I huset vi köpte i höstas sitter det i ett av badrummen en fläkt av helt fel typ. Den sitter i taket mot befintlig imkanal och har kallrasskydd vilket ju verkligen inte är bra i ett hus med självdrag. Den är dessutom kopplad till endast en av/på-knapp så den får räknas som en korkad fläkt.
Jag vill nu flytta denna fläkt till garaget och montera en lite smartare fläkt i badrummet. Då är frågan om det finns någon fläkt som är optimal för det jag vill ha:
1. Fuktstyrning
2. Tidsstyrning
3. Helt avstängd
4. Ingen konstantdrift
Fuktstyrning (1) är ju givet men jag vill kunna ha den avstängd (3) tills jag själv vill dra ur fukten (gillar när badrummet fylls med ånga så länge jag duschar! :wow
. Jag vill också kunna starta fläkten manuellt så den går ett antal minuter och sedan stängs av. Det är en nödvändighet när man utfört det stora eftersom badrummet ligger i en korridor som passeras ofta av de som rör sig i huset...
Jag vill inte ha konstantdrift (4) på fläkten eftersom husets självdrag verkar fungera fullt tillräckligt. Dock kan det ju vara bra om funktionen finns att tillgå ifall det skulle visa sig att det behövs i framtiden men det är ingen dealbreaker.
Så, finns den optimala fläkten? Jag har kollat runt en hel del men det verkar alltid vara någon av punkterna som inte uppfylls.
Mvh
Fred
Jag vill nu flytta denna fläkt till garaget och montera en lite smartare fläkt i badrummet. Då är frågan om det finns någon fläkt som är optimal för det jag vill ha:
1. Fuktstyrning
2. Tidsstyrning
3. Helt avstängd
4. Ingen konstantdrift
Fuktstyrning (1) är ju givet men jag vill kunna ha den avstängd (3) tills jag själv vill dra ur fukten (gillar när badrummet fylls med ånga så länge jag duschar! :wow
Jag vill inte ha konstantdrift (4) på fläkten eftersom husets självdrag verkar fungera fullt tillräckligt. Dock kan det ju vara bra om funktionen finns att tillgå ifall det skulle visa sig att det behövs i framtiden men det är ingen dealbreaker.
Så, finns den optimala fläkten? Jag har kollat runt en hel del men det verkar alltid vara någon av punkterna som inte uppfylls.
Mvh
Fred
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkten"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Vi har haft vår Fresh Intellivent i ca 3 veckor och vi är väldigt nöjda.
Den kan göra allt du vill, du väljer hur snabbt du vill att den ska reagera på fukt, snabbt, normalt eller långsamt.
Via knapp eller dragsnöre kan du höja fläkthastigheten till en valbar fläkthastighet i 5 15 eller 30 min.
Lägsta hastigheten är hörbar på max 1 meters avstånd och vi kör på det som grundventilation och slipper därmed använda kallrasskydd.
Vi har sedan tidigare både b- tema och Pax fläkt, men planerar att byta ut dom snart.
Den kan göra allt du vill, du väljer hur snabbt du vill att den ska reagera på fukt, snabbt, normalt eller långsamt.
Via knapp eller dragsnöre kan du höja fläkthastigheten till en valbar fläkthastighet i 5 15 eller 30 min.
Lägsta hastigheten är hörbar på max 1 meters avstånd och vi kör på det som grundventilation och slipper därmed använda kallrasskydd.
Vi har sedan tidigare både b- tema och Pax fläkt, men planerar att byta ut dom snart.
Den här:
http://www.pax.se/sv/produkt/passad/pax-passad-multi
Stämmer nästan över ens.
Styras via två strömbrytare?
Min stänger jag av nu på vintern då det funkar fint ändå. Den snurrar med utan att förhindra självdraget.
http://www.pax.se/sv/produkt/passad/pax-passad-multi
Stämmer nästan över ens.
Styras via två strömbrytare?
Min stänger jag av nu på vintern då det funkar fint ändå. Den snurrar med utan att förhindra självdraget.
Nja, den verkar lite för "intelligent", den bestämmer lite för mycket själv enligt mitt tycke. Jag vill att enda automatiken ska vara fuktstyrningen men denna ska vara enkel att stänga av tillfälligt (när jag duschar). Sen vill jag kunna ställa längden på eftergångstiden typ 5, 10, 15 eller 30 minuter. Detta behöver dock inte vara enkelt utan kan göras vid fläkten, alltså inte med någon väggknapp/vred.
Kanske är en fläkt med endast fuktstyrning är lösningen men då måste jag få till tidsstyrningen på något sätt...endast fuktstyrning kan ju lätt stängas av med en vanlig av/på-knapp. Sen kanske det går att fixa ett tidselä...:sly: Finns det väggbrytare som har tre lägen: på, av och återfjädrande på?
Kanske är en fläkt med endast fuktstyrning är lösningen men då måste jag få till tidsstyrningen på något sätt...endast fuktstyrning kan ju lätt stängas av med en vanlig av/på-knapp. Sen kanske det går att fixa ett tidselä...:sly: Finns det väggbrytare som har tre lägen: på, av och återfjädrande på?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag satte en återfjädrande brytare på en fläkt av något nonamemärke en gång, oavsett vad jag gjort i badrummet kunde jag trycka på knappen när jag lämnade så gick den förinställd tid. Vill minnas att den hade någon fuktsensor också men den hade jag kanske kopplat ur, minns inte riktigt alla detaljer.
Fresh Intellivent har ju fuktstyrning som går på automatik och tidsstyrning som kan aktiveras via en återfjädrande brytare, och på det sättet så uppnår du mål (1) och (2). På sidan av fläkten så har du en allpolig (?) brytare där du kan stänga av fläkten helt vilket uppnår krav (3). Fläkten kan konfigureras med konstantdrift på eller av, vilket uppnår mål (4).Paxman skrev:
Om du tycker att det är drygt att vara och krafsa på fläkten varje gång du vill stänga av den så tycker jag att det borde vara möjligt att lösa detta med ett tidsstyrt impulsrelä som stänger av strömmen till fläkten under en begränsad tid om man trycker på en återfjädrande brytare. Jag vet dock inte vad ett sånt relä heter.
Jag har också för mig att man kan tillfälligt stoppa fläkten genom att dra i dragsnöret men det måste dubbelkollas. Syftet är just att slippa ha fläkten gående när man tar ett bad eller en dusch.
Hittade manualen till Fresh Intellivent. Det stämmer bra att man kan stoppa fläkten med dragsnöret men det är ett stopp på hela 60 minuter vilket jag tycker är på tok för länge, jag vill ju bara ha den avstängd så länge jag är i badrummet i samband med dusch.
I manualen finns dock texten:
"3 Fuktstyrning + tidsstyrning med återfjädrandeströmbrytare, se schema 3
Fläkten ansluts med konstant fas (L) och nolla (N) för automatisk fuktstyrning. Styrfasen (SL) ansluts för att aktivera fläktens tidsstyrning med återfjädrande brytare. Detta alternativ startar fläkten direkt. "
(Understrukna texten är det viktiga, att fläkten startar direkt. )
Den inställningen är ju i princip vad jag söker med tillägget att jag vill kunna stänga av fläkten manuellt. Frågan är då ifall jag skulle kunna bryta strömmen helt till fläkten vid de tillfällena. Fläkten ska ju programmeras, så minns den inställningarna om den varit strömlös? I så fall skulle en 3-lägesbrytare som jag skrev om tidigare ("på", "av" och "återfjädrande på") fungera.
I manualen finns dock texten:
"3 Fuktstyrning + tidsstyrning med återfjädrandeströmbrytare, se schema 3
Fläkten ansluts med konstant fas (L) och nolla (N) för automatisk fuktstyrning. Styrfasen (SL) ansluts för att aktivera fläktens tidsstyrning med återfjädrande brytare. Detta alternativ startar fläkten direkt. "
(Understrukna texten är det viktiga, att fläkten startar direkt. )
Den inställningen är ju i princip vad jag söker med tillägget att jag vill kunna stänga av fläkten manuellt. Frågan är då ifall jag skulle kunna bryta strömmen helt till fläkten vid de tillfällena. Fläkten ska ju programmeras, så minns den inställningarna om den varit strömlös? I så fall skulle en 3-lägesbrytare som jag skrev om tidigare ("på", "av" och "återfjädrande på") fungera.
Produkter som diskuteras: "Intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
2 069 kr inkl moms
Läs mer
Varför inte konstantdrift? Självdrag funkar aldrig hela tiden, det står still ibland och går baklänges ibland efter väder och vind. Konstantdriften är bara för att säkerställa en miniminivå i ventilationen, dvs 0.35 x arean l/s enl BBR. Att det är konstantdrift ger också lite undertryck i badrummet så risken för att fuktig luft letar sig in i kalla utrymmen minskar.Paxman skrev:
Om nu självtaget i huset fungerar bra är det bara onödigt att ha en fläkt som går 24/7. Som jag skrev ovan, funktionen får gärna finnas bara den går att stänga av.
Jag mailade "Fresh" och frågade om mina önskemål gick att genomföra. Svaret kom snabbt och var väldigt utförligt så jag tänkte att jag delar med mig av informationen här om det är någon annan som är intresserad:
"Hej.
För att fläkten ska fungera som det är tänkt ska den ha konstant spänning.
P.g.a. att Fläkten jobbar med en referensnivå, den nivån som den mäter av vid start. Denna nivå förändras ständigt beroende på aktuell fukt i rummet. När det blir fuktigare går den långsamt mot fuktigare, blir det torrare går nivån snabbt mot torrare. Det är mot denna referensnivå fläkten styrs. När fuktnivån i rummet ökar över referensen startar fläkten.
Om den är kopplad på en brytare som bryter strömmen helt kommer fläkten förlora aktuell referensnivå för fukt.
När du sedan startar den igen så kommer den att göra sitt test och sätta ny referens nivå.
Aktuell RH kommer alltså anses som normal till den känner att det finns torrare luft i närheten.
Så intellivent är tyvärr inte en bra lösning i ditt fall."
Med andra ord är inte Intellivent den "optimala badrumsfläkten", för mig i alla fall. Synd, för jag gillar den i övrigt. Återstår då för mig att antingen göra avsteg från mina önskemål eller leta vidare efter en annan lösning. Jag är inte typen som ger upp så lätt så det lutar åt det senare...vi skriver ju 2014 nu så nog attan ska jag väl kunna få till en badrumsfläkt som gör jag vill!
Jag mailade "Fresh" och frågade om mina önskemål gick att genomföra. Svaret kom snabbt och var väldigt utförligt så jag tänkte att jag delar med mig av informationen här om det är någon annan som är intresserad:
"Hej.
För att fläkten ska fungera som det är tänkt ska den ha konstant spänning.
P.g.a. att Fläkten jobbar med en referensnivå, den nivån som den mäter av vid start. Denna nivå förändras ständigt beroende på aktuell fukt i rummet. När det blir fuktigare går den långsamt mot fuktigare, blir det torrare går nivån snabbt mot torrare. Det är mot denna referensnivå fläkten styrs. När fuktnivån i rummet ökar över referensen startar fläkten.
Om den är kopplad på en brytare som bryter strömmen helt kommer fläkten förlora aktuell referensnivå för fukt.
När du sedan startar den igen så kommer den att göra sitt test och sätta ny referens nivå.
Aktuell RH kommer alltså anses som normal till den känner att det finns torrare luft i närheten.
Så intellivent är tyvärr inte en bra lösning i ditt fall."
Med andra ord är inte Intellivent den "optimala badrumsfläkten", för mig i alla fall. Synd, för jag gillar den i övrigt. Återstår då för mig att antingen göra avsteg från mina önskemål eller leta vidare efter en annan lösning. Jag är inte typen som ger upp så lätt så det lutar åt det senare...vi skriver ju 2014 nu så nog attan ska jag väl kunna få till en badrumsfläkt som gör jag vill!
Nuså, dags för en uppdatering av tråden samt att ta tag i det här med badrumsfläkten igen!
Det jag gjort är att jag har skaffat en fläkt som jag är ganska säker på kommer uppfylla mina önskemål: Fresh S100 HT. Den har fukt- och tidsstyrning som enda funktioner. Idag kikade jag lite vad jag har för förutsättningar i badrummet för att få till det jag strävar efter och upptäckte då till min stora glädje att det är en smart elektriker som installerat den befintliga Paxfläkten. Denna har ju alltså bara av och på men elektrikern har dragit med en extra kabel när den installerades!
Jag har också kommit på att jag ju faktiskt kan använda mig av de väggbrytare jag redan har. Som det är nu så har jag en tvådelad brytare som styr två olika belysningskretsar och en som är av/på för fläkten. Detta är ett mycket litet duschrum så jag har aldrig fattat tanken bakom att dela upp takbelysning och spegelbelysningen så jag byter helt enkelt plats på brytarna. Då får fläkten den tvådelade och all belysning får den enkla. En impulsfjäder behöver inskaffas så att fläktens ena knapp blir tidsstyrd gång för att vädra ur "odörer" när luftfuktigheten är under gränsen.
Nu behöver jag lite hjälp att bekräfta att jag tänker rätt när det gäller inkopplingen av den nya fläkten. Jag har alltså tre kablar som går mellan fläkt och strömbrytare: blå, svart och brun. Den blå är kopplad till PAX-fläktens "N", den svarta är kopplad till "L" och den bruna är inte inkopplad alls. Bekräftat av PAX-fläktens schema drar jag slutsatsen "N" är "Nolla" (blå) och "L" är "Fas" (svart). Brun kan väl då användas som "Styrfas" enligt Fresh-fläktens schema nedan?
Då tänker jag mig att jag kopplar blå kabel till den brytare som inte har impulsfjäder vilket ger av/på-funktionen med fuktstyrning. Brun kabel kopplar jag till impulsstyrda brytaren och sedan byglar jag mellan denna och den andra brytaren. Svart borde väl brytas av samma som blå? (Är det det som kallas "allpolig brytare" månne?!) Ursäkta det kackiga schemat, Photoshop är inte bästa programmet för schemaritning:
Verkar detta stämma?
Det hör till saken att trådarna i huset är original från -68 så färgerna följer inte dagens standard. Den dosa som sitter bakom belysningsknappen agerar lite central för badrummet. Där kommer "in-trådarna" som sedan fördelas ut till belysning, värmegolv samt fläkten. Från första dosan går en svart och en blå tråd till dosan för fläktens brytare. Dessa trådar går via brytaren upp till fläkten tillsammans med den bruna kabeln som inte är inkopplad någonstans.
Vänligen
Fred
EDIT:
Fasen, inser nu att den här tråden borde ligga under el...kanske ska kontakta mod och be om förflyttning...
Det jag gjort är att jag har skaffat en fläkt som jag är ganska säker på kommer uppfylla mina önskemål: Fresh S100 HT. Den har fukt- och tidsstyrning som enda funktioner. Idag kikade jag lite vad jag har för förutsättningar i badrummet för att få till det jag strävar efter och upptäckte då till min stora glädje att det är en smart elektriker som installerat den befintliga Paxfläkten. Denna har ju alltså bara av och på men elektrikern har dragit med en extra kabel när den installerades!
Jag har också kommit på att jag ju faktiskt kan använda mig av de väggbrytare jag redan har. Som det är nu så har jag en tvådelad brytare som styr två olika belysningskretsar och en som är av/på för fläkten. Detta är ett mycket litet duschrum så jag har aldrig fattat tanken bakom att dela upp takbelysning och spegelbelysningen så jag byter helt enkelt plats på brytarna. Då får fläkten den tvådelade och all belysning får den enkla. En impulsfjäder behöver inskaffas så att fläktens ena knapp blir tidsstyrd gång för att vädra ur "odörer" när luftfuktigheten är under gränsen.
Nu behöver jag lite hjälp att bekräfta att jag tänker rätt när det gäller inkopplingen av den nya fläkten. Jag har alltså tre kablar som går mellan fläkt och strömbrytare: blå, svart och brun. Den blå är kopplad till PAX-fläktens "N", den svarta är kopplad till "L" och den bruna är inte inkopplad alls. Bekräftat av PAX-fläktens schema drar jag slutsatsen "N" är "Nolla" (blå) och "L" är "Fas" (svart). Brun kan väl då användas som "Styrfas" enligt Fresh-fläktens schema nedan?
Då tänker jag mig att jag kopplar blå kabel till den brytare som inte har impulsfjäder vilket ger av/på-funktionen med fuktstyrning. Brun kabel kopplar jag till impulsstyrda brytaren och sedan byglar jag mellan denna och den andra brytaren. Svart borde väl brytas av samma som blå? (Är det det som kallas "allpolig brytare" månne?!) Ursäkta det kackiga schemat, Photoshop är inte bästa programmet för schemaritning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar detta stämma?
Det hör till saken att trådarna i huset är original från -68 så färgerna följer inte dagens standard. Den dosa som sitter bakom belysningsknappen agerar lite central för badrummet. Där kommer "in-trådarna" som sedan fördelas ut till belysning, värmegolv samt fläkten. Från första dosan går en svart och en blå tråd till dosan för fläktens brytare. Dessa trådar går via brytaren upp till fläkten tillsammans med den bruna kabeln som inte är inkopplad någonstans.
Vänligen
Fred
EDIT:
Fasen, inser nu att den här tråden borde ligga under el...kanske ska kontakta mod och be om förflyttning...
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Paxfläkten"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Nära, bra, men du föll på mållinjen. Den blå är nollan och ska inte kopplas till LS via din återfjädrande brytare. Du behöver heller inte bryta nollan.
Så här ska det va:
N -> blå obruten till N på fläkten.
L -> via vippbrytare till L på fläkten (svart).
L -> via återfjädrande brytare till LS på fläkten (brun).
Färgerna svart och brun bör ev kastas om beroende på vilken färg som används som första fas i huset, dvs använd den färg du har på fasledaren till strömbrytaren som L-färg i fläkten.
Så här ska det va:
N -> blå obruten till N på fläkten.
L -> via vippbrytare till L på fläkten (svart).
L -> via återfjädrande brytare till LS på fläkten (brun).
Färgerna svart och brun bör ev kastas om beroende på vilken färg som används som första fas i huset, dvs använd den färg du har på fasledaren till strömbrytaren som L-färg i fläkten.
Jag ställde samma fråga på elektronikforumet och efter en del krumbukter fick jag hjälp av en snäll medlem att rita om mitt schema. Resultatet stämmer ganska bra överens med det du skriver Bo och vad jag själv tänkt mig även om jag inte kom riktigt hela vägen fram:
Det här med att bryta nollan eller inte verkar det råda lite delade meningar om. Som PAX-fläkten är inkopplad nu bryts både nolla och fas och i installationsanvisningarna för Fresh-fläkten står det att man ska ha en allpolig brytare. Finns det någon nackdel med att även bryta nollan? Observera att funktionen för tidsgång för mig inte behöver vara tillgänglig när fläkten är avstängd med brytaren för fas (och ev. nolla alltså).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här med att bryta nollan eller inte verkar det råda lite delade meningar om. Som PAX-fläkten är inkopplad nu bryts både nolla och fas och i installationsanvisningarna för Fresh-fläkten står det att man ska ha en allpolig brytare. Finns det någon nackdel med att även bryta nollan? Observera att funktionen för tidsgång för mig inte behöver vara tillgänglig när fläkten är avstängd med brytaren för fas (och ev. nolla alltså).
