2 905 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
ip-klass på spott i duschtaket?
Hejsan
Såg idag från övervåningen (bjälklaget öppet) att jag ser ner genom ramen på spotten som sitter i duschens tak på bottenvåningen. Elektrikern sa att spotten var helt säkrad för fukten, men för mig ser det ut som att det måste komma upp drösvis med fukt där. Om inte lampan skadas så lär ju bjälkar o annat i taket göra det. Ska det se ut så? Plåtburken som värmeskyddar ligger ju på inget sätt tätt mot takgipset heller.
Hoppas ni förstår hur jag menar.
mvh joakim
Såg idag från övervåningen (bjälklaget öppet) att jag ser ner genom ramen på spotten som sitter i duschens tak på bottenvåningen. Elektrikern sa att spotten var helt säkrad för fukten, men för mig ser det ut som att det måste komma upp drösvis med fukt där. Om inte lampan skadas så lär ju bjälkar o annat i taket göra det. Ska det se ut så? Plåtburken som värmeskyddar ligger ju på inget sätt tätt mot takgipset heller.
Hoppas ni förstår hur jag menar.
mvh joakim
Självfallet bör ju det upptagna hålet vara anpassat till spotens storlek.
Är det inte det, eller varför sluter inte spoten tätt mot taket?
Likaså bör ju skyddsburken sluta tätt taket ovanifrån.
Helst bör det väl finnas en tätningslist, eller latexsträng runt.
Är det inte det, eller varför sluter inte spoten tätt mot taket?
Likaså bör ju skyddsburken sluta tätt taket ovanifrån.
Helst bör det väl finnas en tätningslist, eller latexsträng runt.
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Skyddeburken behöver inte vara tät mot underlaget utan det beror på vad som finns i bjälklaget, dess uppgift är att hålla bort tex isolering och annat som kan lägga sig mot lampan så att den blir överhettad. Har man tex. "skivor" i bjälklaget kan glappet vara relativt stort utan att nån risk föreligger men har man tex. sågspån blir ju kravet på täthet ett hlt annat.
så det är som vanligt det finns ingen "sanning" som gäller för alla tänkbara möjligheter.
Spottar med kapslingsklass IP 44 brukar ha en "latex" tätning mot taket och ha ett skyddsgas med tätning
så det är som vanligt det finns ingen "sanning" som gäller för alla tänkbara möjligheter.
Spottar med kapslingsklass IP 44 brukar ha en "latex" tätning mot taket och ha ett skyddsgas med tätning
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden