Hej! Har nyligen hittat hit till detta eminenta forum men en sak skrämmer mig faktiskt. Läste lite på tråden "törs du verkligen hempula med din el". Människor som har kunskap har ett ansvar, jag tycker att det olyckligt när man föringar behörighetskrav.

Många har tillräcklig kunskap utan att inneha behörighet men det finns tyvärr en antal personer som "hempular" utan att egentligen förstå någonting. Dessutom är det faktiskt lag på att man ska ha behörighet för att utföra elinstallationer, detta kan t.ex. avgöra om försäkringsbolag ska ersätta vid skada eller brand.

Ursäkta om jag är lite tråkig så dagen innan nyårsafton :-/

/ fasen

Hej själv

Den intressanta frågeställningen är igentligen:

om de med kunskaper behöriga eller ej, inte ger råd och tips, kommer den mindre kunnige koppla ändå?

Min uppfattning och erfarenhet är ja, de kopplar ändå och då är all hjälp bättre än ingen hjälp.

Iom att matrialet är tillgängligt och att det för det första är rent ut sagt svårt att få tag i en elektriker som kan tänka sig att göra småjobb så finns det ofta i realiteten inget alternativ till att göra det själv.

Själv saknar jag behörighet och har jag gjort behörighetskrävande jobb. Japp det har jag. Nu råkar jag ha tillräckliga kunskaper för att jobbet ändå är fakmanamässigt utfört men det är formellt fel ändå

Hejsan

Själv tycker jag att du har rätt om el-matriel finns ju så lätt att köpa på marknaden
billigast är nog ÖB samt att en elektriker att göra små jobb åt en privatperson
är nästa omöjligt att få

Själv saknar jag behörighetn, men råkar jag ha tillräckliga kunskaper och jobbet är fackmanamässigt utfört men det är formellt fel ändå

Utbildad Industri repatartör som nu sadlar om till Installations elektriker

om de med kunskaper behöriga eller ej, inte ger råd och tips, kommer den mindre kunnige koppla ändå?

Min uppfattning och erfarenhet är ja, de kopplar ändå och då är all hjälp bättre än ingen hjälp.

Det ligger någonting i vad du skriver.

/ fasen

Hej,

Här har ni en glad gör-det-självare som håller på att renoverar en lägenhet. Renoveringen har bl.a. inneburit en del flyttande av väggar vilket leder till flytt av uttag och brytare.

Jag är fullt medveten om att behörighet krävs för att få ändra sådana här saker själv. Jag har också respekt för el i sig och vet att det kan gå illa inte bara om man får ström i sig utan även brandrisken. Jag kan inte mer om el än att jag har läst några grundläggande kurser på högskola på en maskin civliingenjörsutbildning. På en högskole utbildning får man dock en bra grund i lärande, dvs man lär sig hur man tar in relevant information (må vara många gånger på en teoretisk istället för praktisk grund)

Glad i hågen så tänkte jag för att spara in kostnaden för en elektriker att det är väl lika bra att se till att skaffa sig en grundläggande behörighet för elinstallationer. Tänkte som så att man ska väl köpa hus nån gång också så att kunskaperna kan säkert behövas vid mer än ett tillfälle.

Döm om min förvåning då jag efter lite efterforskningar upptäcker att jag för att få den enklaste behörigheten, dvs den som behövs för att koppla in ett nytt eluttag eller flytta en strömbrytare, så behöver jag 2-3 års yrkesutbildning följt av 6 års fulltids praktiserande under övervakning av en redan behörig elektriker.

Detta är inte bara skrattretande utan även i mina ögon hopplöst byrokratiskt och naturligtvis nåt som har lobbats fram av branchen under lång tid för att minimera konkurrensen.

Man kan också säga så här att om jag bestämde mig för att lägga ner min nuvarande karriär och skola om mig på nytt så skulle jag kunna välja att bli kirurg och hunnit skära upp många människor långt innan jag hade fått behörighet för att installera ett elurtag. Känns inte rimligt ur riskminimeringsperspektiv tycker iallafall jag.

Så där ja, nu har jag sagt min mening och jag står redo för att huka mig när en eventuellt kommande pajkastning drar igång. ::)

Gott Nytt År!

(Ska tilläggas att det motvilligt blir en elektriker som får fixa mina uttag hemma, jag har inte tid att vänta 8 år på att få det färdigt)

Ja det är klart att det är byråkrati att det krävs praktik för behörighet till ett praktiskt arbete!?
För begränsad behörighet är praktiktiden 2 år, men det är gränsfall att det räcker till det jobb du har i lägenheten.

/Fotografen, fd elmontör och numera byråkratisk praktiker ;)

Min erfarenhet:

Jag renoverade mitt hus själv, inklusive all el. Hade ingen utbildning, utan frågade mig fram, använde detta forum och internet i övrigt.
När jag några år senare utbildade mig till elektriker upptäckte jag att det mesta jag gjort i okunskap, var långt över det reglerna kräver.
Summa; Idag har jag en bättre installation än jag haft om jag gjort den med kunskap.

Fast det har egentligen inget med ämnet att göra :)

Citat

för att koppla in ett nytt eluttag eller flytta en strömbrytare, så behöver jag 2-3 års yrkesutbildning följt av 6 års fulltids praktiserande under övervakning av en redan behörig elektriker.
Detta är inte bara skrattretande utan även i mina ögon hopplöst byrokratiskt och naturligtvis nåt som har lobbats fram av branchen under lång tid för att minimera konkurrensen.

Jag kan inte se något skrattretande i att det krävs praktik o teoretisk utbildning för att bli behörig elektriker. Det har knappast med konkurrens att göra, det handlar om elsäkerhet. Två till tre år på gymnasiet och två år som lärling kanske låter mycket men jag tror att det behövs.

/ fasen

Mikael_L
Jag tycker ändå att bjoli har en poäng.
Det krävs inte lika lång praktikperiod av en kirurg, narkosläkare eller flygplanspilot, som att deras jobb inte kan utsätta andra människor för livsfara!!

En busschaufför tar sitt körkort med en 30-60 timmars praktiskt övande + en del teori, sen är det bara att kasta sig in i buss och köra folk i branta backar i Norge och Alperna. (Jag har busskort själv, men har inte kört på många år, och jag skulle självklart neka att ta en körning på norska bergsvägar om någon frågade, där får man inte göra fel!!)

Varför krävs det mindre praktik av en snickare, innan han får snickra bärande konstruktioner i hus (om dom rasar så omkommer människor) än det krävs av en elektriker innan han får börja att dra den livsfarliga elen ?

Blott Sverige svenska krusbär och elektriska bestämmelser har   ;D

S
LeoBalk skrev:
Blott Sverige svenska krusbär och elektriska bestämmelser har   ;D
Suck! Och de mest avundsjuka och oförstående invånarna också! ;D

sawsaw skrev:
Suck! Och de mest avundsjuka och oförstående invånarna också! ;D

Men vi har få elolyckor... :)

Börjar det inte bli dags för en moderator att stänga den här tråden.

Kan vi inte försöka begränsa den här typen av diskussion till tråden om "våga göra elarbeten ..."

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.