Har haft en tråd tidigare kring detta men jag lyckades inte hitta den så det fick bli en ny.

Jag har 1 st stuga utan el och 1 st solpanel (90w). Nu behöver jag bara se till att montera upp och koppla ihop allt också. Har ett par funderingar:

På solpanelen sitter två kablar fabriksmonterade som är 4mm. Jag har tänkt att ha solcellen på ladugårdstaket ca 25m från stugan (där batteri och regulator finns). Jag inser att 4mm kablar blir lite tunnt för den sträckan. Kan man skarva på grövre kabel på de befintliga eller måste man slita bort dem och försöka sätta samma dimension hela vägen? Problemet är att de sitter in i någon form av oöppningsbar vattentät kopplingslåda som jag gärna inte vill förstöra och bryta upp.

Om man tar en 4x10mm jordkabel - kan man köra + i två av ledarna och - i två och på så sätt få förluster motsvarande en 2x20mm kabel?

Någon elkunnig som kan hjälpa mig lite

grutt skrev:
Har haft en tråd tidigare kring detta men jag lyckades inte hitta den så det fick bli en ny.

Jag har 1 st stuga utan el och 1 st solpanel (90w). Nu behöver jag bara se till att montera upp och koppla ihop allt också. Har ett par funderingar:

På solpanelen sitter två kablar fabriksmonterade som är 4mm. Jag har tänkt att ha solcellen på ladugårdstaket ca 25m från stugan (där batteri och regulator finns). Jag inser att 4mm kablar blir lite tunnt för den sträckan. Kan man skarva på grövre kabel på de befintliga eller måste man slita bort dem och försöka sätta samma dimension hela vägen? Problemet är att de sitter in i någon form av oöppningsbar vattentät kopplingslåda som jag gärna inte vill förstöra och bryta upp.

Om man tar en 4x10mm jordkabel - kan man köra + i två av ledarna och - i två och på så sätt få förluster motsvarande en 2x20mm kabel?

Någon elkunnig som kan hjälpa mig lite
Det går väl bra. Du får ca 0,5 V i spänningsfall per 100 W du plockar ut. En bättre ordning är väl att flytta batteriet till stugan, iaf om du tänkte plocka ut mycket mer än 100 W.

Mikael_L
grutt skrev:
På solpanelen sitter två kablar fabriksmonterade som är 4mm. Jag har tänkt att ha solcellen på ladugårdstaket ca 25m från stugan (där batteri och regulator finns). Jag inser att 4mm kablar blir lite tunnt för den sträckan. Kan man skarva på grövre kabel på de befintliga eller måste man slita bort dem och försöka sätta samma dimension hela vägen?
Du kan skarva på fr.o.m dina 4kvmm-kablar, du vinner minimalt med ledningsresistans genom att byta, för jag förutsätter att det är ganska korta stumpar med 4kvmm.

Svar ja.

Se till att du får vettiga (bra alltså) grejer som du skarvar med, för resistansen i sämre prylar och dåligt kontakterade kabelskor kan vara förödande, för att inte tala om ev oxid och sånt som kan komma med tiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.