Hej allesammans, vi har ett träinnertak i vilket vi helst skulle vilja spåra in el för att inte förlora takhöjd när vi sätter gips. Själva plankorna är 3,5 centimeter tjocka så det ska finnas utrymme att spåra i dom, men den stora frågan är om det går att utföra någorlunda smidigt och framför allt säkert? Om ja, vilket tillvägagångssätt och vilka verktyg vill man använda i så fall?

• Träinnertak med spårade plankor och skruvar; synlig slitage och ojämnheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Säkert, hur menar du då? ...vad är det på ovanvåningen?

Jag skulle använda en cirkelsåg och ställa djupet på 12mm och sen lägga i en vanlig flexslang.

Jag gjorde så i 22mm råspont i taket men råsponten va ju bara till för att hålla uppe isoleringen.

Ser ut att varit någon form av skiva i taket, som tagits bort. OM+m du gör en ritning/skiss hur du vill ha det i taket, så kommer du sanningen närmast och vet hur du ska förlägga rör/slang. Det finns takstolar som kan vara svåra att gå förbi. Det blir säkert en form av skiva eller trä under det du nu har. Att spåra år ingen ide, däremot att sprätta bort ca 3 cm vid en skarv så det blir en ränna, där går att lägga 16 mm rör/slang för el och även komma förbi takstolarna. Om det ska gå något tvärs, så går det att trä över dom som inte urhuggna mellan takstolarna. Gör inget att det blir det ställen som är urtagna med spår, skivorna kan fästas ändå. Hänger du med.

D Derbyboy skrev:
Säkert, hur menar du då? ...vad är det på ovanvåningen?

Jag skulle använda en cirkelsåg och ställa djupet på 12mm och sen lägga i en vanlig flexslang.

Jag gjorde så i 22mm råspont i taket men råsponten va ju bara till för att hålla uppe isoleringen.
Hej och tack för svar. Det jag menade med ”säkert” är det inte ska vara en utökad risk att verktyget slinter eller att man tappar det och skadar sig illa. Såg en video på Youtube där en snickare förklarade hur en vinkelslip med trärondell var det farligaste verktyget man kunde använda, och i det här fallet ska det ju sågas i trä fast uppe i taket. Men cirkelsågen kanske är väl lämpad för detta? Dock skulle väl den kunna fastna på en dold spik och man tappar den, men plastskyddet lär väl hinna skjuta igen så man inte blir av med armen iallafall…

Tacksam för all input 🙂

• Skärmdump av ett kommentaravsnitt på en video med diskussion om verktyg och säkerhet vid användning av vinkelslipar.
    Skapa konto
  • Kommentarsektion i en diskussionstråd om verktygssäkerhet, med inlägg om farorna med vinkelslipar och säker hantering av sådana verktyg.
    Skapa konto
  • Närbild av en farlig vinkelslip med trärondell visas i en video om träbearbetningsverktyg på Youtube.
    Skapa konto
J jonaserik skrev:
Ser ut att varit någon form av skiva i taket, som tagits bort. OM+m du gör en ritning/skiss hur du vill ha det i taket, så kommer du sanningen närmast och vet hur du ska förlägga rör/slang. Det finns takstolar som kan vara svåra att gå förbi. Det blir säkert en form av skiva eller trä under det du nu har. Att spåra år ingen ide, däremot att sprätta bort ca 3 cm vid en skarv så det blir en ränna, där går att lägga 16 mm rör/slang för el och även komma förbi takstolarna. Om det ska gå något tvärs, så går det att trä över dom som inte urhuggna mellan takstolarna. Gör inget att det blir det ställen som är urtagna med spår, skivorna kan fästas ändå. Hänger du med.
Hänger med delvis.

Hela innertaket utgörs av sådana här plankor. Det är ett gammalt hus och de är ungefär 3,5 cm tjocka. Så vill man spåra får slangen plats utan att isoleringsspån faller ner. Men du skriver att det inte är någon idé att göra det, kan du utveckla?

D
Är planken 3,5 cm tjocka så är det perfekt att ”fräsa” in vp-rör. Jag försutsätter att plankens funktion enbart är att hålla uppe isoleringen, någon form av undertak. Jobba med cirkelsåg ovanför huvudet är farligare och jobbigare än att jobba i normal arbetsställning mot ett arbetsbord, såklart. Men det funkar bra. Fördel om du har en batteridriven. Ta korta sträckor itaget.

Börja med 5 mms djup om du känner dig osäker, sen tar du 5-7 mm i andra omgången. Rita upp i taket hur du ska spåra innan du börjar.

D Derbyboy skrev:
Är planken 3,5 cm tjocka så är det perfekt att ”fräsa” in vp-rör. Jag försutsätter att plankens funktion enbart är att hålla uppe isoleringen, någon form av undertak. Jobba med cirkelsåg ovanför huvudet är farligare och jobbigare än att jobba i normal arbetsställning mot ett arbetsbord, såklart. Men det funkar bra. Fördel om du har en batteridriven. Ta korta sträckor itaget.

Börja med 5 mms djup om du känner dig osäker, sen tar du 5-7 mm i andra omgången. Rita upp i taket hur du ska spåra innan du börjar.
Ja, tror inte innertaket har någon annan funktion än att bära upp isoleringen.

Tack för förslaget. Ska nog ge det ett försök. Hur stort VP-rör behöver man vanligtvis för eldragning till lamparmaturer? 16 mm?

F
Är det omöjligt att komma åt ovansidan eller plocka ner några av brädorna i innertaket?

Går det att såga upp hål med hålsåg kan det ju gå att fiska sig framåt med dragfjäder och/eller vp-rör.
Jag skulle gett det ett försök innan jag ställde mig med cirkelsåg i taket…sågade mig i tummen tidigare i höstas och har definitivt blivit mer försiktig sedan dess, även om det blev en ganska liten tumskada!

Jag tror det är svårt, och förmodligen är det isolerat med spån ovanpå. Det finns ett ställe det är lagat med en spånskiva dock, kanske man kan komma in under därifrån. Ska kika på det

D
H Herr Klocka skrev:
Ja, tror inte innertaket har någon annan funktion än att bära upp isoleringen.

Tack för förslaget. Ska nog ge det ett försök. Hur stort VP-rör behöver man vanligtvis för eldragning till lamparmaturer? 16 mm?
Du ska få igenom 3 FK 1,5. Räcker med 10mm men standard är flexslang 12mm.

Sen kan du behöva få i fler trådar, tex tändtrådar. Bäst är att rådfråga dig lektrikern.

Dock lär det ta stopp vid varje regel. Så tveksamt om det är en möjlighet

D Derbyboy skrev:
Du ska få igenom 3 FK 1,5. Räcker med 10mm men standard är flexslang 12mm.

Sen kan du behöva få i fler trådar, tex tändtrådar. Bäst är att rådfråga dig lektrikern.
Tack för svar! Ska höra med honom

H Herr Klocka skrev:
Hej allesammans, vi har ett träinnertak i vilket vi helst skulle vilja spåra in el för att inte förlora takhöjd när vi sätter gips. Själva plankorna är 3,5 centimeter tjocka så det ska finnas utrymme att spåra i dom, men den stora frågan är om det går att utföra någorlunda smidigt och framför allt säkert? Om ja, vilket tillvägagångssätt och vilka verktyg vill man använda i så fall?
Med dom planken, kanske inte spontade utan bara ligger mot varandra, på den gammla tiden så lades en papp ovanpå, för att inte spånet skulle ramla ner. Då går det att hugga ur och bryta ner en bit av hela brädan i skarven som räcker för ett VPrör/slang. Det går bra att borra ett hål genom tvärregeln, kanske från båda hållen så hålet inte blir så snett uppåt. För att inte få kapa ur brädorna, blir att ha bara ett rörutlopp och ingen takdosa som vill ha 55 mm till underkant på nya taket.

Har du våning ovanför eller är det vind?
Kanske enklast att dra på vinden isåfall?
Spelar 16-20mm takhöjd någon roll? Blir ju betydligt enklare att sänka taket och dra rör där, du kan dessutom rikta taket om det hänger

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.