4 960 läst ·
24 svar
5k läst
24 svar
Skulle jorda en armatur...
Hur mycket måste man jorda? Vi har en armatur här hemma som från början var en fotogenlampa, som för många år sedan blev omgjord till en glödlampa med ojordad kontakt.Elinstallatören skrev:Åter till ursprunget! Om du tänker jorda din armatur så måste allt annat i rummet också jordas. Dvs du måste byta alla vägguttag till jordade med allt vad det innebär och ALLA elapparater som kan jordas ska jordas. Du får inte jorda din lampa och lämna allt annat ojordat, det är inte att vara ordentlig.
Nu ska den användas i det nya huset där alla kontakter är jordade vilket alltså betyder att man måste byta till jordad kontakt, eller om det finns ojordade icke-gjutna kontakter som passar i jordade uttag?
Ska man då på något sätt jorda detta? På vilket sätt är metalllampor med eurokontakt dubbelt isolerade?
Bild på hur lampan ser ut på ett ungefär med de olika materialen.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Dubbelisolerad utrustninga skall alltid vara tillverkad i fabrik. Det är igentligen förbjudet att sälja Europa kontakter annat är till fabriker (CO säljer sladdar med Europa kontakt monterad, jag har för mig att de fått försäljningsförbud på dessa, men säljer tydligen ändå).
Om man nu skulle tillverka en lampa som din med krav på dubbelisolering så, har du dels en svag punkt där sladden passerar in i lampan, där krävs någon forma av extra skydd som jag inte riktigt vet vad som gäller för. Dels är själva lamphållaren en svag punkt. Ett krav som finns på tillverkarna är att isolationsmotståndet mot beröringsbar punkt skall vara 3750V växelspänning. Dessutom så skall det s.k krypavaståndet vara 8mm. Dvs det får inte finnas någon väg som är kortare än 8mm (på ytan, alltså inte rakt igenom plast) till strömförande del. Detta räknas även igenom springan mellan ihopskruvade delar av plast. Vidare så räknar man då bort den inre isoleringen, så att innuti kopplingsutrymmet i lamphållaren anser man trådarna som nakna oisolerade.
När man definerar beröringsbar del så är det inte bara uppenbara ytor man kan ta på, utan det provas även med en bit ståltråd av definierad längd och tjocklek (kommer inte ihåg måtten).
Dom här kraven kom jag i kontakt med för många år sedan, då gällde det konstruktion av elektronik i teleprodukter. Det är inte säkert att det är samma krav på belysningsarmaturer. Kraven har säkert också ändrats sedan dess (typiskt skärps sådana här krav regelbundet).
Slutligen skall man typprova med 3750V växelspänning (vilket vanliga isolationstestare som elektriker har inte kan).
Jag tror att en standard lamphållare utan extra åtgärder inte klarar kraven. De lamphållare som finns att köpa i handeln är inte avsedda för dubbelisolerade prylar, efterssom man inte får tillverka eller ens reparera sådan utrustning annat än i fabrik.
Om man nu skulle tillverka en lampa som din med krav på dubbelisolering så, har du dels en svag punkt där sladden passerar in i lampan, där krävs någon forma av extra skydd som jag inte riktigt vet vad som gäller för. Dels är själva lamphållaren en svag punkt. Ett krav som finns på tillverkarna är att isolationsmotståndet mot beröringsbar punkt skall vara 3750V växelspänning. Dessutom så skall det s.k krypavaståndet vara 8mm. Dvs det får inte finnas någon väg som är kortare än 8mm (på ytan, alltså inte rakt igenom plast) till strömförande del. Detta räknas även igenom springan mellan ihopskruvade delar av plast. Vidare så räknar man då bort den inre isoleringen, så att innuti kopplingsutrymmet i lamphållaren anser man trådarna som nakna oisolerade.
När man definerar beröringsbar del så är det inte bara uppenbara ytor man kan ta på, utan det provas även med en bit ståltråd av definierad längd och tjocklek (kommer inte ihåg måtten).
Dom här kraven kom jag i kontakt med för många år sedan, då gällde det konstruktion av elektronik i teleprodukter. Det är inte säkert att det är samma krav på belysningsarmaturer. Kraven har säkert också ändrats sedan dess (typiskt skärps sådana här krav regelbundet).
Slutligen skall man typprova med 3750V växelspänning (vilket vanliga isolationstestare som elektriker har inte kan).
Jag tror att en standard lamphållare utan extra åtgärder inte klarar kraven. De lamphållare som finns att köpa i handeln är inte avsedda för dubbelisolerade prylar, efterssom man inte får tillverka eller ens reparera sådan utrustning annat än i fabrik.
I behörighetsföreskrifterna ELSÄK-FS 1996:2 framgår av §4 arbeten som inte kräver behörighet:
"§4 Följande arbete får utföras av annan än elinstallatör. Den som utför eller ansvarar för åtgärder skall ha erfoderlig kännedom om gällande krav för respektive åtgärd. ..."
vidare i pkt 1 sägs
"1. Tillverkning av kabel och sladdställ."
och i punkt 3 sägs
"3. Tillverkning, ändring eller reparation av maskin, apparat, bruksföremål eller annan anordning såsom industrimaskin, maskinsystem, lyft- och transportanordning."
Detta äv vad våran lagstifting säger om detta.
Sedan kan jag hålla med om att i detta specifika fall så är det mest lämpligt att skyddsjorda armaturen då det finns en del fällor att gå i med dubbelisolerat utförande. Vilka det är tänker jag inte gå in på här av förklaliga skäl. Vill inte ha p mitt samvete att någon gör illa sig.
"§4 Följande arbete får utföras av annan än elinstallatör. Den som utför eller ansvarar för åtgärder skall ha erfoderlig kännedom om gällande krav för respektive åtgärd. ..."
vidare i pkt 1 sägs
"1. Tillverkning av kabel och sladdställ."
och i punkt 3 sägs
"3. Tillverkning, ändring eller reparation av maskin, apparat, bruksföremål eller annan anordning såsom industrimaskin, maskinsystem, lyft- och transportanordning."
Detta äv vad våran lagstifting säger om detta.
Sedan kan jag hålla med om att i detta specifika fall så är det mest lämpligt att skyddsjorda armaturen då det finns en del fällor att gå i med dubbelisolerat utförande. Vilka det är tänker jag inte gå in på här av förklaliga skäl. Vill inte ha p mitt samvete att någon gör illa sig.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
När det gäller Europa kontakterna så uppfattar jag det som att man inte får göra detta i hemmmiljö efterssom om man har tillräcklig kännedom så vet man att det måste provas med utrustning som du inte har i hemmiljö.
Tackar för svaret. Jag har inga planer på att göra lampan dubbelisolerad utan undrade bara hur de var gjorda, vilket jag även fick svar på.
Då blir det som jag tänkt alltså, jorda övre delen av lampan på något sätt... svårt att få snyggt men det ska väl gå.
Undre delen bör väl knappast behöva jordas, då det är porslin mellan botten och toppen som är av ledande material.
Då blir det som jag tänkt alltså, jorda övre delen av lampan på något sätt... svårt att få snyggt men det ska väl gå.
Undre delen bör väl knappast behöva jordas, då det är porslin mellan botten och toppen som är av ledande material.
Bygg om den till 12 V. Billigast transformator hittar du nog på IKEA, t.e.x golvlampan MIL. Golvlampan som man får med går att pilla bort.
12 V lampa med E27 eller E14 sockel kan du hitta här: http://www.legoelektronik.se/se/produkter/12_v_produkter/belysning
/m
12 V lampa med E27 eller E14 sockel kan du hitta här: http://www.legoelektronik.se/se/produkter/12_v_produkter/belysning
/m
Tror inte det är ett generellt förbud. Dessa säljs även på tex Elfa och där med varningstexten "OBS! Får endast användas till apparater som har just denna kontakttyp." - för utbyte alltså? Elfa har ju lite mer "proffs-touch", men även konsumenter kan ju handla där.hempularen skrev:
Nope, men ser ingen anledning till att koppla ihop material som ändå är helt isolerat. Såg nu att det inte gick att jorda undre delen heller utan att sabotera den ursprungliga konstruktionen av lampan, eller borra hål genom glaset för att på så sätt komma igenom det isolerande materialet.sawsaw skrev:
Nu är lampan f.ö. inkopplad, och jordad på övre delen.
Klicka här för att svara