J
jeppezon: [citat] Står ju faktiskt ringslinga på en säkring i skåpet iallafall, något på spåret.
7 svar · 619 läst
T
Test1234567: [citat] Då får det bli en elektriker som får kolla på detta.
27 svar · 1,6k läst
·
hjelmen1
hjelmen1: [citat] Ha ha ja där ser man när man inte kollar datumet utan bara läser. Hahaha
36 svar · 20,4k läst
·
Tommty
Tommty: [citat] brännsår på brytare eller brännsår på passkontakt/propp/propphuv, Vilket väljer man? Jag väljer säkringar och PK, enklare att byta utan att bryta plombering.
7 svar · 578 läst
·
O
Okal1os: [citat] Ja så blir det i så fall, det har vi tagit med i beräkningen.. Men det är ingen katastrof i vårt fall då det är ganska öppen planlösning med luftvärmepump som når fram hyfsat till där de aktuella elementen befinner sig..
4 svar · 1,1k läst
D
datja: [citat] Leta rätt på dimmern. Ta foto på den. Den kan du byta själv om du ser till att skaffa en med identiskt inkopplingssätt.
17 svar · 1,8k läst
·
A
alfista: I "old school" spisar sitter oftast en glimlampa i dessa applikationer och de har en tendens att lysa lite svagt även om allt är avstängt. Har sett motsvarande på flera spisar. Lyser den däremot med normal styrka när allt är avstängt finns det nog skäl att ta en närmre titt.
13 svar · 17,7k läst
D
Derbyboy: Därför att jag tänkte köra bräckt vatten i beredaren.
4 svar · 1,1k läst
·
B
Bergling: Snabb uppföljning. Följde instruktionsfilmen från Shelly's hemsida och drog även ned en neutralledare från kopplingsdosan. Funkar perfekt. Väldigt lätt att följa deras film.
4 svar · 1,9k läst
·
D
datja: Vi hade exakt samma situation med >100 halogenspottar instoppade i gammalt hus. Se hur halogenisarna ser ut. Vi hade olika. Enklast är de typer som är 230V (sockel GU9 eller GU10). Då köper du bara 230V med samma sockel. Klart. Om de gamla dimmades går det ofta men inte alltid att dimma de nya (såklart dimbara) LED-spottarna med samma dimmer. Om halogenisarna ligger bakom transformator är
2 svar · 751 läst
·
M
Martin Lundmark: [citat] Hej Om du tittar i mitten på inlägget #521 från tråden "Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?", så finns där en förklarande figur. https://www.byggahus.se/forum/threads/elavbrott-hur-goer-man-klarar-man-en-vecka.403877/page-35#post-4680736
2 svar · 845 läst
I
Inodlog: [citat] Hej Gör en chansning här. Jag har samma drivdon och ska nu försöka få tag på lysrör, vilket inte verkat va helt lätt. Köpte du några lysrör i samma veva och i så fall vad? Eller går själva drivdonet ofta sönder också. Jag är nämligen rätt säker på att båda lysrören slutade lysa samtidigt hos mig så då kanske det är drivdonet?
2 svar · 1,8k läst
·
blackarrow
blackarrow: [citat] Varför? Den utgör ett skydd mot felaktig användning… [citat] Som mrmixter så förtjänstfullt hittade info om. Möjligen kan man diskutera hur stor risken är att någon någon gång i framtiden stoppar in en glödlampa eller halogenlampa. Jag tycker inte man ska plocka bort den av estetiska skäl. Tex gillar inte lampkoppen i taket. Prylen utför ju i värsta fall ett brandskydd
22 svar · 4,5k läst
·
J
jonaserik: [citat] Foto på armaturen är bra.
8 svar · 776 läst
C
Cosmo89: [citat] Tack för snabbt svar! Ja, jag ska ha en trådlös ringklocka (vilket även den nyss utbytta var) så då monterar jag bara den ny ovanpå, skönt att slippa tänka på krångel :)
2 svar · 461 läst
·
D
Dilato: Testmejsel hittar fas. https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-fungerar-testmejseln.218747/
7 svar · 2,2k läst
·
J
Josth: Försäkringen kan du förmodligen glömma pga åldersavdrag efter 25 år. Värmekabeln i golven kan mycket väl sluta fungera efter ett par decennier. Finns experter med specialutrustning som kan lokalisera var felet finns och reparera kabeln men det är ju en del pyssel med golvet och kostar sina pengar.
22 svar · 3,8k läst
·
M
MWHN: Om det finns luftledningar i närheten så kan det ju vara stormen som var orsaken, framförallt om det är blanktråd.
14 svar · 997 läst
·
E
elmont: Mät i centralen mellan faserna och fas till nolla. mellan faserna ca 400V och mellan faser och nolla ca 230V kolla även fas till jord nära 230V och jord till nolla Volt nära 0 och Ohm nära 0
8 svar · 3,8k läst
Farstatjej90
Farstatjej90: [citat] Det enda problemet är väl att det inte brukar vara så och att det kan uppstå missförstånd. Nån kanske kopplar in nåt som behöver 2,5 och så är det inte det hela vägen. Såklart också fel men det är enda nackdelen jag kan komma på som inte särskilt kunnig....
5 svar · 1,2k läst
K
karlmb: [citat] Yes. 7-9 är rätt bra.
66 svar · 35,5k läst
·
V
Volatyle: Yes, jag låter allt torka över natten här så får vi hoppas det startar imorgon. Tack för input!
2 svar · 1,5k läst
·
E
elmont: Jag har ALDRIG behövt lämna nått intyg så även jag kan inte förstå vad det skulle handa om. Även jag tror att det måste vara nått missförstånd.
33 svar · 3,3k läst
·
E
elmont: Att kabeln inte ligger i rör från början är/var en kostnadsfråga, på 60-talet var skyddsrören en rätt ovanlig och dyr sak. Oftast använde man betong eller tegelrör dom få ggr man använde skyddsrör. Ps Man bör nog kanske komma överens med elektrikern innan man gräver ner röret så att han säger OK, för även rörläggningen i marken kräver auktorisering, risken är ju annars
22 svar · 1,6k läst
·
H
Hybro: Värre är således om man är en nyfiken seriös hempulare, vilket mor Anna troligen inte är inom el.
12 svar · 2,0k läst
·
C
cpalm: [citat] Åtminstone tidigare var det ett larm från Climax de använde. Kolla deras hemsida: https://www.climax.com.tw/
20 svar · 26,5k läst
A
alfista: [citat] Japp, alla brytare i huset är 28 år gamla Elko RS och ingående delar har nu uppenbart gulnat i olika takt.
17 svar · 1,4k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja. Om uttaget är skruva över en takdosa med M4-skruv så ska det hålla för 15 kg. Skruvar man direkt i taket får man själv se till att skruvarna biter.
1 svar · 1,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Du kan antingen laga den. Det är troligen triacen som gett upp. Eller så kan du söka efter en byggsats som passar, exempel (som inte passar). Sök på "dimmer byggsats" Eller så kan du söka efter en extern dimmer du kan koppla på sladden eller plugga i uttaget. Du får då koppla förbi den inbyggda dimmern.
1 svar · 727 läst
·
BirgitS
BirgitS: Om du kan få bort skivan som sitter där idag så säljer t.ex. Hornbach nya skivor med spottar i gjorda för badrumsmiljön. https://www.hornbach.se/c/el-belysning/inomhusbelysning/badrumsbelysning/ljusramp-badrumsskap/S29629/ Clas Ohlson har enkla ramper t.ex.: https://www.clasohlson.com/se/Nordlux-Marlee-vagglampa-badrum-LED,-50-cm/p/36-9741-2
9 svar · 3,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.