Är det tillåtet att rensa en EKK från innehåll och istället lägga i FK?

ThomasLindgren skrev:
Är det tillåtet att rensa en EKK från innehåll och istället lägga i FK?
Nej, då lägger man VP 10 förslagsvis.
Varför skulle man vilja göra så?? Den enda gången det är befogat är om man har två centraler dikt an varandra och skall dra fk mellan centralerna. Då brukar man lägga en bit avskalat ekk-hölje runt fk:n.

VP10?? var finns det?? eller är det bara elektriker-special-special-varor??

electrocuted skrev:
VP10?? var finns det?? eller är det bara elektriker-special-special-varor??
Finns hos vilken grossist som helst.
Bauhaus eller motsvarande kan jag inte uttala mig om, då jag enbart köper grill och trädgårdsgrejor där.

Eller flexslang om man behöver gå lite längre sträckor och vill ha något som beter sig som en kabel när man drar det.

gnistjagare skrev:
Nej, då lägger man VP 10 förslagsvis.
Varför skulle man vilja göra så?? Den enda gången det är befogat är om man har två centraler dikt an varandra och skall dra fk mellan centralerna. Då brukar man lägga en bit avskalat ekk-hölje runt fk:n.
Man brukar göra så men det är inte tillåtet?

Visst får man göra så, det är till för att skydda kablarna, inte för att isolera dem.

falukorv skrev:
Visst får man göra så, det är till för att skydda kablarna, inte för att isolera dem.
Är det nån skillnad på om man skär upp EKK-skalet och trär runt eller om man har det intakt och petar i FK från sidan?

ThomasLindgren skrev:
Är det nån skillnad på om man skär upp EKK-skalet och trär runt eller om man har det intakt och petar i FK från sidan?
Ja det är skillnad, lägger man grundisolerade ledare (t.ex. FK) i öppningsbar kabelkanal (t.ex. din snittade EKK-mantel) ska den endast kunna gå att öppna med hjälp av verktyg och den snittade EKK-manteln lär ju gå att öppna med fingrarna.

Redigerat:
gnistjagare skrev:
Finns hos vilken grossist som helst.
Bauhaus eller motsvarande kan jag inte uttala mig om, då jag enbart köper grill och trädgårdsgrejor där.
varken expressel eller elbutik verkar ha

Det är inte tillåtet att förlägga 1,5mm2 i 10mm vp-rör/slang om det används till starkström, däremot så går det med 16-rör

Om man tex vill skydda fk'n när man går mellan 2 dosor/centraler som sitter direkt intill varandra, eller där fk kommer ut ur ett rör i tak och går in i en lös kontakt som är till för belysning så kan man trä på ekk-skal över fk'n.

Tack, då är det tillåtet att göra som jag gjort alltså.

kravet är dubbel isolering, så det är ok i lagens mening

Lämbonäs skrev:
Det är inte tillåtet att förlägga 1,5mm2 i 10mm vp-rör/slang om det används till starkström, däremot så går det med 16-rör
Då får du börja använda den 10mm som jag använder då, den är godkänd.

gnistjagare skrev:
Då får du börja använda den 10mm som jag använder då, den är godkänd.
Jag kan ha helt fel, det var 3 år sen jag drog lösa rör sist och kollade i tabeller för detta, men enligt det jag kommer ihåg använder man aldrig mindre rör än 16mm när man drar starkström efter som det är olagligt....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.