Jag planerar att förbättra garderobsutrymmet i sovrummet och tycker det skulle vara trevligt om man kunde ha belysning som tänds/släkts om man öppnar/stänger garderobs dörren. För enkelhetens skull har jag funderat på sådana här lampor från IKEA;

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...ategoryId=16082&chosenPartNumber=10021460

Min fråga är nu om det går att lösa detta enkelt med elen. Jag har ett oanvänt vägguttag ca 10 cm utanför garderoben och det vore ju enklast att helt enkelt borra ett litet hål i sidan av garderoben och koppla en skarvsladd/grenuttag från vägguttaget in i garderoben. Är detta ok? Om ja, går det även att koppla vidare från grenuttaget i garderoben, genom ett borrat hål, till den anslutande garderoben?

Ett annat alternativ vore att "planera om" garderoben så att vägguttaget hamnade "inne i" garderoben. Jag skulle då såga ett hål i baksidan av garderoben så att vägguttaget hamnar i garderoben (något jag har sett i köksskåp). Vore detta ok? Skulle jag i detta fall kunna koppla en skarvsladd/grenuttag från vägguttaget, genom ett borrat hål, till den angränsade garderoben?

Det sista alternativet, som jag ser det, vore att installera ett nytt uttag i garderoben genom att skarva från det befintliga vägguttaget. Installationen skulle då vara utanpåliggande och ske genom garderoberna. Jag förstår att jag skulle behöva anlita en elektriker för detta men vore det möjligt? Var skulle uttaget fästas, i garderoben eller på väggen bakom (med ett utsågat hål i garderoben)? Vilken kabel skulle användas, EKRK?

Vilket av dessa alternativ är bäst, enklast etc. Finns det andra alternativ?

Det framgår ju inte av texten eller bilden om armaturen du länkar till har stickproppsanslutning, men jag misstänker att det är en vanlig enkel eurokontakt.

Jag kan inte se något hinder till att du i så fall ansluter dem via en skarvsladd eller ett grenuttag till ditt befintliga uttag. Går garderoben att flytta som du skriver, så blir det ju kanske en ändå snyggare lösning med ett hål baktill i garderoben, och så kanske bara en grenkontakt (typ någon av dessa http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=382155) fungerar.

Att sätta upp ett nytt uttag är naturligtvis också möjligt, men som du beskriver det hela så verkar det vara lite överdrivet.

Nu är ju jag inte behörig för fem öre men är det en vanlig "lös" garderob så borde man ju kunna se det som ett vitrinskåp och dessa får man ju "stickproppa" så då borde det ju gå fint att göra ett lagom hål att peta ut kontakten genom och ansluta bara.

Är det en fast byggd garderob då skulle jag nog helst vilja se ett uttag i garderoben

Det blir nog så att jag planerar om garderoben lite så att vägguttaget hamnar inne i garderoben, behöver ju då bara såga ut för uttaget bak i garderoben.

Jag undrar dock fortfarande vad som gäller avseende skarvsladdar/grenuttag inne i garderoben. Jag kommer att ha några av IKEA:s PAX-garderober ståendes bredvid varandra och vägguttaget kommer att hamna inne i ena garderoben. Jag vill ju helst ha belysning även i den anslutande garderoben och undrar om det är tilåtet att borra ett hål i garderobernas "väggar" och lägga en skarvsladd från vägguttaget till den anslutande garderoben. Finns det några förutsättningar för att det skall vara OK, måste det vara en viss typ av kabel etc?

Det går nog alldeles utmärkt med sladdar och uttag och borrning mellan garderoberna, det jag bekymmrar mig över är om det finns ens en teoretisk chans att kläder och annat brännbart kommer mot lampan. om därren lämnas på glänt så blir det varmt efter en stund.

Prototypen

Mikael_L
Använd en lågenergilampa !

Jovisst är det bra med lågenergilampor men de ger så dåligt ljus från start. Man kommer att hitta kallingarna innan ljuset är någelunda. Det går inte att motivera en lågenergilampa av ekonomiska skäl.

Prototypen

Mikael_L
Ja när ska det komma sådana som tänder direkt, och ger varmt ljus också ... ::) :P

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.