22 112 läst ·
10 svar
22k läst
10 svar
Diskmaskin & elutag på samma säkring?
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Troligen OK (är ej behörig), men inte så lämpligt. På uttag i kök kopplar man ofta in stor last typ kaffebryggare eller brödrost. En diskmaskin drar ofta minst 2kw, kopplar du då in en brödrost på 1500w eller vattenkokare på 2kw så går säkringen.
Lagligt är det väl men jag skulle då inte vilja ha det så.. Så fort du startar diskmaskinen, BÖR (skall) du inte använda något av uttagen till något.. kanske en lampa då.
Sen skulle ja rekomendera att inte inte ha alla 5 uttag på samma säkring heller. Det är ju alltid trevligt att kunna köra tex vattenkokare och brödrost på samma gång utan att säkringen går.
Sen skulle ja rekomendera att inte inte ha alla 5 uttag på samma säkring heller. Det är ju alltid trevligt att kunna köra tex vattenkokare och brödrost på samma gång utan att säkringen går.
Skulle jag ha chans skulle jag dela så mycket det går men just nu har jag belysning hela undervåning, bänkbelysning m elutag kök, Kylfrys och micro på samma 10A. Ärligt har säkringen inte gått en enda gång utan att hålla stor koll på vad man gör. Gissar att detta beror på att man sällan vill ha diskmaskinen igång när man är i köket.
Det är ok att ha det så men precis som dom andra säger så kan det vara bra att dela upp på åtminstone 2 säkringar till uttagen. Annars så kör du med en 16 A säkring på alla uttagen så kommer den säkert att hålla i alla normala fall.d-sajn skrev:
Sista köket jag installerade så hade jag egen säkring till
-Diskmaskin + uttag vid diskbänk + spisfläkt
-Mikro
-Kylskåp (egen jfb)
-Övriga uttag i köket (arbetsbänkar, vid golvet)
-Belysning
P'sis så har jag i mitt kök: Trefas delas upp i köket till diskmaskin, micro och uttag.
Elisen kommer på tisdag, det är bara det att jag håller på och tilläggsisolerar från insidan och tänkte då putta in flexislang (med tillåtelse från elisen
(så slipper vi den diskussionen...)), och vill då ha så få slangar som möjligt eftersom det är ca 15meter och det blir en sjuhe¤%etes massa reglar att borra igenom.
kommer nog dock att dra fram 3 rör, diskmaskin, eluttag (totalt 8st) samt belysning ovanför fönster på den sidan.
kommer nog dock att dra fram 3 rör, diskmaskin, eluttag (totalt 8st) samt belysning ovanför fönster på den sidan.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Om du nu har möjlighet att dela upp uttagen på fler säkringar utan att riva väggar etc, så gör det!
Om du funderar lite på vad du har för typ av förbrukning i köket på uttagen. Kaffebryggare, vattenkokare, micro, brödrost, mixer osv. Du kommer inte att kunna göra micro och kaffebryggare samtidigt utan risk att säkringen löser ut, brödrost o kaffebryggare går inte heller. Och skulle det trots allt gå nu så kanske du skaffar en ny micro eller kaffebryggare med lite större effekt om något år etc.
Jag skulle dra fram 2 rör till bara uttag, och dessutom låta något av uttagen gå på samma som belysningen, den drar inte så mycket. Dessutom om det är 15 m så skulle jag inte dra flexslang utan VP rör. Jag har dålig erfarenhet av slangen.
Om du funderar lite på vad du har för typ av förbrukning i köket på uttagen. Kaffebryggare, vattenkokare, micro, brödrost, mixer osv. Du kommer inte att kunna göra micro och kaffebryggare samtidigt utan risk att säkringen löser ut, brödrost o kaffebryggare går inte heller. Och skulle det trots allt gå nu så kanske du skaffar en ny micro eller kaffebryggare med lite större effekt om något år etc.
Jag skulle dra fram 2 rör till bara uttag, och dessutom låta något av uttagen gå på samma som belysningen, den drar inte så mycket. Dessutom om det är 15 m så skulle jag inte dra flexslang utan VP rör. Jag har dålig erfarenhet av slangen.
Håller med, gärna så många grupper som möjligt!
Samtidigt är det dock så att man under en begränsad tid utan problem kan köra betydligt mer än märkströmmen (det dubbla på en trög säkring?). Alltså brukar jag kunna använda kaffebryggare och brödrost samtidigt på den ena gruppen eller micro (om den körs utan grill) samtidigt som diskmaskin på den andra.
När jag mini-renoverar köket nu i vår ska jag iallafall dra fram en extra grupp, den nya micron vill ha lite mera kräm.
Samtidigt är det dock så att man under en begränsad tid utan problem kan köra betydligt mer än märkströmmen (det dubbla på en trög säkring?). Alltså brukar jag kunna använda kaffebryggare och brödrost samtidigt på den ena gruppen eller micro (om den körs utan grill) samtidigt som diskmaskin på den andra.
När jag mini-renoverar köket nu i vår ska jag iallafall dra fram en extra grupp, den nya micron vill ha lite mera kräm.
Klicka här för att svara