6 195 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
ringklocka ok via 0.5mm tråd?
0,5mm2 tål ca 3A med lite marginal, så det ska vara ok, förutsatt att spänningen inte blir för hög (upp till ca 50 volt max)
En trafo är inte speciellt dyr att köpa ny, men fungerar den och den sitter väl åtkommligt så är det inga problem att fortsätta använda den.
En trafo är inte speciellt dyr att köpa ny, men fungerar den och den sitter väl åtkommligt så är det inga problem att fortsätta använda den.
ok finns det någon tabell som man kan titta på för hur mycket en viss diameter klarar avseende strömstyrka?
är det beroende av spänning eller bara beroende på strömstyrka vad en kabel klarar per viss area? (har för mig att det bara är strömberoende)
är det beroende av spänning eller bara beroende på strömstyrka vad en kabel klarar per viss area? (har för mig att det bara är strömberoende)
ok ska kolla det - kan kanske vara smart att sätta säkring på sekundären om det inte finns - bör kanske gå att sätta sladdsäkring typ som i vissa bilar.
hittade en formel:
Area mm2 = 0,0174 * A * L*2 / 0,4 = 0,087*A *L
där L = kabelns längd
överslagsmässigt så pekade en annan källa på :
"Kabeln skall ha en area som är 1/10 av strömmen gånger kabelns längd. (enkel väg)"
dvs area mm2 = 0,1*A*L
vilket om det stämmer är en enkel tumregel
men det känns som tumregeln inte skulle funka på 230V10A - 10A och 10m skulle ju ge krav på 10mm2
men ovan tumregel kanske avser 12V - eller också är den fel??
hittade en formel:
Area mm2 = 0,0174 * A * L*2 / 0,4 = 0,087*A *L
där L = kabelns längd
överslagsmässigt så pekade en annan källa på :
"Kabeln skall ha en area som är 1/10 av strömmen gånger kabelns längd. (enkel väg)"
dvs area mm2 = 0,1*A*L
men det känns som tumregeln inte skulle funka på 230V10A - 10A och 10m skulle ju ge krav på 10mm2
Resistans koppartråd:
R = ρ * l / a
R = Resistans i Ω
ρ (rå) = konstant för ledningsförmåga (koppar c:a 0,0175 beroende på renhet)
l = längd i m
a = area i mm²
R = ρ * l / a
R = Resistans i Ω
ρ (rå) = konstant för ledningsförmåga (koppar c:a 0,0175 beroende på renhet)
l = längd i m
a = area i mm²
Kan det möjligtvis vara en regel för anslutning av förstärkare och sånt i bilstereosammanhang?JanneSjo skrev:överslagsmässigt så pekade en annan källa på :
dvs area mm2 = 0,1*A*L
För då är det minimalt spänningsfall som är viktigt, inte uppvärmning i kabeln.
Här är en tabell, lite ostrukturerad och amerikansk, men i alla fall: http://www.epanorama.net/documents/wiring/wire_resistance.htmlJanneSjo skrev:
Copper wire resistance table finns ungefär i mitten.
En lite bättre tabell: http://www.satellite-tv-hq.net/american-wire-gauge-chart-table.htm
Redigerat:
det är nog så det är formeln kommer ifrån planering av trådtjockel i båtar - så räknas nog på önskat spänningsfall.Mikael_L skrev:
jag tolkar tabeller mm som att jag kan köra med 2x4 trådar a 0,5mm diameter/0,2mm2 så borde jag klara 1A med råge
Klicka här för att svara