ger man en ersättning /m, kanke minns fel om jag säger 3kr/m (osäker). Då om kommunen inte vill ge denna ersättning kan du ju överklaga och då blir det tinget, men rätt till ersättning har de markägare vi gör intrång hos iallafall!
Klicka här för att svara