Ännu en tråd på detta kära tema!

Jag har köpt in 6 st 12v/20w spots från elbutik.se. Ska sänka taket med 45*70 reglar och 13mm gips. Avstånd mm inga problem. Däremot en fråga kring koppling till trafo. Jag har också köpt 2 st runda trafo på 20-70w, en trafo klara alltså 3*20w. Trafon har 2 sladdar som ska kopplas in till 220v (brun och blå), i andra änden så har den 2 vita. Alla spots har 2m kabel och slutar med en skalad ända (medföljer dock ampkontakt).
Kan jag ta en vanlig skruvplint och koppla brun på en skruv och blå på en skruv och sedan 3 st från spott till brun och 3 till blå? Lite oklart om jag är tydlig men det är en sen timme :o Alltså en vanlig sockerbit och brun/blå på ena sidan och på andra sidan sockerbiten en sladd från varje spott till blå och en från varje spott till brun...??

Jag har en elektriker som ska koppla in men vill gärna provmontera för att kolla hur jag ska placera spottarna.

Jag antar att du menar att du vill koppla in spottarna på de vita trådarna som kommer ur trafon?.

För den blåa och bruna var ju 230V eller?

På 12V sidan kan du koppla med skruvplint eller sockerbit. Du måste dock se till att ledningarna till varje spot från trafon är max 2m (gäller de flesta trafos). På 230V sidan däremot så måste tråden kopplas inne i en dosa. Jag tror att den trafon du menar måste placeras i sin helhet inne i en dosa. Trådarna till den är inte godkända att ligga utanför dosa eller rör (Om det är den traf jag tror att du menar).

Tack för inputen!

Naturligtvis, sen var timmen när jag skrev ;D Jo brun/blå är till 230v och den ur andra änden på trafon kommer två vita. Så ena sidan sockerbit vit+vit från trafo, andra sidan sockerbit 3 sladdar i varje hål, en från varje spott i varsitt hål, max 2m kabel på 12v sidan.

Fattade jag rätt?

Låter som du har fattat rätt. Men hur tänker du placera trafon? Den får inte ligga öppet, 230V trådarna är bara "primärisolerade" det innebär att det måste finnas ytterligare ett isolerande lager. Tanken är att den skall monteras i dosa.

Sedan är jag faktiskt lite osäker på om du får ha sockerbiten med 12V inne i samma dosa som du har 230V kopplingen. Troligen inte.

Jo tur att den permanenta inkopplingen ska göras av behörig elektriker. Jag ska bara provisoriskt få det att lysa för att se hur placeringen skall vara. Trafon hade jag i min enfald? tänkt knuffa upp genom spotthålet närmast elsanslutningen. Det är en liten rund rackare från elbutik.se som är endast 50mm i diameter. Får se vad herr elektriker säger om det...

Det finns andra transformatorer som är avsedda för detta. Där har du ett kopplingsutrymme under en lucka på själva trafon. Då kan man dra lämplig kabel fram till trafon.

Min trafo går att skuva upp och byta kablar som beskrivs. Dock är den blå och bruna inkapslad i en vit också, då är det OK enligt vad som tidigare skrevs?

Då låter det som att det är en annan traf än den jag har sett. Låter som du har en kabel inte lösa trådar. Då borde det vara OK att inte ha den i en dosa.

Sedan är jag faktiskt lite osäker på om du får ha sockerbiten med 12V inne i samma dosa som du har 230V kopplingen. Troligen inte.[/quote]

...........................................................................................................................
Japp, det får man ha, dock ska/bör man ha en skilje vägg i dosan, som separera olika spänningar.

MEN båda kabel typerna skall vara isolerade för den högsta spänningen/strömmen som kan förekomma io dosan...

/richard

Fast man får väl förutsätta att de trådar som kommer ur trafon uppfyller det kravet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.