I samband med en sollcellsinstallation i somras sa elektrikern att jag behövde flytta ett element och skarva sladden för att nå till uttaget. Jag skruvade loss kontakten och tog bild på hur allt var kopplat. Nu löste elektriker det åt mig så jag behövde aldrig pilla med det.
Då det sedan visade sig att elektrikern gjort fel vid installationen av växelriktarna/batteri så kom det en annan elektriker hit och ”gjorde om gjorde rätt”. Elementet behövde flyttas tillbaka. Elektrikern satte tillbaka kontakten till element så jag kunde koppla in det igen vid ett senare tillfälle.
Först idag satte jag tillbaka elementet till sin ursprungliga plats, när jag satte igång elementet så slog jordfelsbrytaren ifrån. Jag öppnade kontakten och jämförde med den bild jag tog i somras, det är inte kopplat på samma sätt.
Har elektrikern kopplat fel och att det är därför jordfelsbrytaren slår ifrån? Borde det räcka med att bara sätta tillbaka sladdarna som de var innan?
Jag vill minnas att elementet fungerade efter att första elektrikern skarvade sladden. Jag kan inte hitta kopplingsschemat till elementet.
Bilden till vänster är så som kontakten var monterad från början (från fabrik), bilden till höger visar så som elektrikern har kopplat.
//Tobbe
Då det sedan visade sig att elektrikern gjort fel vid installationen av växelriktarna/batteri så kom det en annan elektriker hit och ”gjorde om gjorde rätt”. Elementet behövde flyttas tillbaka. Elektrikern satte tillbaka kontakten till element så jag kunde koppla in det igen vid ett senare tillfälle.
Först idag satte jag tillbaka elementet till sin ursprungliga plats, när jag satte igång elementet så slog jordfelsbrytaren ifrån. Jag öppnade kontakten och jämförde med den bild jag tog i somras, det är inte kopplat på samma sätt.
Har elektrikern kopplat fel och att det är därför jordfelsbrytaren slår ifrån? Borde det räcka med att bara sätta tillbaka sladdarna som de var innan?
Jag vill minnas att elementet fungerade efter att första elektrikern skarvade sladden. Jag kan inte hitta kopplingsschemat till elementet.
Bilden till vänster är så som kontakten var monterad från början (från fabrik), bilden till höger visar så som elektrikern har kopplat.
//Tobbe
Ja precis, det är en dosa i väggen. Dock finns inget tryckt på locket. Jag bifogar en bild på hur det är kopplat i dosan.J jonaserik skrev:
Elementet heter Solar Plus.
230V verkar det vara ja.J jonaserik skrev:
Det finns bara detta elementet i förrådet, förrådet har egna säkringar.thrasherradio skrev:
Har du testat att flytta trådarna till så som det var monterat innan? Elektrikern verkar bara lagt faserna ”i ordning” i brist på kunskap
Det var min spontana tanke att jag skulle göra, men då jag inte kan mycket om el och har respekt för det, så tänkte jag att det är bäst att fråga först (rättare sagt, min fru sa till mig att fråga först 😊). Det finns både växelriktare och batteri i förrådet, så jag vill ju inte att något ska hända. Om det blir fel så borde la jordfelsbrytaren slå ifrån med en gång?thrasherradio skrev:
Hade ingen dosa men det är lika på Termel element, hittade det här. Med 4 tampar från elementet så är det antingen styrnining frå ur eller slavkoppling till nästa element.
https://www.aeservice.se/pdfer/Manual_Zebra_Oljeradiator.pdf
https://www.aeservice.se/pdfer/Manual_Zebra_Oljeradiator.pdf
Helt rätt, gör inget du inte känner dig säker på.Tobbe.A skrev:Det var min spontana tanke att jag skulle göra, men då jag inte kan mycket om el och har respekt för det, så tänkte jag att det är bäst att fråga först (rättare sagt, min fru sa till mig att fråga först 😊). Det finns både växelriktare och batteri i förrådet, så jag vill ju inte att något ska hända. Om det blir fel så borde la jordfelsbrytaren slå ifrån med en gång?
Som jag tolkar det så fungerar grå ledare som nolla från radiatorn och din elektriker har istället lagt svart som nolla. Den tredje ledaren blir ju enbart isolerad på sin plint.
Vad som händer inne i elementet saknar jag tyvärr kunskap om men om det är så att grå ska leda tillbaka strömmen till nolla och istället hamnar på plint så kommer ju jfb slå.
Det borde vara säkringen som löst, inte jordfelsbrytaren, om jag får gissa.
Svart är nog internt i elementet kopplat till fas för att strömförsörja slavelement när termostaten är till. Nu sitter den som nolla (om man får tro på färgerna).
Så om elementet är utrustat som master så borde det bli generalkortis.
Är inte elementet utrustat som master så kanske svart sitter i jord och då löser jordfelsbrytarn.
Jag tycker du ska koppla enl originalbilden. Om ingen skiftat trådarna inne i elementet.
Svart är nog internt i elementet kopplat till fas för att strömförsörja slavelement när termostaten är till. Nu sitter den som nolla (om man får tro på färgerna).
Så om elementet är utrustat som master så borde det bli generalkortis.
Är inte elementet utrustat som master så kanske svart sitter i jord och då löser jordfelsbrytarn.
Jag tycker du ska koppla enl originalbilden. Om ingen skiftat trådarna inne i elementet.
Att bara byta plats och inte veta är ingen bra ide, du har ju som vana att Mäta är att veta i dina inlägg. Kortis är lätt att få genom att inte veta. Går att mäta ut detta med om instrument och lite hum om el.useless skrev: