Sophie
Sophie: Tack så hemskt mycket! Den höga tv-antennen kan vi nog inte göra något åt även om jag skulle vilja. Den behövs för att vi ska kunna se tv. Eventuellt skulle vi kunan ha antennen på vinden men jag är tveksam till att det hade fungerat så den är nog en detalj som vi får leva med. Skorstenen ska åtgärdas däremot. Vi har som synes på förebilden två skorstenar på huset och när vi
4 svar · 2,1k läst
·
U
Anonymiserad 135652: När mitt tak lades om satsade jag på handslagna stuprör med tillbehör. Rännorna däremot köptes i bygghandel. Det var en plåtslagare i Skövde som gjorde mina. Priset för stuprören med tillbehör kostade då ca 17000kr, ink moms.
15 svar · 5,9k läst
K
karnes: Använd dörrgångjärn. Då syns gångjärnen men det blir ingen springa.
15 svar · 16,5k läst
·
F
Fixarfia: Tack. Jag kan också känna att det är finns en viss trivsamhet och mysighet att ha köket mot gården, samtidigt som jag i andra lägen kan känna att det vore trevligt att låta det få en mer central plats. Detta tål att fundera på....
4 svar · 1,8k läst
G
GustavGBG: Jag hade en liknande tapet och då var tidningarna som satt under från mitten av 30-talet.
5 svar · 2,2k läst
·
V
verktygsgurun: Snygga! Tuff inredningsdetalj...
5 svar · 2,3k läst
·
D
Dark Väjder: Kan vara bra att ta reda på om de är tryckimpregnerade. Om de är det finns risk för att lukt utvecklas om de blir fuktiga. Vet du om det är platta på mark utan isolering under betongen? Är själv ägare till ett sådant 70-tals hus med lukt och skall ha dit Anticimex som ska installera deras undertrycksventilation framöver.
2 svar · 1,5k läst
M
Macarus: [citat] Vi satte foder och socklar efteråt. Blir snyggare kanter mot snickerierna och mindre att makulera när spikremsorna täcks. Är så pass mycket smidigare att det känns självklart. Skulle vara förvånad om man gjort på något annat sätt förr
5 svar · 5,8k läst
S
seniorkonsult: Här är en bättre anvisning: STÄDNING AV ETT LINOLEUMGOLV Du bör i första hand använda torra rengöringsmetoder (dammsugning, sopning) när du städar. Gör det till en daglig rutin att avlägsna synlig smuts. Vid behov kan du använda en lätt fuktad mopp och ha lite golvvårdsvax i vattnet, som både rengör och skyddar. Om dina golv är mycket smutsiga kan du ersätta vaxet med milt
23 svar · 15,5k läst
·
S
sukke2k: Tack för hjälpen
8 svar · 2,9k läst
S
8 svar · 2,9k läst
lenny
lenny: Väggen var ju drevad o klinad mellan stockarna sen förut men vi förbättrade det för att garantera väggen tät då det är en yttervägg. Så vi drevade o klinade inte för att få det jämt utan tätt, väggen är mycket ojämn fortfarande även med pappen på. Pappen är som du säger förlåtande för ojämnheterna och man minst sagt säga att man ser timmerstockarnas ojämnheter. Vi
10 svar · 8,6k läst
·
C
calle336: Jo visst är det högt pris. Allderles för högt enligt mig. Jo vi kan ju bo på annat ställe under tiden. och jo visst är det osäkert man vet ju inte hur nått går med baby födseln osv men vad ska man göra. Kan ju iof satsa allt på ett kort å hoppas att gården inte blir såld. Och kanske få den till nästa vår För antar att priserna går ner under de kommande åren. De har ju redan
9 svar · 4,0k läst
T
TorpSara: Jag fick superfin hjälp av både Elda och Marieberg i Uppsala när vi jobbade med våra eldstäder. Tycker nog att Elda-killarna är ännu mer kunniga om vedspisar och bakugnar, men Marieberg har billig lera! :)
10 svar · 14,1k läst
·
Sommartorparn
Sommartorparn: Om det är lönt eller inte beror på vilket skick byggnaderna är i och vad ni har som slutmål för er renovering. Väggarna i ett sådant här hus kan vara av korsvirke fyllt med lersten, eller också av bränt tegel eller en blandning av olika material. Fukten är väggarnas stora fiende. Har regn sipprat in läge så sjunker väggarna ihop, träkonstruktionen murknar. Ett känsligt ställe
15 svar · 7,8k läst
M
Macarus: Huset ser verkligen otroligt sött ut. Tänk att ha ett sånt gästhus. Håller helt med Oldboy om att ett tätt tak måste vara första prioritet. Det gäller alltid men ännu mer så om du funderar på att sätta igen det genom att isolera inifrån. Det skulle jag aldrig våga göra utan att taket är helt tätt och då krävs också något mer än bara pannor och spån. Förslaget med
3 svar · 5,1k läst
·
O
oskar1: Tack för tips och erfarenheter!
28 svar · 13,3k läst
L
l45b: Tack så mycket för ett bra svar. mattorna som ligger på ska bort vad som än sker, lioleummattan är så gammal så den ser mest ut som en hårig nertrampad gammal kofta. Och plastmattan ska "härma" trä och är bara allmänt äcklig. Vad finns det för alternativ då? 1. Göra en fuling, lägga ett trägolv på det befintliga plankgolvet, karta upp så det blir så bra som möjligt. Då
4 svar · 2,1k läst
H
Henrikd75: @Totte_S, tack för tipset, ringer dem i morgon. Svärfar får lägga ett lass på taket nästa gång han åker västerut :-) Och utförandet liknar den bild som KnockOnWood postade, fast måtten är annorlunda. Ingen pärla, alltså.
3 svar · 2,5k läst
AstaS
AstaS: Vilket bra tips Sophie!
7 svar · 3,4k läst
Sven
Sven: Utan att svara på orsakerna så finns det en modern beskrivning av värdet med möjligheten till rörelse i en bostad. HSB har gett ut en bok som heter "Bostadens omätbara värden", vilket nog varit en ögonöppnare för många. Nu finns också en youtube-serie som beskriver dessa värden. Här är länken till avsnittet om rörelse: Rörelse
17 svar · 6,5k läst
·
H
Himmapularen: Det blir bättre om du startar en helt ny tråd med ny rubrik.
10 svar · 2,5k läst
Farmor Risberg
Farmor Risberg: Hej! Antagligen använder du inte Gysinges matta linoljefärg, men den blir grynig om man rör ner den "kakan" som bildas ovanpå färgen när en öppnad burk stått en stund (även med lock på). Kakan lyfter man bort lite försiktigt. linoljefärg ska väl alltid spädas med balsamterpentin? Kan vanligt terpentin orsaka grynighet? Har målat med Gysinges båda typer av linoljefärg och inte
2 svar · 4,4k läst
T
thomasx: Nej, lacka inte på ett oljat bord. Och även om du använder en pigmenterad olja bör bordet ha samma nyans när du oljar, annars riskerar det bli fläckigt i alla fall. Sent from my GT-I9300 using Byggahus
6 svar · 6,4k läst
I
Indus: Tyvärr är den inte så intakt som den ser ut, kommer bli någon timmes sysselsättning när den ska lagas. Den är gjord i två bitar av vad som verkar vara ytved och den har därför böjt sig ordentligt, sedan är den ju pga sin ålder och konstruktion ganska skör så den biten i projektet är lite skrämmande. Den går garanterat sönder om jag skulle slå mot en vägg eller råka tappa
42 svar · 12,4k läst
·
N
norrbottenstorpet: Du ska helst använda samma bruk som redan sitter där. Skulle gissa på kalkbruk. Lerbruket användes sällan till putsning utan till att mura kakelugnar och eldstäder. Cementputs kan leda till problem om rörelser uppstår, då den är så mycket hårdare än t.ex. äldre tegelstenar så riskerar stenarna spricka istället för putsen.
1 svar · 6,4k läst
M
Majjijann: Var har ni hittat det vackra golvet? Är det behandlat på något sätt?
26 svar · 8,9k läst
·
ullberg
ullberg: Är det kullås du menar (har för mig att det finns ett annat namn också): http://webshop.gysinge.nu/products.php?product=Kull%E5s
1 svar · 1,3k läst
L
Lantbrukarparet: När ni pratar om sodablästring så har jag ett paket med detta som jag vill bli av med! Både själva pistolen samt drygt 23 kg soda... Kostade runt 1800:- då jag köpte detta inkl frakt! Har endast testat detta men hade för dålig kompressor för jobbet så den ligger just nu... Först till kvarn via PM som är sugna på att köpa detta. Får jag 1000:- för allt + frakt så är jag nöjd!
7 svar · 12,4k läst
Snurre
Snurre: qvesarum.se
14 svar · 8,3k läst
C
ChrisseE: [citat] Jo det tror jag finns på den, brukar finns djupstopp på dom flesta kap o gersågar. Sen är det ganska marigt att få ihop plankgolvet utan stora springor. Jag gjorde såhär. Först snörslog jag kanterna för att få en absolut rak linje, sen sågade jag efter linjen med sänksåg. Efter det fräste jag spår (not) på på båda sidorna av plankan och sågade ut lös fjäder av tunn
8 svar · 6,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.