4 506 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Re: Vad är fel på denna koppling?
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Din spishäll behöver troligen betydligt mer än 10A. Det bästa är om den går att koppla på minst 2 faser (så får du försöka få fram en fas till till ugnen).
Annars måste du dels troligen dra fram grövre kabel från centralen och sätta större säkringar.
Vad står det på spishällen om effektförbrukning?
Annars måste du dels troligen dra fram grövre kabel från centralen och sätta större säkringar.
Vad står det på spishällen om effektförbrukning?
Står det inte på hällen vilken effekt den har?.
Hur många ledare är det i kabeln till hällen.
Inte helt ovanligt att kabeln till hällen innehåller två ledare för fas och två för nollan samt Jordledare. Då är det med största sannorlikhet för lite med en fas á 10A
Bara att göra som hemmapularen säger
Hur många ledare är det i kabeln till hällen.
Inte helt ovanligt att kabeln till hällen innehåller två ledare för fas och två för nollan samt Jordledare. Då är det med största sannorlikhet för lite med en fas á 10A
Bara att göra som hemmapularen säger
En del hällar är konstruerade jättekonstigt men sånt är livet ibland. Man måste helt enkelt kolla vad man har i väggen och vad för alternativ att köpa som finns på marknaden, tyvärr blir fler och fler apparater 1-fas.
1,5 kvmm till spis-och hälluttag är för lite. Svensk Standard föreskriver 2,5 kvmm.
1,5 kvmm till spis-och hälluttag är för lite. Svensk Standard föreskriver 2,5 kvmm.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Då skulle jag vilja komma med en liten förmaning. Du skriver jag antog...
När man håller på med el så är det ett absolut förbjudet ord (missbrukar det dock själv ibland har jag kommit på mig själv med). Om man skall göra något med el så skall man VETA. Och om man VET så skall man fundera en gång till: Vet jag verkligen det här, vad kan jag ha tänkt fel på? Annars skall man inte göra vad det nu är för koppling man tänkt sig.
En häll som kopplas in på enfas kräver ofta minst 25A säkring, och även det är ofta lägre än vad hällen drar enligt typskylten, man klarar sig på att plattorna inte går på full effekt samtidigt speciellt lång stund. Säkringar löser inte ut direkt vid en måttlig överlast.
Jag förstår av ditt inlägg att hällen inte finns hos dig? Och att den fortfarande är inkopplad? Jag är inte helt säker på om det ev. kan vara farligt att använda den (är ej behörig), det är inte helt lyckat att ha en utrustning som hela tiden drar lite mer än säkringen tillåter, det finns belastningsfall där man riskerar att kabel eller kontakter brinner trots att säkringen inte löser ut.
När man håller på med el så är det ett absolut förbjudet ord (missbrukar det dock själv ibland har jag kommit på mig själv med). Om man skall göra något med el så skall man VETA. Och om man VET så skall man fundera en gång till: Vet jag verkligen det här, vad kan jag ha tänkt fel på? Annars skall man inte göra vad det nu är för koppling man tänkt sig.
En häll som kopplas in på enfas kräver ofta minst 25A säkring, och även det är ofta lägre än vad hällen drar enligt typskylten, man klarar sig på att plattorna inte går på full effekt samtidigt speciellt lång stund. Säkringar löser inte ut direkt vid en måttlig överlast.
Jag förstår av ditt inlägg att hällen inte finns hos dig? Och att den fortfarande är inkopplad? Jag är inte helt säker på om det ev. kan vara farligt att använda den (är ej behörig), det är inte helt lyckat att ha en utrustning som hela tiden drar lite mer än säkringen tillåter, det finns belastningsfall där man riskerar att kabel eller kontakter brinner trots att säkringen inte löser ut.
Endera matar du med enfas 230V 30A eller så matar man med två faser och då räcker det med 2 X 16A. Notera att det för dessa hällar (de som kan matas på olika sätt) fortfarande är fråga om 230V elementspänning eftersom varje fas driver några plattor. Vid enfasmatning byglas de två kretsarna.didooo skrev:Var inne på bosch hemsidan och kolla lite faktablad om olika hällar.
Det står spänning 220-230V och sen anslutnignseffekt tex 6400W.
Varför står det då 230V när man inte kan få ut så mycket effekt på enfas (måste ju till en jättegrov ledning plus typ 30A säkring), måste ju till tvåfas eller fler och 400V
Hmm, om det var en vanlig stickpropp på kabeln så har den nog bara tre ledare och byglingen sitter i hällen. NEJ, det får du absolut inte göra, för då blir det en stor smäll när du skruvar i säkringen. En direkt kortslutning mellan två faser, det går aldrig bra.didooo skrev:Kan ha varit så att anslutningskabeln till hällen hade 4-ledare. 2 faser, nolla, jord. Den var monterad med vanlig jordad stickpropp. Skall jag då lägga in två faser från ex 4G 2.5mm på samma stift i vägguttaget?
Nollan måste väl vara lika grov som matningsledningen? hur löser jag det. För i exemplet ovan blir det ju bara 1st 2.5mm med 4G 2.5mm. 5G 2.5mm innehåller ju inte heller två stycken blå ledare..
Nollan måste vara lika grov som fasen, men det behövs bara en, fastän du har två faser. Faserna ligger förskjutna, så vanligtvis kan det aldrig flyta mer ström i nollan med 2 faser än om du bara använder en fas. Kan bli problem med andra typer av belastningar som förskjuter faserna.
Klicka här för att svara