Var står det att det är olagligt? Jag har aldrig sett i Elinstallationsreglerna att det finns krav på minimumdiameter på rör för förläggning av FK. Så länge materialet uppfyller isolationskravet och ledningarna utan problem går att byta ut så ser jag inga hinder. Anhopning blir heller inget problem då man inte får in speciellt många kablar. Det är inte så att du menar de tabeller som finns för rekommenderat max antal ledare i VP-rör?

pefo skrev:
Var står det att det är olagligt? Jag har aldrig sett i Elinstallationsreglerna att det finns krav på minimumdiameter på rör för förläggning av FK. Så länge materialet uppfyller isolationskravet och ledningarna utan problem går att byta ut så ser jag inga hinder. Anhopning blir heller inget problem då man inte får in speciellt många kablar. Det är inte så att du menar de tabeller som finns för rekommenderat max antal ledare i VP-rör?
Jag läser i elkos elhandbok från 2006 (det kan ju ha ändrats sen dess, men...)

Enligt Svensk Standard SS 424 14 24:

Antal ledningar i VP-rör/flex-slang:

1-5 st 1,5 mm2 får man dra i minst VP16
6-7 st 1,5 mm2 får man dra i minst VP20

1-4 st 2,5 mm2 får man dra i minst VP16
4-6 st 2,5 mm2 får man dra i minst VP20
7 st 2,5 mm2 får man dra i minst VP25

1-2 st 4 mm2 får man dra i minst VP16
3-4 st 4 mm2 får man dra i minst VP20
5-6 st 4 mm2 får man dra i minst VP25
7 st 4 mm2 får man dra i minst VP32

1-3 st 6 mm2 får man dra i minst VP20
4-5 st 6 mm2 får man dra i minst VP25
6-7 st 6 mm2 får man dra i minst VP32

1-2 st 10 mm2 får man dra i minst VP20
3-4 st 10 mm2 får man dra i minst VP25
5 st 10 mm2 får man dra i minst VP32
6-7 st 10 mm2 får man ej dra i VP-rör

Under dom åren jag jobbade med ren elinstallation i hushåll så var VP8, 10 och 12 enbart använt i larmanläggningar och andra svagströmsaplikkationer.

Precis vad jag misstänkte. Det där är 'Svensk Standard' och inte någon lag eller föreskrift. Svensk Standard är en skrift som beskriver hur man lämpligast utför en elinstallation för att man skall ha elinstallationer som ser ungefär ut på samma sätt. Jfr tex med 'Svensk Standard' avseende hur uttag skall placeras. Att använda mindre än VP16 kan vara olämpligt av olika skäl men inte förbjudet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.