5 953 läst ·
17 svar
6k läst
17 svar
FK i EKK-skal
Sida 1 av 2
Är det tillåtet att rensa en EKK från innehåll och istället lägga i FK?
Nej, då lägger man VP 10 förslagsvis.ThomasLindgren skrev:
Varför skulle man vilja göra så?? Den enda gången det är befogat är om man har två centraler dikt an varandra och skall dra fk mellan centralerna. Då brukar man lägga en bit avskalat ekk-hölje runt fk:n.
VP10?? var finns det?? eller är det bara elektriker-special-special-varor??
Man brukar göra så men det är inte tillåtet?gnistjagare skrev:
Ja det är skillnad, lägger man grundisolerade ledare (t.ex. FK) i öppningsbar kabelkanal (t.ex. din snittade EKK-mantel) ska den endast kunna gå att öppna med hjälp av verktyg och den snittade EKK-manteln lär ju gå att öppna med fingrarna.ThomasLindgren skrev:
Redigerat:
Det är inte tillåtet att förlägga 1,5mm2 i 10mm vp-rör/slang om det används till starkström, däremot så går det med 16-rör
Om man tex vill skydda fk'n när man går mellan 2 dosor/centraler som sitter direkt intill varandra, eller där fk kommer ut ur ett rör i tak och går in i en lös kontakt som är till för belysning så kan man trä på ekk-skal över fk'n.
Om man tex vill skydda fk'n när man går mellan 2 dosor/centraler som sitter direkt intill varandra, eller där fk kommer ut ur ett rör i tak och går in i en lös kontakt som är till för belysning så kan man trä på ekk-skal över fk'n.
Tack, då är det tillåtet att göra som jag gjort alltså.
Jag kan ha helt fel, det var 3 år sen jag drog lösa rör sist och kollade i tabeller för detta, men enligt det jag kommer ihåg använder man aldrig mindre rör än 16mm när man drar starkström efter som det är olagligt....gnistjagare skrev: