Jag har nyligen köpt en ny bostadsrätt och efter ett par veckor så gjorde värmegolvet från år 2000 i badrummet att jordfelsbrytaren löser ut. Jag har testat att byta termostaten men det hjälper inte.

Jag vill egentligen inte bråka med säljaren men kan ett sådant här fel "bara uppstå"? Vad kan göra att jordfelsbrytaren löser ut om det inte är termostaten? Kan värmegolvet någonsin ha fungerat? Måste man bryta upp hela golvet för att åtgärda ett sådant här fel eller kan det röra sig om ett fel som är enkelt att åtgärda för en elektriker?

S
Troligen så har värmekabeln ett isolationsfel. Det kan ha uppstått genom att kabeln monterats felaktigt. Den kan också ha varit mer eller mindre "trasig" vid leverans men det skulle visat sig vid installationen (om den gjordes reglementsenligt). Fråga säljaren om han har monterat den själv, vilket han troligen inte är behörig att göra. Ta upp det här med bostadsrättsföreningen och hur dom ser på saken i ett sådant fall. Om säljaren monterat den själv tycker jag verkligen att han kan stå för fiolerna att reparera den också. En elektriker kan fastställa om isolationsfelet finns i kabeln eller någon annan stans. Om kabeln är felaktig så är det enda att göra att riva upp golvet och byta ut den eller helt enkelt leva utan den goa värmen. Fabrikationsgarantin har säkert gått ut så där får du nog ingen hjälp.

Tack för svaret! Kan det här uppstå helt plötsligt efter sex år? Man ser inga spruckna fogar i golvet eller något annat tecken på att det rört sig...

Kan det vara fel på jordfelsbrytaren?

Visst kan det vara fel på den. Men en elektriker med rätt mätutrustning kan kvickt konstatera var felet är någonstans. Det kan också vara så att det är något annat det är fel på, men tillsammans med ett litet, i sig inte betydelsefullt, fel på golvvärmen löser det ut jordfelsbrytaren.

Prova att stänga av (skruva ut/slå från säkringarna) till allt annat du har och kör bara denna golvvärmeslinga. Då ser du om den är ensamt skyldig, eftersom det tydligen inte är isolationsfel på nolledaren. Hade det varit det skulle det löst ut jämt och ständigt (såvida inte golvvärmetermostaten är allpolig, vet inte om den måste vara det, kanske?).

• Gilla
feRRo
  • Laddar…
För en vecka sedan löste den inte ut jämt och ständigt men numer gör den det. Jag skall testa att skruva ur övriga säkringar! Tack för tipset! Har även varit i kontakt med säljaren som säger att han inte varit med om felet tidigare och han lät ärligt förvånad!

Jag skruvade ut alla andra säkringar och satte på värmegolvet och jordfelsbrytaren löste ut så fort termostaten satte igång. Vad var det där med isolationsfel på nolledaren? Hur kan det uppstå? Hur kan man kolla om det är det som är problemet?

Jag tycker att det låter konstigt att värmeslingan skulle gå sönder helt plötsligt efter 6 år...

Innan du (eventuellt) kontaktar säljaren, ta först reda på dina juridiska möjligheter ( http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=27326;start=all )

Notera att du köpt en bostadsrätt i en fastighet och inte en fastighet, så lagstiftningen är helt annorlunda. Jag kan tyvärr inte dessa bostadsrättslagar, bara att många i detta forum glömmer bort att det är skillnad mellan dessa lagar, och därmed kanske även dina möjligheter att kräva något av säljaren.

Sedan kan ett jordfel inträffa precis var och när som helst i fuktiga miljöer. Just nu har jag en diskmaskin som dj-as. En elektrisk golvvärmekabel kan nog vad som helst hända med genom vatten och fukt på golvet. För min diskmaskin fungerar några veckor, men sedan tränger fukten från maskinen in, sedan när allt torkat upp fungerar den ett tag igen osv. Jag har kollat alla kablar, ser inget fel, men lika f-t löser brytaren ut, och fukten från torkningen i diskmaskinen har visat sig vara boven i mitt fall.

Isolationsfel i sådana här fall uppstår ofta när utrustningen åldras, speciellt om den dessutom utsätts för värme. Det är naturligtvis inte något ovanligt, varken i en golvvärmeslinga eller i en diskmaskin. Den isolerande plasten kan få sprickor, som man inte ser med blotta ögat, men de kan vara tillräckliga för att så mycket fukt ska tränga in, att det löser ut en jordfelsbrytare när man får spänning på. Med en toppspänning gentemot jord på över 300 V ska det inte så mycket till för att komma över de 30 mA som en jordfelsbrytare löser ut vid.

När jordfelsbrytaren löser ut sker det för att det finns en överledning till jord någonstans. Det spelar ingen roll om det är från fasledaren (spännings- och strömförande) eller nolledaren (strömförande), den löser ut i alla fall. Skillnaden är att ett isolationsfel i nolledaren löser ut jordfelsbrytaren även om kretsen inte är tillslagen, såvida inte brytningen till kretsen är allpolig, dvs att även nolledaren bryts när man slår från. I ditt fall golvvärmefall är det uppenbarligen inte så, då jordfelsbrytaren bara löser ut när golvvärmen är tillkopplad. Det är alltså från den spänningsförande halvan som problemet kommer.

Jag hade ett motsvarande problem en gång, med en vattenkokare. Den något mindre elkunniga hustrun (själv är jag civilingenjör i elektroteknik och har hållit på med elsystemkonstruktion och automation i mer än 20 år) hade med goda avsikter diskat vattenkokaren, genom att helt sonika doppa den i diskhon.
"Plopp" sa jordfelsbrytaren, så fort hon försökte slå till den sen. Vi skakade, blåste och torkade, så gott det gick. "Plopp" sa jordfelsbrytaren ändå. Jag fick tillfälligt fixa ett uttag vid sidan om jordfelsbrytaren, sätta på kokaren, lyssna på "fsssss" i den och sen var det problemet löst. Värmen torkade upp den själv.

I ditt fall hade jag provat slingan med en megger, men i ett nödläge, utan tillgång till lämpliga mätinstrument, hade jag provat att köra slingan med förbikopplad jordfelsbrytare. Givetvis med övervakning och inga ungar/husdjur i badrummet, ifall det blir strömförande någonstans. Bara för att se om det säger "poff" i säkringen också, eller om det bara är smygpunka, så att säga. Om inget alls händer hade jag låtit den vara till ett tag, innan jag provat med jordfelsbrytaren igen. Har du tur håller det sen. Gör det inte det kanske det hörs/syns var felet är.

Notera att det här inte är lämpligt/lagligt att ge sig på för gemene man.

Du skriver att den snabbt blivit sämre, det tyder på att det är ett fel som uppstått nu.

Att du har ett isolationsfel någonstans på slingan eller ev. vid termosdtaten är ju helt uppenbart. Men jag funderar på om det kan vara så att du även har ett fuktproblem i badrummet. Värmeslingor ligger noramlt förlagda i flytspackel under tätskiktet (finns något fabrikat som skall läggas ovanpå tätskiktet). Antag att det alltid funnits en skada på isolationen i kabeln, en spricka, eller en skärskada från verktyg vid flytspacklingen. Men det är ingen kontakt mellan värmetråden och den omkringliggande jordstrumpan. Om det då kommer fukt i golvet (skadat tätskikt) så tränger det in vatten i skadan på kabeln, och jordfelsbrytaren kan lösa ut.

men som flera här är inne på, du måste få detta uppmätt med isolationstestare (megger) då går det att avgöra om felet är på slingan eller någon annanstans. Antingen om du känner någon som har en och kan hjälpa dig, eller enklast, ring efter en elektriker. Observera att detta är ett fel som troligen inte visar sig om du mäter med en vanlig multimeter (den lägger på aldeles för låg mätspänning).

Vad gäller ersättning från säljaren så tror jag att dina juridiska möjligheter är mycket begränsade. Det hindrar ju inte att du försöker begära ersättning. Om det visar sig att säljaren själv har installerat detta så kan ju ev. hot om polisanmälan kanske göra effekt (allmänfarlig vårdlöshet, brott mot ellagen, finns säkert fler rubriceringar). Däremot så lönar det sig troligen inte att faktiskt anmäla.

Tack för svaret! Ja det tycker jag låter som en rimlig förklaring att tätskiktet är otätt. Den tidigare ägaren bodde själv i huset medans vi är fyra personer. Vi använder antagligen duschen mer och belastar bristen i tätskiktet mer och därför märks det först nu kanske.

Om det är tätskiktet som är otätt så borde jag kanske tala med försäkringsbolaget?

T
Valken skrev:
Jag skruvade ut alla andra säkringar och satte på värmegolvet och jordfelsbrytaren löste ut så fort termostaten satte igång.
Bryt all ström till badrummet i säkringsskåpet, montera bort plastkåpan till termostatet och blås på denna i några minuter med en hårtork, alt kolla om det är någon rengörings-gegga som tagit sig in där. Om felet kvarstår efter detta är det då antingen golvgivaren och dess kabel eller själva värmeslingan som "läcker" mot jord.

Anledningen till detta tips är en polare som råkade ut just för detta i en nyinköpt lägenhet. föregående ägare hade låtit en städfirma göra rent och dom hade lyckats trycka i vatten med rengöringsmedel i själva plastkåpan för termostatet. Du kan ju kolla om du har springor/gälar uppe eller på sidan av plastkåpan där det kan ha kommit in vatten, eller så har man helt enkelt blåst på med duschmunstycket runt hela badrummet vid senaste storrengöringen.

Tack för tipset. Jag har dock testat att byta hela termostaten så det hjälper nog inte mig. Dessutom så fungerade värmen finfint i ett par tre veckor efter det att vi flyttade in. Det blir nog till att ringa försäkringsbolaget på måndag...

var det inte i plus ett inslag om någon som köpt en bostadsrätt där tidigare ägare gjort badrummet felaktigt? (tätskiktet). kan väl bli dyrt om det blir vattenskada tex hos grannen under.... :(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.