Skulle behöva lite goda råd om hur jag lämpligast tar mig fram med ny el till köket. Situation är som följer:
-Hus ifrån 1960 (dvs gammal el som helt skall bytas ut)
-Kök idag "bestyckat" med 3-fasspis, enfasfrys, enfaskyl och enfasfläkt och därutöver ett fåtal eluttag
-Ont om rör och dom rör som finns sitter på fel ställen (spisen tex skall flyttas ifrån en vägg till en annan). Gamla rören ligger under golvet så det går inte att komma åt dom annat än i ändarna (centralen och dosan)
-Elcentralen ligger i källaren och en bit ifrån köket. (se bild)
-Ny bestyckning kommer att utgöras av 2-fashäll (2x16A), enfasugn (1x16A), enfasfläkt, enfasmicro (10A), enfas diskmaskin (10A), enfas kyl/frys (10A). Med undantag för fläkten så bör alla dessa förbrukare av olika skäl få en egen säkring. Till häll och ugn kommer det dessutom att behövas 4x2,5mm2 och 3x2,5mm2-ledning respektive.
Frågan är hur man lämpligast tar sig fram till alla nya dosor som skall in. Källaren är väl det uppenbara altrnativet. Antingen i kabelkanal eller med klamrade utanpåliggande. Sedan genom hål i golvet in till respektive dosa.
Hur gör man lämpligast övergången ifrån kanal/utanpåliggande förläggning till rör och var? Utanpåliggande kopplingsdosa i källaren och individuella rör därifrån? Eller kan man köra den utanpåliggande rakt in i rören och hela vägen in till dosan?
Tips mottages tacksamt
-h
-Hus ifrån 1960 (dvs gammal el som helt skall bytas ut)
-Kök idag "bestyckat" med 3-fasspis, enfasfrys, enfaskyl och enfasfläkt och därutöver ett fåtal eluttag
-Ont om rör och dom rör som finns sitter på fel ställen (spisen tex skall flyttas ifrån en vägg till en annan). Gamla rören ligger under golvet så det går inte att komma åt dom annat än i ändarna (centralen och dosan)
-Elcentralen ligger i källaren och en bit ifrån köket. (se bild)
-Ny bestyckning kommer att utgöras av 2-fashäll (2x16A), enfasugn (1x16A), enfasfläkt, enfasmicro (10A), enfas diskmaskin (10A), enfas kyl/frys (10A). Med undantag för fläkten så bör alla dessa förbrukare av olika skäl få en egen säkring. Till häll och ugn kommer det dessutom att behövas 4x2,5mm2 och 3x2,5mm2-ledning respektive.
Frågan är hur man lämpligast tar sig fram till alla nya dosor som skall in. Källaren är väl det uppenbara altrnativet. Antingen i kabelkanal eller med klamrade utanpåliggande. Sedan genom hål i golvet in till respektive dosa.
Hur gör man lämpligast övergången ifrån kanal/utanpåliggande förläggning till rör och var? Utanpåliggande kopplingsdosa i källaren och individuella rör därifrån? Eller kan man köra den utanpåliggande rakt in i rören och hela vägen in till dosan?
Tips mottages tacksamt
-h
Gå upp med EKK från centralen i källaren genom golvet till de olika förbrukarna. Förläggning i rör ser jag inget behov av, utom möjligen ett skyddsrör där du går igenom golvet.
Ev kan bästa väg till mikro och fläkt vara att gå upp bakom kylen, men det klurar du ju bäst ut själv.
Ev kan bästa väg till mikro och fläkt vara att gå upp bakom kylen, men det klurar du ju bäst ut själv.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för tipset. Fördelen med att köra i rör ifrån källaren och inne i väggen är väl att man har lite mer frihet och mindre besvär att dra om ifall behov skulle uppstå.
Vad gäller micro och fläkt så har jag i princip full frihet att dra vilken väg jag vill eftersom jag har rivit bort all gammal gips och har öppen regelstomme att jobba i. Mest praktiskt att gå upp på genom golvet på en plats och då troligen under häll och ugn.
Kylen har redan försörjning (den enda dosan som faktiskt sitter på rätt ställe...)
-h
Vad gäller micro och fläkt så har jag i princip full frihet att dra vilken väg jag vill eftersom jag har rivit bort all gammal gips och har öppen regelstomme att jobba i. Mest praktiskt att gå upp på genom golvet på en plats och då troligen under häll och ugn.
Kylen har redan försörjning (den enda dosan som faktiskt sitter på rätt ställe...)
-h
Vill du lägga rör i köket kan du gå fram med EKK till genomföringen i källartaket, och sedan forsätta utan manteln. Låt kabeln med manteln intakt sticka in en bit i röret och fortsätt sedan avmantlat, dvs med enbart EK ledarna.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 243 inlägg
Ja det är lite standard eftersom det är lättare att dra och få plats. Men man får dra hela EKKn i rör/slang, så du *måste* inte skala den; även om hel kabel bara är att rekommendera om det är förhållandevis korta/raka bitar. Och även om den går att få in så säger andra med erfarenhet här på forumet att den kan vara ett h-vete att få ut igen i en avlägsen framtid när den skall bytas.mycke_nu skrev:
Själv hade jag ett schakt till övervåningen där man iofs kunde kommit åt att klamra kabeln (den får idag ligga lös i vägg om man följer några extra regler), men det hade varit mer krångel än det hade varit värt så jag drog slang jag hade över och drog kabeln hel i den. Observera att det inte är alla kablar man får dra hela i rör.
Är väldigt ny inom köksrenovering. Säkert dumfråga, men nånstans ska man börja. Såg på bilden att ni drar elen från källaren, men hur gör man för att dölja sladdarna när de skall upp till överskåpen och till micron från källaren? Dras de på nåt sätt upp bakom väggen??
Väääldigt tacksam för svar
Väääldigt tacksam för svar
I mitt fall var det enkelt eftersom jag ändå hade rivit ner gipset för att kunna ljudisolera väggarna. Hål genom golvet ner i källaren och sedan rör upp genom regelverket till respektive dosa. Sedan dit med OSB-skiva och därefter gips.
-h
-h
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden