Hej!

Jag ska installera en extra strömbrytare brevid en befintlig. Fram till den befintliga brytaren går det ju ett rör med kablarna. Får man dra en fas till i detta rör ellet måste man dra ett helt nytt rör och lägga de nya kablarna i detta?

Tacksam för svar.

//
F

Snailman
Vad jag läst tidigare i forumet får man bara dra ledare från en och samma säkring i ett rör. (antar att detta ej gäller 3-fas, men det gäller ju inte din fråga)

Snailman skrev:
Vad jag läst tidigare i forumet får man bara dra ledare från en och samma säkring i ett rör. (antar att detta ej gäller 3-fas, men det gäller ju inte din fråga)
Näpp, man får dra från två olika faser om de är tydligt märkta.

Ang frågan så borde det väl vara enklast att koppla ihop dosorna med ett rör, återanvända fas från den gamla brytaren och dra en extra tändtråd från den nya brytaren (via gamla dosan).

S
dalle skrev:
Näpp, man får dra från två olika faser om de är tydligt märkta.
Det får du visserligen men INTE på det sättet som apankoko vill göra!

S
apankoko skrev:
Hej!

Jag ska installera en extra strömbrytare brevid en befintlig. Fram till den befintliga brytaren går det ju ett rör med kablarna. Får man dra en fas till i detta rör ellet måste man dra ett helt nytt rör och lägga de nya kablarna i detta?

Tacksam för svar.

//
F
För att få ett bättre svar, vad är det du vill göra egentligen? Vad ska du ha den extra strömbrytaren till?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.