Vi har köpt och av leverantören fått ett nytt kök av märket Siematic (tyskt) installerat. Elektrikern som satte upp och installerade ljusrampen meddelade då att leverantören inte fått rätt eluttag och att han egentligen inte ville montera rampen då denna inte följer Svensk Standard. Han vad dock "snäll" och monterade ändå.

Nu vill jag att min köksleverantör skall byta kontakterna till petskyddade, har jag rätt att begära detta?

Vad är en rimlig kompensation för att själv hitta rätt uttag (som passar), köpa hem och få hit en elektriker och be honom att byta?

Tackar!

robin

Osäker på om det är ett krav att uttag skall vara petskyddade (dvs om icke skyddade uttag är direkt förbjudna). Om ex. elektrikern vägrat installera rampen så hade du troligen haft ett säkrare case mot leverantören.

Nu vet jag iofs inte hur din ramp ser ut, men det är ju ofta väldigt speciella uttag som sitter i belysningsramper, inget man hittar hos normala svenska leverantörer. Bäst vore nog om tillverkaren av rampen har även petskyddat utförande.

I installationsreglerna SS 436 4000 så framfår det i 552.1 att "Nätanslutna uttag skall antingen vara försedda med petskydd eller placeras/utföras så att risk för
barnolycksfall begränsas.
ANM – Vid användning av uttag som inte är utförda med petskydd kan risk för barnolycksfall begränsas genom att uttagen:
– placeras minst 1,7 m över golv eller mark, eller
– är skyddade av fast inredning eller stationär utrustning såsom spis eller kylskåp, eller
– är blockerade, eller
– är försedda med självstängande, självlåsande lock."

Sedan tror jag att standarden för belysning med eluttag så finns inget krav att dessa belysningsramper skall vara i petskyddat utförande men för att installera dem i Sverige så är det krav vilket gör att de allra flesta tillverkare har dessa i petskyddat utförande. Oftast då designade utländska företag som inte uppfyller detta och då får man kanske lite problem.

Rimligt kan vara att få petskyddade uttag på en ny ramp för att byta ut men jag kan täönka mig att leverantörerns åtagande inte sträcker sig längre. Men allra helst så borde man få alla extra kostnader betalda. Beror vä l även på hur diutt avtal med leverantören ser ut..... ;)

Placeringen/design av uttagen fyller inget av de 4 kriterier som begränsar risken för olyckor med barn. Dessutom säger köksleverantören att han på andra kök av samma märke har fått petskyddade uttag!

Avtalsmässigt så har vi beställt och köpt allt material och installation från samma firma och i samma kontrakt. Givetvis har jag inte i kontraktet specat att maskiner & installationer mm skall fylla SS. Om jag köper en BMW så kommer jag inte heller att speca säkerhetsbälten, avgaskrav och andra delar som Sverige ställer krav utan förutsätter att gällande regler fylls (och att en intelligent BMW-ingenjör har koll på detta).

Blir intressant att se vad de gör, jag har innehållit en liten del (5%) av slutsumman tills vi kommit överens/åtgärdat.

Robin

Verkar då bli en akademisk fråga för leverantören att hos sin tyske leverantör beställa en petskyddad armatur och sedan ett byte. Sedan så behöver du inte hänsvisa till gällande SS i detta fall då föreskrifterna pekar på denna SS så den skall uppfyllas om inte installatören kan visa dokumenterat att hans lösning är lika säker som SS.

Bra att hålla inne pengar då blir de villigare att lösa problemen.....

Lycka till.....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.