El
Fairlane: Det är inte ut som Anslut heller. Hörnen på Anslut är mycket mer rundade.
BirgitS: Det låter helt riktigt som du tänker. 2 nollor har man i Nederländerna så två blåa är endast kök i det landet.
Walle85: [citat] https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/rotarbeteochrutarbete/safungerarrotavdraget.4.5947400c11f47f7f9dd80004014.html
Jonnyslam12: [citat] Har du helt rätt i! Det var min första tråd därav inte förstått hur man gör.
Isabell Osju: Flera på vår firma vägrar installera Ikeas belysning då det tar mer tid och de flesta vill inte ge garantierna på deras grejer. I slutändan har prisbilden sett likadan ut när andra produkter har valts. Själv gillar jag att sätta dit minispottar från hide a lite när det kommer till belysning inne i överskåpen och sedan en tunn ledlist längst ner på skåpen så man får en bekvämt
Bo.Siltberg: [citat] Och du har inte läst tråden... :(
Bo.Siltberg: Om den anses flyttbar så kan den stickproppslösning du är inne på vara aktuell. Men sådant ska användas "tillfälligt" under begränsad tid. Du har ju en sladd som ligger bar på marken, och den behöver skydd. Så det beror på hur ofta bastun kommer att användas. Den mest korrekta lösningen vore att förlägga en markkabel till en eller flera kopplingspunkter nära bastun, och
Dilato: [citat] Jag hade 3 x 10A på min 400V Elektrohelios.
Demmpa: [citat] Annat namn för tändtråd är "bruten fas", å det är vad TS skrev men med andra ord "S: Fas (svart) via brytaren" Sen är frågan om den tråden är en tändtråd, för tändtråd är normalt tråden mellan sista brytaren och förbrukaren, den aktuella tråden är mer en mellantråd eller ännu bättre en styrtråd/impulstråd. [citat] Strax innan du postade så skrev TS att han har en
snix47: [citat] Man ställer dump frekvens i minuter på högra vredet 0-45. Och dump tid på vänstra vredet 0.5-10 sekunder. Sen rullar den på och den har avsedd verkan, jag är mycket nöjd. Amazon.de fick jag den ifrån. 220 V 1/2 in out Port Electronic Timed Air Compressor Tank Drain Valve by Zijia Brand: ZIJIA Voltage 220 Volts Power source Kabelgebunden Manufacturer ZIJIA [bild]
Nallen65: Jag har sett exakt samma fenomen, vänster sida på hällen strulade och det var dålig kontakt på nollan i en skarv.
SueCia: [citat] Hela inlägget var trams bara, därav lol. Att anmärka på den marginellt exponerade kopparn är bara löjligt och gör ingenting annat än att så oroskänsla hos en redan ängslig TS.
Virtual1: Jo, det var den skissen jag såg, men den säger ju inte var jag ska bända och jag har inte lust att bända överallt utan att veta - vill ju inte bryta sönder nåt =)
mexitegel: Precis, det är rätt många inlägg i denna tråden som ger direkt felaktiga råd, det förvånar mig. Första åtgärd bör vara att säkerställa att ledningarna är spänningsfria. Därefter kan man fundera på åtgärd. I bästa fall är trådarna kvarlämnade som framtida dragtrådar och korrekt frånkopplade och isolerade i ändarna i med wagos eller likannde i apparat eller kopplingsdosa.
O: [citat] Antagligen dålig kontakt i stickproppen. Där det är svart. Om man gissar vilt: Kanske har någon försökt ansluta den till en Termo-dosa. Eller något annat. Så kontakterna har tänjts ut. I så fall kan man ju försöka klämma ihop den igen. Och testa. [citat] Det är en bra idé att byta mot nytt. Då är man säker. ta bilder på befintlig koppling stäng av spänningen demontera
dan_norstedt: [citat] Ja, den här sortens dosclips https://www.elko.se/produkter/14-dosor-tacklock/tillbehor/dosclips, och sedan en lagom många stackningsbara eller en justerbar distansring borde väl lösa problemet? Vid behov, knacka bort material så dosclipsen kan monteras, och vid behov förankra dosans ytterväggar som föreslagits. Fästklor bort och skruva sedan uttaget mot distansring utan glipa
jonaserik: [citat] Troligtvis finns det en kännare för mörkret med och inte bara en rörelsedetektning. Med ny ljuskälla det slå tillbaka och släcka lampan. Med påföljd att det blir mörkt. Rörelsen kanske finns kvar i minnet och tänder upp. Du får avvakta och märka hur den beter sig.
Demmpa: Vissa lampor, tex juldekorationer, har ganska ofta en transformator ihopbyggd med schukokontakten. Vi har vid ombyggnad av rummen monterat envägs schukouttag på väggen eller i taket ovanför/bredvid typ alla fönster.
returen: [citat] om det är LED så kan säkringen för dessa gått led tänder på inducerad spänning
useless: [citat] Kanske... Eller ett grövre flexrör med två kablar i? Allt beror som sagt var på förutsättningarna och hur man vill att slutresultatet ska bli. Ibland kanske inte lampans fot duger som kopplingsutrymme. Då behöver man en dosa (på insidan). Eller så kanske man vill byta eller ta bort en armatur i framtiden så man bör fundera även lite framåt...
TopperHarley: Hur gick detta projekt? Vilken kombination av ledlist och driver använde du till slut? Nyfiken för att jag själv vill installera ledlist i taket där det redan finns ett lamputtag.
Dilato: Den dimmern måste ju gå att laga, en diac, triac och lite passiva komponenter. [bild] E ny kostar en tia [bild]
Demmpa: Sökning på nätet efter "kopplingsur analogt" ger ganska många träffar. Några exempel, tror att alla går att montera i apparatdosa. https://www.ahlsell.se/products/el/installationsmateriel-11-18/13-rorelse-tid-ljusstyrning/kopplingsur-med-tillbehor/kopplingsur/1330669 https://www.refrico.se/kopplingsur/4143-vemer-analogt-kopplingsur-dygnsur-med-gangreserv-napa-d.html
cpalm: [citat] Märkligt. Det var inte så många år sedan jag köpte 4x0,75 på Elfa, men du har rätt, den verkar vara borta 😠
naderiano: Bor i en villa med 20A huvudsäkringar, solceller och elbilsladdare. Vet ej om detta är ett nytt problem för att vi har haft led lampor men nu nör jag har knstallerat några halogen lampor och lysrör i olika rum har märkt att de flimrar en kort millisekund när jag sätter igång vattenkokaren (2,7 kW) eller värmefläkten (1,8 kW). Har runt 233 V i varje fas och märker inte någon större