El
Attitudeswe: Tråd på samma ämne som fått svar: https://www.byggahus.se/forum/threads/prognos-pa-elpriset-en-vecka-framat.534807/post-5982930
Genomklok: [citat] Bra tänkt, men nej. Några trådlösa lampor utomhus är det enda som tillkommit nyligen. Sensorerna står inte långt ifrån varandra heller, runt 5 m, vilket fick mig att misstänkta batterierna. Dumt nog använde jag batterier från Biltema som jag hade hemma redan. Hittade ett test från testfakta som visade att de har bra kapacitet vid låg förbrukning, men men...
Avemo: [citat] Det är väl en diskussionsfråga vad som behövs. Är det inte mer information än så tycker jag att du löst uppgiften. Med frågan om dvärgbrytaren menade jag att du kan ta bort manöversäkringen och gå direkt på en av polerna från motorsäkringen. Det går att argumentera att om det är en stor motor så kanske man inte vill ha manövern säkrad så högt. Men å andra sidan
Jo J-son: [citat] Tack för svar! Testat lampan och bytt ut tom till en ny. Samma problem. Sannolikt inte lampan som bråkar, tyvärr. (Bifogar bild på lampan.) Misstänker att det har med stömrbrytaren att göra då problem uppstod när den byttes ut mot en ny, då den gamla gick sönder. Kanske är för mycket koppar i ledaren blottad? Tänkte dra ut och korta ned men sitter som berget. Hur får man
etompau: [citat] Ja det är korrekt som du beskriver det. Du kan i detta fall bortse från jordskruven i hörnet av kapslingen. När grejorna är på plats kan du kontrollmäta i uttaget att du har 230 V mellan jordbleck och ett av hålen i uttaget.
Jo J-son: [citat] Tack för svar! Denna ska sitta i en bod där det förekommer trädamm och viss fukt (pga otät tak o väggar). Den är klassad som ip44. Inget dräneringshål. Tyvärr kom det inga instruktioner med från tillverkaren. Köpt på Clas Ohlson. Deras egna märke Co/Tech. Ser att det finns små tunnlar på insidan runt skruvhålen. Undrar då tex fasadlampor kommer med små gummiringarna man
cpalm: [citat] Bara så att du vet så är det du själv som äger ledningarna mellan mätarskåpet och husen, så det finns inget yttre hinder mot att flytta/gräva ner dem. Vår sista inomgårds luftledning avvecklade sig naturligt i en storm härom året. Som tur är hade vi redan förberett med ett markrör, så vi var igång ganska snabbt igen. Men skönt att bli av med stolparna och ledningen.
Olle i Stureby: [citat] Det är puts, ca 3 cm tjock, bakom den okänt. Denna puts visade sig dock fullt tillräcklig för att med plugg och skruv i var sitt hörn tillräckligt fixera uttaget i väggen. Äntligen sitter det fast, efter 27 år i huset.
Yoape: [citat] Tack för svaret! Det blir en sådan lösning. Inser också att det går enkelt att lösa med en Plejd eller Shelly som båda har dubbla switch ingångar som fungerar oberoende.
cpalm: [citat] Precis. Modereringen är inte, och skall inte vara någon faktagranskning eller åsiktsfilter. Hoppas jag... Blir lite mörkrädd när jag läser din beskrivning @hempularen. Om det är moderatorerna som avgör vad som faktamässigt är rätt och fel kan väl lika gärna moderatorerna stå för svarandet själva, så kan vi ha ett fråga-experten-forum. Väl medveten om att Rule #1 är
pacman42: Gummikabel rakt in i röret är att föredra om det går att lösa så. Rådgjorde med ett par olika elektriker (släkt och vänner, förutom att jag själv varit elektriker innan) och de föredrar att inte ha skarvdossa i bastun. Det finns inga helt vattentäta dosor. De som är IP65 kräver silikon över skruvarna för att hålla tätt, bara för att ge ett exempel. Med stora
Bo.Siltberg: [citat] Jodå, i isolerade rum får man använda lampor avsedda att skyddsjordas. Så länge det sitter rätt typ av uttag i taket och rätt typ av stickpropp på lampan så kommer den inte att bli ansluten till skyddsjord när man pluggar in den i isolerade rum. Så ska det vara. Tvärtom går däremot inte, att använda en gammal klass 0-lampa som varken är skyddsjordad eller dubbelisolerad i
O: [citat] Vet du vad du gör kör på! MEN - eftersom du ställer frågan som du gör är det mycket klokt att gå igenom detta på plats med en elektriker. Som kan reda ut detta. Men som oxo kan kolla att dina egna välbehövliga "tillsnyggningar" är korrekt utförda. Det tar inte många sekunder för den som kan att se om du kopplat rätt. Det är smart att passa på när problemen är lösta
Roger Fundin: [citat] Även med gateway får man den funktionen. Plus att man kan styra sina Plejd på distans.
avh67f: [citat] Det ska gå bra om rummet inte blir fuktigt så imma avsätter sig på väggarna. Uttaget har inget skydd för väta så det är därför det inte är så vanligt att se den typen i badrum. Uttag för särskilt ändamål utförs med en uttagsbrunn. Annars minst två uttagsbrunnar för övriga vanliga uttag.
ptlf: [citat] Ringar jag sett är inte dyra, får se när jag reglat hur mkt som fattas.
avh67f: Ser ut som vanlig varmgång pga bristfällig kontakt. Om inget skydd har löst ut så brukar felet vara seriellt. Det blir ett högt övergångsmotstånd vid dålig kontakt som ger en effektutveckling (värme) över delen.
mortirolo: Något saknas på bilden för att man ska få en helhetsbild. Konstruktionen med en utstickande kopplingsbox baktill är ju knappast uttänkt. Är det inte så att kopplingspunkten blir dold bakom spegeln?
Bo.Siltberg: Hur ofta byter du tvättmaskin? Jag föreslår att du behåller denna anslutningsdosa eftersom en fast anslutning är så mycket säkrare än en stickpropp. För att byta denna dosa till ett uttag behöver du själv förstå vad du ser i dosan så att du själv kan lista ut hur en schukouttag ska kopplas. Översätt alltså "kabel" men fas, nolla och skyddsjord. Vad tror finns här i dosan? Vad
Bo.Siltberg: Det ska annars gå att göra med detta uttag som denna tråd visar: https://www.byggahus.se/forum/threads/mindre-brand-i-vaegguttag-vad-behoever-atgaerdas.278153/
hempularen: Som sagt regler för ett uttag är att det måste vara minst 120 cm från en dusch, och minst 60 cm från en badkarskant. Det måste vara skyddat av en jordfelsbrytare. En anslutningsdosa för fast installation behöver inte följa avståndsreglerna (det finns ju även , om vi antar att nuvarande haddukstork sitter på tillåten plats, så får även en anslutningsdosa finnas där. Det finns
LukasK: [citat] Tack! Det jag vill åstadkomma är att vad som ser ut att vara vanlig utomhusbelysning kommer blinka rött om inbrottslarmet går. Då slipper man Fortnoxifiera sitt hus med blixtlampor men får samma effekt när larmet väl går.
Thomas_Blekinge: [citat] Nämen, för 50 år sedan fanns bara E27 och E14 och dom hade inga slappa kontakter minnsann! IKEA uppfann dåliga kontakter i sina lampor. Sedan kom stiftkontakter typ G4 eller vad dom hette. Rostade från dag 1.
Isabell Osju: Om du vill tända lampan i taket utan trådförbindelse behöver du två puckar :) anslut lampan till dim01 och en controller vid brytaren så meshar du dem :)
jonaserik: Nu är det gammalt och överstökat, men på första bilden i # 4 med hållaren, sä är det ett ovalt håll och man kan skönja lika mittemot. Det finns lamphållare som man trycker ihop och låses ungefär som på strömbrytares innre lock. En elektriker vet. Man får ta en tunn mejsel och peta undan spärren på båda sidor. EDIT Har för mig att IKEA säljer sådana lamphållare och även