5 936 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Jordfelsbrytare slår till i garage, hur kan jag felsöka?
Detta är inget du skall lösa själv, måste göras av en elfirma. Du får inte göra något själv,.berisen skrev:
Har precis installerat jordfelsbrytare i huset och det fungerar nästan överallt vilket är lite över förväntan med tanke på att det är ett relativt gammalt hus.
Jag delade upp det i två brytare enligt inne/ute för att slippa onödiga avbrott om någonting utomhus pajar och så långt verkar allt gå bra men så fort jag slår till brytaren inne i garaget så tar det 1 sekund eller något och sen slår jordfelsbrytaren ifrån.
Bifogar en bild på centralen i garaget för det är här jag tror något vajsing händer som gör att den löser.
[bild]
De tre säkringarna till vänster har jag som ni ser tagit bort då dom matade en gammal 3-fashandske i metall som kändes rätt onödig att ha kvar så den plockade jag ner. Det är de tre säkringarna till höger som jag vill använda. Dom matar lite belysning i taket samt ett par uttag, inget mer avancerat än så.
Ut från huset matas garaget med tre faser och en nolla och såhär ser det ut i undercentralen i garaget.
Ser ni något uppenbart som gör att jfb slår ifrån så fort en förbrukare slås på? Innan jordfelsbrytare installerades har allting fungerat normalt där ute. Den löser även direkt om jag kopplar in exempelvis motorn till garageporten som bara har en eurokontakt utan jord om det säger något.
Är felet möjligen att inkommande nollan här delas upp i en jordskena och en nollskena? 🤷♂️
Tacksam för tips! 🙏
Givetvis görs allt av elektriker. 👍
Kommer att skrota den gamla kabel med PEN som går ut till garaget idag och istället använda den nya 5G6-kabel som idag endast matar en laddbox. Kommer delas upp med kopplingsdosa och fortsättningsvis även mata övriga garaget. Det kommer även att installeras en separat jordfelsbrytare där ute så då ska det väl bli rätt och riktigt.
Kommer att skrota den gamla kabel med PEN som går ut till garaget idag och istället använda den nya 5G6-kabel som idag endast matar en laddbox. Kommer delas upp med kopplingsdosa och fortsättningsvis även mata övriga garaget. Det kommer även att installeras en separat jordfelsbrytare där ute så då ska det väl bli rätt och riktigt.
Jag blir alltid lite nyfiken på varför man valt 6kvmm för laddbox?berisen skrev:
Givetvis görs allt av elektriker. 👍
Om man tänker sig att det är rimligt att ladda närmare 30kw på en 6kvmm kabel så skulle en timme laddning mitt på dagen enligt effektavgiften innebära runt 3000kr extra i månaden bara för "effekten"
Det var inga jätteskillnader i pris och eftersom garaget är typ 40 meter bort var det lika bra att överdimensionera lite. Kanske helt onödigt men det kändes vettigt. Det finns ju ingen nackdel så varför inte (även om jag bara kommer ladda med maximalt 11kW). 😄A Alexn72 skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför får vattenpumpen jordfelsbrytaren att lösa ut när den slår av?
El -
Varför slår jordfelsbrytaren slår ifrån när jag kranar varmvatten?
Värme allmänt -
Generera larm från jordfelsbrytare (till smart hem)?
El -
jordfelsbrytare slår till - automatsäkringen för belysning i garage mm
El -
Jordfelsbrytare slår till var 20e minut
El